Tre funderingar kring ragdoll hane, 2 år
Jag undrar om någon har erfarenhet av att raka en ragdoll katt? Lägenheten jag bor i blir extremt varm på sommaren, det har varit över 30 grader inne varje dag! Detta resulterade i att min ragdoll låg inne i badrummet som är lite svalare nästan hela sommaren. Borde jag raka honom till nästa sommar eller inbillar jag mig bara att han tycker att det är för varmt, katter ska ju gilla värme?
Fråga 2. Min katt verkar älska min sambo och ligger gärna i hans knä, men mitt knä hoppar han nästan aldrig upp till. Han verkar ha betydligt mer respekt för min sambo. Ex så kan katten hoppa efter mina ben och bita mig löst i foten, men det skulle han aldrig göra mot min sambo. Jag är den som ger katten mat, borstar honom, leker och mockar i hans kattlåda. Min sambo har varit ganska hård mot honom och rytigt till/sprutat lite vatten på honom då han ex bitit sönder något, jag har som mest puttat undan honom då jag hört att katter ändå inte förstår sig på bestraffningar. Hur kommer det sig att min ragdoll trots detta verkar föredra min sambo? Ska jag bli hårdare mot honom för att förtjäna hans respekt och kel?
Min sista funderingar rör hårbollar. Jag borstar honom med jämna mellanrum men då ha hatar att bli borstad blir det nog inte så ofta som det egentligen hade behövts. har ni något tips på bra foder som hjälper katten att få ut håret "den andra vägen" istället eller tips på hur man lär katten att gilla att bli borstad?
Har inte sett nån med just ragdoll raka ner, men har sett att det finns dom som rakar ner sina katter. Du kan ju höra på ragdoll iFokus om ingen ragdollmänniska ser frågan här. 🙂
På din andra fråga tror jag faktiskt inte det behöver innebära att han har mer respekt och tycker om din sambo mer. Det är ju i grund och botten antagligen ett lekbeteende.
Om din sambo har straffat har ju katten lärt sig att din sambo kan vara elak. Att spruta vatten på katten kan skada relationen. Så det skulle jag alltid avråda för eftersom det dom lär sig är att husse eller matte kan vara elak.
Däremot är det där ju ett beteende ni säkert kan arbeta bort. Hur gör du när katten gör så mot dig?
Och så till din sista fråga, där har jag tyvärr för lite erfarenhet då mina katter har så lite päls, fäller knappt och har inte emot att bli borstade.
Den här tråden kanske kan hjälpa 🙂
http://katter.ifokus.se/discussions/51363184ce12c43c59000d53-foder-mot-harbollar

Vi rakar vår Oliver (som är raggis) han har extremt mycket underull och gillar inte att bli borstad. Så ett par, tre gånger om året så rakar vi ner honom på ryggen främst.
Det första gångerna var han jätte-förstörd och sen insåg han hur skönt det var och nu bryr han sej inte när han är nyrakad längre. Han uppskattar väl inte jättemycket ljudet av klippmaskinen men det funkar rätt bra iallafall :)