Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9925 ggr
Horrorpops
0

Två kattungar från samma kull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tingat en liten hankatt som kommer hem om en månad.
Idag träffade jag ägaren och han sa att min kattunges kullbror inte har hittat ett hem ännu och frågade om jag var intresserad av att ta båda.

Jag är lite sugen, men vill samtidigt höra om era erfarenheter?
Är det lättare/svårare att ta två syskon jämfört med att bara ta en?
Blir dom lika tama om man tar två syskon som om man bara har en?
Vad bör man mer tänka på?

Den mörka är min katt, och den andra är den otingade brodern :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

00eme05
4

När jag hade en katt fick hon kattungar, fyra stycken. Vi sålde allihop och mamman dog tyvärr, efter några månader fick vi hem en hankatt från vår kull vars gammla ägare inte ville ha honom för pojken tappat intresse osv, han hade växt till sig men var fortfarande en unge. Senare fick vi hem en hona från kullen också (hans syster) . Dem kännde inte igen varandra så de blev rätt mycket slagsmål osv. Men nu är det inga problem. Men hade vi haft dem tillsammans så hade de inte bråkat. Tar du båda tror jag det blir hur bra som helst :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Scorpio97
7

Om man ska ha kattunge anser jag att man ska ta två, om man inte redan har en lekfull ungkatt hemma. Kattungar behöver mycket lek, och äldre katter (eller människor) kan oftast inte uppfylla det behovet.

Vi har tagit två syskon båda gångerna, och det har gått jättebra.

//Jessie

Fridaaaa
2

När vi köpte Findus köpte vi hans ena bror också. De hade verkligen "nytta" av varandra, de var väldigt tajta :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maluska
2

Hej! Ungefär samma sak hände oss; uppfödaren frågade om vi kunde tänka oss ta både kattungen vi tingat samt hennes bror då de tyckte så mycket om varandra. Först var vi lite tveksamma men tänkte att det kanske skulle vara bra att de fick  sällskap av varandra och vi har aldrig ångrat det. Katterna leker, kelar och sover fortfarande tillsammans ibland och nu är de 1 1/4 år gamla. Jag tror det är tryggt och bra för dem att ha varandra.

Lycka till!

[Emma--]
3

Skulle också ta hem båda.
Då kommer dom alltid ha sällskap av varandra även när ni inte är hemma. 🙂

kigon
1

Om du har plats, tid & pengar för två, absolut!!

Är det lättare/svårare att ta två syskon jämfört med att bara ta en? Två, katterna har kan då leka och busa med varandra när du inte har tid eller inte är hemma, mycket bättre i min mening än att ha en kattunge…!

Blir dom lika tama om man tar två syskon som om man bara har en? Ja, dela uppmärksamheten på båda så blir de så klart lika tama som om man hade en, om du bara fokuserar på en kattunge och struntar i den andra blir det så klart inte så, men det finns ingen anledning att göra så 😎

Vad bör man mer tänka på? De kräver ganska mycket pälsvård iom deras päls, så vänj dem från dag 1 med att borstas & koppla borstningen med något gott som godis/lek (köp 2 och se om du kan multitaska så tar det inte så mycket tid). Tro mig, du kommer vara väldigt glad att du vande dem som små, vår ena långhårig har inte blivit van och pälsvården är hemsk 😞

Försäkringen blir också dubbel, samt mat & sand. Men tycker det är ingenting jämfört med lyckan & aktiveringen kattungarna får utav varandra 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Horrorpops
1

Tack för svar allihopa!
Det var ungefär så jag misstänkt, hade redan planerat att skaffa en kattunge/ungkatt till så småningom, men om jag tar båda bröderna så löser det ju det problemet :)

Att det blir lite dyrare har jag också räknat med, så det kommer inte bli en chock. 
Borste och pälsvårdsgrejjer är redan inköpta, och leksaker likaså.

Tror det kommer bli väldigt bra, så nu får man ju hoppas att hon som tittat på brodern inte hör av sig, även om det gått en vecka sen hon var och tittade.

Strong Beauties Kennel

Rafflan
1

Ja ta båda, katter är sociala djur och vill inte vara ensamma, speciellt kattungar vill inte vara ensamma :)

Vi tog 2 kattungar från samma kull och det funkar super bra och dem var bästa vänner. Och genom att ge varandra stöd så blir dem modigare ihop :)

Appelkakan
11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att ta två kattungar(kullbröder) istället för en är nog det bästa beslutet jag tagit i hela mitt liv. De är enormt mysiga, både mot oss människor & mot varandra, & säkerligen blev flytten från mamma & även den fortsatta uppväxten mycket lättare av att ha en bror att dela den med. Varje morgon vaknar jag upp med två "spinnare" på magen, & även på dagarna ligger de gärna tätt ihop & sover - som synes  :)

Så jag säger: ta båda, du kommer inte att ångra dig! Lycka till med dina katter!

IceJossan
2

Jag skulle aldrig palla med att bara ha EN kattunge! Herregud vilket jobb det skulle vara :P Och jag skulle knappt aldrig kunna åka hemifrån och ännu mindre jobba heltid som jag gör för då skulle ju kraken vara hemma ensam :(

Minst två katter kommer jag nog alltid ha, det är så mycket enklare och ger så mycket mer glädje än att bara ha en :)

[mustang1974]
0

håller med förgånde talare! Desutom kan de leka med vandra men inget säger att det kommer lyckas vilket jag hoppas. Desutom kostar en 2 kater inte så mycket mera än en

Rafflan
1

#11 det är väldigt ovanligt att 2 kattungar från samma kull, som kastreras när dem är gamla nog, inte funkar ihop ;)

kigon
2

#9 Klockren bild! 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Lilyz]
1

Håller med alla andra, ta båda! 😃

Horrorpops
2

Ska ringa till ägaren imorgon och fråga om hon hört av sig ang den andra ungen, annars tar jag båda :)
#9 Gud vilken mysig bild!!

Strong Beauties Kennel

LaSadie
1

Syskon kan vara bland det bästa att köpa. Kastrera dem snabbt bara så de inte blir ferilitetsbråk

Horrorpops
2

#16 Japp dom ska kastreras så fort "som möjligt", ungefär vid 5-6 månader hade jag tänkt.

Strong Beauties Kennel

[Forest]
0

9 åh det där är kärlek ❤️

Jätte söta var dom båda två jag hoppas att du tar även brodern för jag har bara positivt att säga om ta två kattungar :) Det bästa är att dom har varandra och ni kommer få mindre klösmärken själva 😉

Kattmamman45
1

Det kan bli hur bra som helst, de kan efter ungkattstiden bli likgiltiga för varandra och de kan komma att tycka illa om varandra, till och med slåss. Man kan aldrig så noga veta hur katter utvecklas.

Rafflan
0

#19 dem blir könsmogna efter ungkattstiden och det är därför man kastrerar dem så fort man märker problem eller märker att dem är könsmogna.

IceJossan
0

Det är individuellt hur de utvecklas men i de flesta fall trivs de med varandra livet ut :)