Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 480 ggr
IceJossan
0

Royal Canin VS Pro Plan

OBS! Läs hela texten innan ni svarar.

Jag önskar konkret fakta med källhänvisningar till jämförelser/analyser där bland annat dessa två fodermärken jämförs. Finns det? Jag hittar inget. Det gäller torrfoder, Royal Canin Indoor jämfört med Purina Proplan Adult.

Jag ska inte köpa maten (jag anser dem som dåliga foder) utan det jag eftersöker är enbart faktan kring dessa foder, den analytiska jämförelsen, i utbildningssyfte. Jag har bra koll på vad kattfoder bör innehålla rent ingrediensmässigt (alltså anser jag båda dessa foder som dåliga) men jag har inte tillräckliga kunskaper för att kunna analysera och jämföra.

Lite hjälp? :)

MonicaLagerquist
0

Vilken av RC indor?Det finns ju en drös av dem.

http://www.royalcanin.se/katt/foder/#vuxen-okastrerad-katt

Stolt ägare till tre La permer

Kattmamman45
1

På förpackningarna finns angivet hur sammansättningen ser ut. Men det är inte helt enkelt att läsa dem. Råproteinhalten säger ingenting om vad för slags protein det är. När man kemiskt analyserar hur mycket protein som det finns i t ex en mängd kattmat så gör ananlysen ingen skillnad på om det är för katten fullvärdigt protein eller protein som är lågvärdigt för katter. Man mäter bara kvävehalten.

Katter kan bara tillgodogöra sig animaliskt fett så innehåller produkten vegetabiliskt fett är tillgängligt fett samma som fettinnehållet.

Ett mått på hur bra/dålig kattmaten är får man om man jämför näringstätheten. En katt på cirka 3 kg behöver ungefär 250 kcal/dygn, bättre info finns på kattstatus. I rått kött motsvarar det mellan tummen och pekfingret 100 g/dygn. När det gäller kattmat behövs på de sorter som jag tittat på, iofs, blötmat, 200 g -300 g per dygn, dvs säga kaloriinnehållet är lågt och det går bara till en liten del att förklara med vatteninnehållet. Man får räkna på torrsubstansen.

Rent kött inneåller cirka 20 g protein/100 g kött.

Du måste nog leta själv. Kristina Lindgren på Jordbruksverket har skrivit en skrivelse om att katter inte kan leva på vegetabilisk mat och förutom vad hon skrivit finns det en referenslista med vetenskapliga arbeten om kattmat.

Lycka till

IceJossan
0

Tack för svar.

Ja det är så svårt att hitta bra info utan att leta ihjäl sig..
Men någon enklare analys (men att allt viktigt finns med) kanske kan finnas någonstans? Det viktiga är just Pro Plan, men det är ett stort plus om RC finns jämfört också. Men det är som du skriver #2 att siffrorna är missvisande pga blandningen av vegetabilier och animalier..