Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 773 ggr
MissanTissan
1

Tror det blir katt

Nu när vi har bestämt oss att skaffa ett till djur så har vi suttit och bollat mellan hund, katt och iller ett tag. Hemma har vi redan 4 djur, två hundar och två råttor.

Men som rubriken lyder, så tror jag att det kommer bli katt. Men jag har några frågor.

1. Hur är bästa sätt att introducera hundar och katter?

2. Vad behöver man tänka på när man skaffar kattunge?

3. Vad är nödvändigt att köpa hem till katten?

4. Klarar katter av att flytta? (När jag flyttar hemifrån följer katten med)

5. Sover katter hos en om natten?

6. Hur uppfostrar man dom på bästa sätt?

7. Vad är skillnaden på könen? (Alltså, är hanar mysigare osvosv)

FYI! Det här är inget impulsköp på djur, jag har haft djur hela mitt liv och vet innebörden om att ha ett. Jag har aldrig omplacerat ett djur och kommer inte göra det (Om det nu inte skulle vara så att katten höll på terrorisera mina andra djur så att dom skadade sig dagligen) Det är absolut inte så att jag kommer lämna bort katten när jag tröttnat, för det kommer aldrig hända.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Maria
1

När vi skaffade vår första katt så hade vi hund, hamstrar, fiskar, vandrande pinnar och annat smått och gott😉

Vår hanhund var 2 år och vi skaffade en liten hankatt.

Vi gjorde inga speciella omändringar hemma mer än att se till att den lille katten hade ställen han kunde dra sig undan till utan att bli störd av hunden och att han kunde gå på lådan ifred.

Det tog ungefär tre dygn innan de blev "vänner" Katten var rädd från början och fräste och hunden var nog mer nyfiken.

Den katten sov  alltid hos mig i sängen men vi har haft fler katter efter honom och de har inte sovit i sängen så det kan nog variera.

Jag har alltid haft hankatter och hundar så jag vet inte så mycket om honor.

En kattlåda eller två är bra att ha och en klösställning och leksaker. Det är bra om det är en hög ställning så att katten kan ligga ifred i början och spana in hunden.

/Maria

MissanTissan
1

På tal om kattlådan, vart ställer man den? För alltså, dörren till badrummet är alltid stängd hemma hos oss. 

Det har vi massor av ställen som den kan vara ifred på.

Min ena hund har ju aldrig träffat en katt, visst han har sätt några ute men dom springer iväg direkt. Den andra har fått träffa en katt i några minuter, med munkorg för säkerhets skull och det gick jätte bra. Fast han är en väldigt stirrig hund, står och bara glor på mina råttor, men biter inte. Det gjorde han på katten också, stod bara och glodde. 

Okej!

Tror det blir en hane, kastrerad självklart.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus