Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2864 ggr
Maluska
3

Grannens katt kissar och bajsar på vår entrédörr

När våra två kattungar var 8 månader i januari började vi släppa ut dem i trädgården. Till en början med var grannens hankatt på våra kattungar en del men under våren kändes det bättre och han började lämna dem ifred. I somras kom han och bajsade på vår altan/husvägg två dagar på raken men sen slutade det upp. Plötsligt för två veckor sen attackerade grannkatten vår hankatt som fick en skada på svansen. I natt vaknade vi mitt i natten och då var grannkatten på vår lilla honkatt. När vi sen vaknade i morse hade grannkatten sprejat urin på hela ytterdörren samt bajsat på dörrmattan. Vad ska vi göra?? Våra katter drar sig för att gå ut och vi oroar oss för hur detta ska sluta. Kan någon hjälpa oss med tips och råd?

Tack!!

Maluska

Babydino
0

Jag vet inte vad som försegår här men "my cat from hell" - killen vet säkert. Han vet allt 😕

Låter rätt sjukt dock. Har du pratat med grannen?

Scorpio97
3

Är dina katter kastrerade?

Förmodligen är den andra katter okastrerad. Han ser dina katter som ett hot mot reviret. Speciellt om dom också är okastrerade. Det kan hjälpa om ägaren kastrerar, då kastrerade katter generellt sätt bryr sig mindre om reviret. Är det en äldre katt kan dock beteendet vara så invant att det inte hjälper.

Annars återstår väl bara att hägna in så att den främmande katten inte kommer in, eller låta katterna vara innekatter (eventuellt med koppelpromenader)

//Jessie

Babydino
0

#2 Kan ju stämma det du säger, att kastrerade inte bryr sig så mycket. 
Min inne katt blev kastrerad som 4a åring efter att hon smitit ut och haft det roligt med en annan katt. 

Dock är hon och har alltid varit djävulen mot andra katter. Hon tillåter inte andra katter att vara inom hennes synfält. 
Tar jag med henne och sätter henne utanför en dörr där det bor en katt fräser hon. Sätter jag en katt utanför våran dörr fräser hon också. 
Spelar ingen roll vart eller vilken typ av katt det är, hon hatar alla. 

EDIT: Men hon älskar mig! Hon sover i mitt ansikte varje natt!!! ❤️

Maluska
0

Tack för Era svar!! Båda våra katter är kastrerade och hur gossiga som helst. Jag har inte pratat med grannen än men hade tänkt ta tag i det i helgen. Det känns så tråkigt om inte våra katter ska få gå ut - de gillar verkligen det :(

Babydino
0

#4 Det är ju uppenbart att det är deras katt det är "fel" på. Han behöver nog gå i terapi. 😛

Maluska
0

😂 fast han ser faktisk väldigt söt och snäll ut - men han är nog en riktig tuffing!

Babydino
0

Säkert en sådan där sociopat  (stavning) :P 
Haha, nä, men hoppas det löser sig! :)

Rafflan
0

Prata med grannen om katten är kastrerade och om problemet :)

Maluska
0

Nu har vi pratat med våra grannar och katten är kastrerad. De tycker också det är jobbigt att katterna inte kan komma överens men har också svårt att se hur vi ska lösa situationen.

🐱

MonicaLagerquist
4

Fixa en inhägnad tomt så att katterna kan vara trygga ute.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Babydino
1

Spruta citronvatten på honom (oseriöst svar, men testa)

Eine
1

Som #10 säger,fixa en kattgård.

#11 Spruta vatten på en katt är elakt!! Skulle inte rekommendera det!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kattöga
2

Spraya citronvatten på dörren/entrén/altanen/husgrunden kanske kan hålla grannkatten från att markera med sina behov där i alla fall?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Babydino
0

#12 jag har gjort det, jag badar min katt. Hon älskar mig och sover i mitt ansikte varje natt.

Kattmamman45
2

Varannan dag kan dina resp den andra gå ut.