Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 795 ggr
ylwawiie
1

Spänna fast klöspelare med t ex böcker?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick hem en hemmagjord klöspelare idag, och den når inte ända upp till taket hos oss, det skiljer väl 15 cm typ. Har förstått att  vissa typer av klöspelare "spänns" fast upp mot taket, alltså trycks/dras ut så det precis passar och därför hålls på plats.

Då denna är hemmagjord finns den funktionen inte, och det funkar ju inte med bara stödet den står på. Därför undrar jag om jag kan trycka fast typ böcker mellan pelaren och taket till jag har grejer att fästa den med mer permanent.

Alltså om jag PRESSAR in böcker (och på slutet kanske tidningar) till det är så trångt att den står där, borde inte det fylla samma funktion då? Hon är 13 veckor, min kisse, så rent tyngdmässigt borde det funka som tillfällig lösning. Vad tror ni? Eller har ni andra förslag?

Självklart kan jag ju vänta till jag har virke och verktyg att lösa det men jag är otålig som tusan och vill att hon ska ha pelaren = lättare når sina hyllor vi skruvat fast i väggen till henne. :)

[Forest]
2

kanske är bättre med skaffa någon typ av kil, jag fick flera st av byggkillar dom skulle kasta då dessa var rester som blivit över. Så nu har jag träkil  http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsredskap/Stege-Tillbehor/Trakil-10-st-19474/ dok är mina större och kanon bra till ha ytterdörren 😉

ylwawiie
0

Ska kolla upp den möjligheten. Kanske till och med kan funka som en permanent lösning ju, så slipper jag slita mitt hår när det ska borras i taket ;)

[Forest]
0

2 en kil kan sitta mycket bra ;) har du pelaren nära en vägg kan man annars sätta fast det i väggen med en vinkeljärn finns på flera ställen att köpa ÖoB har olika stora från ca 8 kr st http://www.clasohlson.com/se/Vinkelj%C3%A4rn/Pr211797001

Kattmamman45
1

Fixa ett större stöd som den står på, en platta på bortåt 1 m x 1 m och lägg eventuellt ett par fotbollsstora stenar på plattan. Det borde fungera eftersom jag har ett hemgjord klätterställning av ett träd med utskjutande grenar som har liggplatser fastskruvade och stammen är fastskruvad på en platta som är cirka 80 cm x 50 cm plus stora stenar.

jollycox
0

Du kan inte skruva fast den i en hylla?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ylwawiie
0

Ett mycket bredare stöd för den att stå på var en bra idé, tack så mycket! :D