Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1805 ggr
strasstass
0

Mat till dålig mage

Finns det någon motsvarighet till Hill´s I/D torrfoder? Mina katter är dåliga i magen och har tidigare ätit det men fodret från uppfödaren som skickades med är slut. Att jag frågar är för att Hill´s är horribelt dyrt! 😕 Så jag undrar om det finns något billigare motsvarighet?

annzoo
0

Hur gamla är katterna och har de jämt varit dålig i magen?
Varför jag undrar är om katterna jämt varit dålig i magen är det viktigt att utesluta orsaken. Har du testat katterna för parasiterna tritrichomona eller Giardia? Dessa är parasiter som inte försvinner med traditionell avmaskning men orsakar diareer hos katterna.

Hur länge har de ätit hills I/D? hur var de i magen på de fodret? Vad ger du nu? Med tanke på att de uppfödaren skickade med är slut.

strasstass
0

Katterna har bott hos mig i två veckor ungefär och har inga parasiter. Uppfödaren gav hill´s då dom var lösa i magen och skickade med lite av det.  Jag ger nu applaws och har gett dem små mängder blötfoder. Vissa dagar har varit bra och andra inte.  De var bra i magen på det fodret och jag vet inte exakt hur länge dom fått det.  Dom är 14 veckor.  Hur snabbt går maten igenom katten innan det kommer ut? Tänkte om det bara är vissa blötfoder som inte går så bra, så kan man ju räkna ut vilket,  eftersom dom inte är dåliga hela tiden.

Sarah-S
0

Ge bara Applaws under en tid så magarna blir stabila, köp gärna tex Fortiflora och ge 10-14 dagar, det hjälper till att stabilisera.
Kattungemagar är känsliga i samband med flytt så man får fasa in nya foder väldigt sakta. 
Hann du fasa in Applaws eller bytte du direkt när påsen tog slut?

Normal tarmpassage är ca 8 timmar, snabbare om avföringen är lös

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

strasstass
0

#3 Vad är Fortiflora? Jag började blanda ut Hill´s med Applaws efter några dagar och ökade i mer dag för dag tills det tog slut. Tycker du inte jag ska gå tillbaka till Hill´s? Dom har bott hos mig i en och en halv vecka ungefär.

Sarah-S
0

Eftersom de är dåliga i magen till o från skulle jag bara använda ettfoder tills de är stabila, inte nödvändigtvis byta igen.
fortiflora är ett gott pulver med bakteriekultur som återställer obalans i magtarmfloran

http://www.zoo.se/canine-fortiflora-30-pack-purina-veterinary-diets-veterinarfoder-30-g.html

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

strasstass
0

Finns ingen variant för katter utan man ska ha den för hundar? Tack för tipsen!

Bizi
0

Finns för katt.
http://www.zoo.se/feline-fortiflora-30-pack-purina-veterinary-diets-veterinarfoder-1-g.html

Har för mej att apoteket har FOrtiflora också (iallafall här hos mej)

[Forest]
0

Jag skulle köra på säkert kort och köpt samma foder som uppfödaren gav dom, för att sen göra sakta foderbyte med det fodret man tänkt ge sen. 

Här lite andra som hjälper mage och tarmarna att få normal flora. https://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hund_Mageotarm_Diarr%C3%A9_Allmant.aspx 

tycker att Sara ger bra tips även om Fortiflora

Kattmamman45
0

Du ska nog läsa på en del om vad katter behöver att äta på andra ställen än kattmatsfabrikanternas hemsidor. Tro inte heller allt som veterinärer säger.

strasstass
0

#8 Men då blir det som att byta foder igen…nu har dom ätit applaws i två tre dagar typ. Hur många dagar kan man räkna med att det tar innan magen stabiliseras? Igår morse tror jag det var, eller förrgår som de fick sista blötmaten och sedan dess har jag bara kört applaws torrfoder.

sagan
1

#10 Om du redan gjort en överfasning ska du inte byta tillbaka. De blir då ett nytt byte som du säger. Däremot kan du ge skonkost (rå lamm, nötfärs eller rå kyckling) så magarna får vila och sen sakta ge Applaws igen.  Applaws blötfoder är jag inte säker på att de är fullfoder. Det är bra om du ger både blöt och torrfoder med tanke på att de är dåliga på att dricka vatten. Äter de bara torrfoder får de inte i sig tillräckligt med vatten tyvärr. Välj Mjau eller Bozita om du kan ge blötfoder. Det är det som ligger bra i pris och är bästa på marknaden just nu.

Men om det bara är till och från de är lösa kan du avvakta tycker jag.

strasstass
0

#11 Jag har inte gett applaws blötfoder utan endast deras torrfoder. Jag har inte gett blötmat på ett par dagar nu och tycker magarna är bättre. 

För övrigt tycker jag att det är märkligt att deras magar är så känsliga mot blötfoder med tanke på att alla säger att det är det som är mest naturligt för katten. Det som är mest naturligt borde ju inte skapa problem för dom?! Men ändå mår dom bäst i sina magar av torrfoder, som egentligen inte alls är bra att utfodra katten med, enligt många…bara en reflektion.  Tack för alla bra tips!!

SuperLimm
1

Olika katter tål olika mat olika bra. Mina katter tex tål INGET torrfoder (förutom några bitar i veckan som godis) och bara vissa sorters blötmat. Mina katter tål blötmat i patéform utan vegetabilier och socker. Jag har provat många olika foder i flera år så det kan ta tid att hitta något som funkar bra för katten. 

Du borde som de andra säger ge samma foder tills katterna är bra och stabila i magen. Ger du dom endast torrfodret och de ändå blir dåliga i magen kan det vara bra att försöka hitta något annat foder (med annat innehåll!) och byta till. Fasa över långsamt och låt det gärna ta 3-5 veckor innan de äter enbart det nya fodret.

Om de blir stabila i magen på torrfodret de äter nu kan du ge LITE blötmat (typ en matsked) och testa hur det funkar för magen. Blir de dåliga av en matsked är den sorten inget bra. Funkar en matsked bra kan du öka på mängden med ytterligare en matsked nästa dag. Så fortsätter du så :) 

Tänk på att vara försiktig med att introducera ny mat eftersom kattungar är extra känsliga för dålig mage och uttorkning! 

Ett tips om du enbart ger torrfoder (och inte har en vattenälskande katt som jag har) är att placera vattenskålar/glas/kastruller/annat man kan ha vatten i på olika platser i hemmet. Då dricker katterna lite oftare och får därför i sig lite mer vatten :)

Mvh Linn

strasstass
0

#13 Det känns som att dom börjar bli stabila nu när dom ätit endast torrfoder ett par dagar. Fick känslan av att det var ett blötfoder i paté som dom inte tålde, men jag vet ju inte…för övrigt verkar dom gilla vatten, inte för att jag har något att jämföra med men jag tycker dom dricker rätt ofta :) Men jag har tänkt köpa en fontän när ekonomin tillåter…

strasstass
0

I spoke to fast :( Verkar som att ena kissen fortfarande är krasslig i magen :( Jag får nog ha tålamod…

SuperLimm
0

#14 Det kan ta ett tag innan magarna är helt stabila så det är bara att vänta och ha tålamod :)
En vattenfontän är kanon så det tycker jag absolut du ska köpa när du har råd! :)

Min katt som älskar vatten leker väldigt mycket med vatten. Har man ett glas vatten stående så han kommer åt det doppar han ner hela benet i glaset. Har jag en hink vatten stående leker han i den tills hinken välter. Jag blev tvungen att köpa en annan vattenskål till hunden för att katten välte vattenskålen hela tiden. Jag hade en vattenfontän förut men han leker så mycket med den så det blir för blött av den. Sålänge du inte har en sån katt kan du ställa ut lite fler skålar med vatten på olika ställen, inte bara vid maten :)

Katter dricker alltid för lite, även att man ser att de dricker får de i sig för lite vatten. De får i sig väldigt lite vatten varje gång de dricker så kan man få dom att dricka oftare är det bra :)

Mvh Linn

sagan
0

En orsak till att många katter fungerar sämre på blötfoder är nog för att man oftast ger torrfoder till kattungar då det sägs vara bäst. Fetare och så vidare. Finns ju ingen motsvarighet i blöt. Det är inte hela sanningen då man i det vilda inte har olika sorters mat till olika katter. 😃

Att de dricker vatten är jättebra, men för att de ska få i sig tillräckligt är 0,4-0,6 deciliter per kilo kroppsvikt per dag som du ska gå efter. Om kissen väger 2 kilo ska den dricka minst 0,8 deciliter om dagen om den enbart äter torrfoder. 

Men så länge magarna är i olag skulle jag inte laborera allt för mycket, när magarna är stabila en längre tid kan du prova med lite blötfoder varje dag för att vänja magarna långsamt. Blötmat går att frysa in så du inte behöver slänga något utan kan frysa in i så små portioner du behöver för att vänja kissarna.

Fortsätter de ha dåliga magar prova att ge skonkost i så fall. Förutsatt att de äter kött som inte är tillagat. Morot är stoppande också vilket man kan koka och mosa med i färsen. 

Hoppas att det ska lugna sig för kissarna.