Ta alla tre?
Det är mina kusiner som fått 3 kattungar. Min pappa hade redan från början bestämt sig för att ta två av dem. Jag tror inte de hittat en ägare till den tredje än och jag skulle så gärna vilja ha allihop. Jag vill att de ska växa upp tillsammans alla tre. Annars kommer de nog behålla den tredje och då kommer den ej ha någon vän förutom äldre katter som inte är så lekfulla så jag är orolig över att den tredje kommer bli ensam. Om vi har möjlighet att ha alla tre, tycker ni att vi borde göra det? Vi räknar med att det blir dyrare men det är inga problem för oss. Min pappa bryr sig inte om det är två eller tre katter vi får hem. Vi bor i en stor trea så plats finns det för dem :)
Är det samma kön på dem alla tre? Det jag tänker på är att det annars kan vara svårt att hinna med att kastrera dem innan det blir fler kattungar. Djur har ju en tendens att inte bry sig om släktskap när de parar sig. =P
Det är två honor och en hane :) vi börjar med att kastrera hanen då det är han som fixar ungarna haha. Eller borde man kastrera de allihop samtidigt?:)
Jag rekommenderar starkt att kastrera även honor om de inte ska användas till avel. Det känns elakt att ha dem springa runt och vara kåta utan att få sig nåt, liksom.
Men tänk på att könsmognaden varierar, så det är lätt hänt att hanen hinner få till nåt innan han blivit kastrerad, om han blir könsmogen tidigt. Jag har för mig att de flesta veterinärer säger att man ska vänta tills de blivit könsmogna innan man kastrerar dem, och då kan det ju redan vara för sent, så jag skulle nöja mig med honorna om jag vore du.
Men det är en hona och en hane vi bestämde att vi skulle ha från början. Så den som är kvar är en hona :/
Kan ni inte ändra det då, och ta de två honorna? Ni gör ju visserligen som ni vill, men jag skulle inte våga riskera att ta två kattungar av olika kön.
Kan man börja med att kastrera hanen när han blir könsmogen? Och senare ta honorna för det rekommenderas väl att man ska sterilisera honorna när de är runt 1 år?
Jag har kastrerat mina katter vid 6 månader, könsmogen eller ej. Finns ju tillomed veterinärer som kastrerar kattungar.
Prata med veterinären om att ni har kullsyskon med olika kön och kastrera tidigare. Hanen kan vara fertil några veckor efter kastrering och honor kan börja löpa tidigt även om det oftast sker vid 6 månader.
Så kastrera alla vid 5-6 månader. Två av mina honor började löpa just före 6 månaders ålder dock, så det gäller att vara snabb.
1 år är gamla rekommendationer, dom mer nyare rekommendationerna är 6 månader men tror det var tal om att även den rekommendationen skulle tas bort.
3 "Det känns elakt att ha dem springa runt och vara kåta utan att få sig nåt, liksom"
Det där är det absolut sämsta argumentet jag någonsin hört för att man ska kastrera honkatter. Jag tar inte din kommentar på allvar och tror inte att de som faktiskt inte vet hur länget ligger till kommer ta dig på allvar heller.
har men då en hon katt och funderar på att kastrera den så kanske man hoppar över det, för det värsta som kan hända är ju att "Katten är kåt och inte får något"
Antingen har du inte faktat, eller så tyckte du att det var en bra idé att inte skriva med de allvarliga sakerna. ?
Klart ni kan ha alla tre. Kolla och se om ni har en veterinär någonstans som utför tidiga kastreringar. Man behöver inte vänta ett år innan man kastrerad honor (ja det heter kastrrkng även på honor ). Och dom behöver inte heller ha löpt innan Det ni annars kanske kan göra är att ni tar hanen till veterinär flr kastrering och låter honom sedan bo kvar hos era kusiner lite längre så att hanen blir ordentligt steril innan ni tar hem honom.
Jag har två kullsyskon av olika kön, vi kastrerade dem vid fem månader, det var inga problem alls och jag tror de flesta veterinärer gör det från fem månader. Det bästa är ju att kastrera alla oavsett kön, både honkatter och hankatter kan börja urinmarkera och honkatter löper ju med jämna mellanrum vilket är jobbigt både för katt och andra i familjen…

Ta hem alla tre! :) Kön spelar ingen roll alls eftersom ni kan kastrera pojken tidigt och honorna strax inpå.
Tänk bara på att ID-märka dem i samma veva som kastreringen! Det är snabbt gjort att en katt smiter ut, blir utsläppt av hantverkare/kattvakt eller smiter på en resa, så är ID-märkning jätteviktigt och ha!
Tack för alla svar!:) har inte fått besked än om det blir alla tre men jag hoppas det :) vi ska kastrera dem och id märka dem!:)
2 eller 3 kostar inte så mycket mer i månaden om man räknar foder och lådor. Det enda är ju att man ska ha 3 (helst 4) lådor runt om i lägenheten men det löser sig. Man kan lätt gömma dem i olika möbler och med rätt Kattsand så luktar det inte heller. ( + rengöring och tömning). Tycker det är fint av dig att tänka steget vidare när det gäller hela kulle och speciellt flickan som kanske lämnas kvar. Hur det än går så har du varit väldigt duktig i mina ögon.
Åh tack :) jag älskar djur och skulle bara blivit ledsen om ena honan lämnas ensam. Så jag tar gärna alla kattbarnen och ger de att bra hem med kärlek, lek och bus :)