Nybliven kattägare behöver hjälp!
Hej alla kära kattmänniskor! 🐱
Jag har införskaffat mig en väldigt vacker svart panter på 3,5 månader! ❤️
Mamman är helrasig norsk skogkatt och pappan är möjligen maine coon eller någon semilånghårig huskatt.
Hursomhelst, hon är väldigt.. Komplicerad…
På natten går energinivån upp till max! Vi försökte sova med henne i sängen men hon attackerar och biter och klöser på täcket. En gång när jag sov så kom helt plötsligt en tass och rev på mitt ögonlock.
Så nu får hon sova i hennes resväska på en filt, det känns ju inte så hippt att låsa in henne så men vi vet inte vad annars vi ska göra. Hon trivs i resväskan för hon går in och lägger sig där några gånger under dagen också.
Nu har hon börjat med något märkligt, nu märker man när hon är trött för att hon blir rent av galen då! Men hon går icke och lägger sig själv! Nejnej, vi måste lägga in henne och låsa för resväskan, då somnar hon som en stock direkt!
Om man lägger in henne när hon inte är trött så mjauar hon och vill ut, men när hon är trött så är hon tyst och somnar direkt.
Får hon inte tillräckligt med stimulans under dagen? Har hon vänt på dygnen och hur kan vi då vända tillbaka de?
Vi tycker absolut inte om att låsa in henne, och när hon mjauar på natten så får hon direkt komma ut. Men om hon är så vild och attackerar så får hon gå in igen.
Leka går jättebra! Men att attackera fingrar och tår, verkligen bita och riva hårt. Det är inte okej.
Hur kan man få henne att varva ner? Och låta bli tårna!
Har ni några tips och råd så tar jag mer än gärna emot dom!!!
Ja, hon är understimulerad. Kattungar behöver andra kattungar att leka med. Vi människor räcker inte till. Lek aldrig med henne med era händer. Tror f ö inte det är lagligt att låsa in katter i bur nattetid (undantaget sjuka/skadade djur då möjligtvis). Katter är nattdjur. Ni får helt enkelt räkna med ett visst stök ffa sena kvällar och tidiga morgnar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Taaaack för svar!! Ja det måste det nästan vara, känns inte alls bra..
Så du tror det blir bättre om hon får en kattkompis?
Tack igen för svaret!
Seriösa katthem säljer aldrig kattungar ensamma, de säljs två och två eller så säljs de till ett hem där det redan finns en leksugen kattkompis. Anledningen är just den att kattungar behöver kompisar att race:a runt och ha kul med. Kattungar kan helt enkelt vara jättejobbiga och det får man räkna med. Det gäller också att ni ser till att ha massor av kul leksaker, aktiveringsleksaker, klösträd och annat som katterna kan ägna sig åt, och där de kan göra av med energi. Kattbebisar är just katter OCH bebisar. Katter är av naturen nattdjur. Och vi förväntar oss inte att t ex människobebisar ska sova nätterna igenom. Även de kan vara jättejobbiga - inte minst nattetid… Det hör till.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Och det är en kattunge som kommer vara busig och tycka att allt som rör sig är roligt.
Med tiden kommer värsta buset gå över, och om ni inte reagerar på när hon försöker busa med er på natten kommer hon lära sig att det inte är någon idé. Reagerar ni däremot så kommer hon fort att lära sig att det går utmärkt att väcka er under natten och få uppmärksamhet.
Med tiden kommer hon också mest troligt vända sitt dygn lite mer och sova mer med er på natten.
Sen får man som sagt ovan inte låsa in sin katt i bur annat än vid transport och utställningar osv. Och tänk då om hon redan är understimulerad och så blir hon inlåst när hon är som busigast? Då får hon inte alls utlopp för det.
En katt till kan hjälpa för då har dom varandra och kan busa med varandra. Sen får ni försöka aktivera henne mer om dagarna, och speciellt innan ni ska sova.
#3 Dom borde skriva det någonstans.. Jag var in och kollade först på olika katthem och märkte det. Dock var det några enstaka som såldes som ensamkatter, för dom gick inte ihop med andra. Var aggressiv. Men dom flesta där var viltfödda och jag tänkte att jag var inte alls kunnig nog för att kunna ta hand om en kattunge som har varit med om så mycket.. Någon annan kunde ge dom ett bättre hem, som vet hur man hanterar skygga traumatiserade katter. Hursomhelst, dom borde skriva att katten blir understimulerad utan en kattkompis.
