Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 712 ggr
fredricakarlsson
0

Transport, hur?

Hur transporterar ni era katter?  Funderade på om man skulle köpa en sele som man sätter fast i bältet, men tror nog jag skanköpa en bur i metall. vad föredrar ni??

Grace2009
0

Jag har faktiskt en vanlig sådan där transportbur i plast som jag bältar fast i baksätet. Åker väldigt sällan bil med honom och vet ej hur säkert det egentligen är.

[[pimey]]
0

Alltid bur det är säkrast!! Vi har både tyg och plastburar

Evelina!
0

Jag har samma som till kaninerna, Atlas Open-burar till alla!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

mollyt
0

Vi har en stor hundbur till våra katter

fredricakarlsson
0

#1 det är tyvärr inte så säkert :/ skulle man krocka så krossas buren ov bältet och katten flyger ut ur luckan och in in sätet (om den nu sitter i baksätet). Så det är inte så säkert :( Jag tänkte som sagt köpa en hund bur i metal som alltid får stå i bilen (i bagaget) :)

annzoo
0

#5 jag  är rätt säker på att en plastbur som är bältad på rätt sätt är säkrare än en katt i sele (även om det är bilsäkerhetssele).

fredricakarlsson
0

#6 Men jag skrev inget om att sele är bättre än bur? Och jag har själv sett hur en bur krossas i ett test och då är den fast spänd på "så kallat" rätt sätt. Och jag har själv varit med i en bilolycka och bältet spänns åt fruktansvärt snabbt och hårt vid en krock (har kännt på det själv och sett vilka skader det blir på människor) så pass hårt och i samband med krocken så klarar inte plasten av den styrkan, och krossas.. Skrev bara att jag hade funderat på att köpa en sele (eftersom katten inte gillar buren) men tror inte heller att den är så säker!

kigon
0

Bur nere på golvet i baksätet, brukar sätta all "last" på golvet förutom hunden som nu har fått en krocktestad sele istället 🙂

Finns det ens några krocktestade selar till katter? Iom att det bara finns en till hundar så känns det lite tveksamt… Skulle verkligen inte lita på att en otestad sele kan hålla katten vid liv eller iaf hålla katten på plats så den inte flyger och skadar människor i bilen… (och hundselen är bara testad i 50km/h!)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[[pimey]]
0

Fast endast en katt utan bur som bara sitter i sele kommer orsaka MER skada då kraften vid krocken blir större! Katten har en mycket större chans att klara sig i en kattanpassad bur som står säkert på golvet

Grace2009
0

#5 Fast jag vänder buren så att luckan tittar åt sidan, långsidan mot baksätet, så ut genom luckan flyger han nog inte. Men det är såklart taskigt om plasten inte hållen och mosar honom och bur i en krock :/ Tur att min kisse inte behöver åka bil speciellt ofta.

fredricakarlsson
0

#8 nej det finns ingen krock testad sele till katter, därför jag inte kommer ha det. Dock kanske den minsta delen som finns till hundar kan passa en katt? #10 om man sätter buren så så krossas ändats buren (dock kommer kulan ändå gå sönder så katten kommer ut. Men ställ buren i bagaget (om man nu har ett) eller på golvet. Mycket säkrare för både katten och människorna som är i bilen! :)

fredricakarlsson
0

#9 ja men då ska buren så på golvet eller i bagaget, annars känns det nästan som de kvittar.. :/

fredricakarlsson
0

#9 ja men då ska buren så på golvet eller i bagaget, annars känns det nästan som de kvittar.. :/

Grace2009
0

#11 Väljer hellre golvet än bagageutrymmet då, i bagageutrymmet kommer stackaren flyga som en vante med buren om vi krockar <.< Att spänna fast buren där lär ju liksom vara lika illa som att bälta den i baksätet imo. Men det är förhoppningsvis många år kvar innan han ska behöva åka till veterinär igen.

fredricakarlsson
0

#14 det beror oxå på vad du har för bur och hur du spänner fast den. En hund bur spänner man ju fast e bagaget, men man kan ju inte spänna fast en plastbur på samma sätt i bagaget. Så då är det bäst att ställa den på golvet.