Ja jag vet att dom är lekfulla och busiga, men jag trodde att den skulle sova eller iallafall ligga lugnt med oss i sängen, men det kanske blir när den är äldre? Inte hela natten men inte vara galen haha.
Jag har aldrig hört om någon som har haft det så här.. Men däremot så har alla som jag känner minst 2 katter..
#4 Oj, vi som har försökt lugnat henne innan vi ska sova, vi ska alltså göra tvärsom haha! Okej, då blir att bita ihop och genomlida betten och rivsåren och inte reagera, så kanske hon inte tycker det är kul längre.
Jag tycker ni ska prova med att leka henne till utmattning minst innan ni går och lägger er, men gärna någon gång under dagen med. Lek med vippa tills hon blir trött och inte orkar mer, och hitta gärna på lite kluriga lekar, speciellt om hon är matmotiverad och skulle leta fram gömt godis med mera.
Har själv en mycket leksugen bengal här hemma. Hon rivs och bits inte om hon blir understimulerad men går gärna runt och ropar om natten. Detta händer enbart när hon inte fått leka nog. Så man får se till att 'leka av' henne ordentligt. Speciellt innan natten.

Helt klart är det en lika galen polare hon behöver :) Hehe det du beskriver är anledningen till varför jag aldrig någonsin vill ha bara en katt, framförallt inte bara en kattunge - jag orkar inte sysselsätta en ensam katt så mycket och det jag försöker med är inte riktigt tillräckligt :P
Det är så mycket behändigare att ha två, för då härjar de med varandra istället för att terrorisera husse och matte! Eller ja, självklart kommer de terrorisera er lite ändå, men inte på långa vägar så mycket som en ensam kattunge "behöver" göra för att få utlopp för sin energi.
En utefödd kattunge är nog inga problem ska du se, det enda de behöver är mer tid, mer tålamod och mer uppmuntran och att man tar det väldigt lugnt med dem :) Tar man sig an en sådan katt får man fantastiskt mycket glädje på vägen med alla framsteg den gör! Första gngen den vågar nosa på en "stor och konstig" människa, första gången den vågar leka med en, första gången den står kvar när man går förbi, första gången man får röra den, osv. Helt fantastiskt! Men det kan ta tid :)
De BLIR lugnare med tiden, och om något år eller två är det mkt möjligt att katten kommer att sova hos er i sängen under större delen av natten. Jag har själv (för många år sedan!) haft en kattunge som betedde sig ungefär som eran. Jag sov med långkalsonger, polotröja (med HÖG hals!!!), knästrumpor, knästrumpor på armar och händer o s v, och så snart jag rörde mig i sängen så slängde han sig över mig… Jag övervägde att sälja honom till försvaret som attack-robbot… men tids nog nöjde han sig med att leka med kompisen typ 20 timmar om dygnet, och vid ca 1,5 års ålder blev han avsevärt lugnare, och var sedan världens snällaste, vänligaste, goaste, underbaraste katt. Jag fick ha kvar honom i ytterligare ca 15 år och saknar honom mycket.
Tack för alla jättefina svar!✨
Hon ska helt klart få en kattkompis! Jag älskar henne så grymt mycket, tänker inte sälja henne eller låta henne vara understimulerad. ❤️
Idén att skaffa kattkompis(kanske nästan jämnåriga?!)är jättebra, kanske hon lär sig hur stark ska hon bita eller busa genom leken.
Men 2 katter kan springa rejält mitt i natten och kan kanske störa din sömn.
Men det försätter inte evigt!
Själv har jag 2 katter, min andra katt kommer hem när min äldre katt var vid 7 månaders ålder. De sprang och fajtade mitt i natten (varje kväll) under 1 timme(ibland 2-3 gånger per natt) de första 2 månader, så framför allt min man hade lite sömnbrist under tiden.
Nu är de lugna på natten, de springer ibland mitt i natten eller tidigt på morgonen men försätter inte så länge…dvs. vi drabbades inte längre att blir sömnbrist
Lycka till !!

Toppen! :)
Tänk bara på att inte ta första bästa kattunge utan leta efter en som verkar passa er lilla galning - samma sätt att busa och samma aktivitetsnivå bör de ha. Även om många kattungar är väldigt lika så får man se till de små sakerna som skiljer sig.