Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1135 ggr
[mustang1974]
0

hur veta kattens ålder

hur kan en vetinär vetta detta med en hitte kat vilka tecken kolla de på intersant att vetta

[mustang1974]
0

tänder svans  undra jag bara nyfiken

annzoo
0

Tänder kan man till viss del se, även ögonfärg och vikt kan ge en humm om åldern.

[mustang1974]
0

min hona gula ögon  tänder vet hon ej vad det är slika på alt😂

annzoo
0

#3 på vuxna katter kan de dock vara svårare att lista ut ungefärlig ålder, kattungar är det lättare.

Kattmamman45
0

Med lite erfarenhet kan man rätt väl avgöra om det är en vuxen ungkatt, en vuxen katt eller en gammal katt. Man måste dock komma ihåg att katter åldras olika fort precis vi människor. En katt kan vara gammal när den är 13 år medan en annan inte börjar se gammal ut förrän vid 18.

jnielsen
1

Intressant fråga, har ajälv en hittekatt nu, antagligen runt 2 år. Tror att hon är mer än ett år då hon inte ser det minsta kattungelik ut, men tror heller inte at de hemlösa katterna här omkring blir särskilt gamla.. Veterinären trodde runt 1 år, men min magkänsla säger mig att hon nog är ca 2… Hon har nämligen inte vuxit sedan vi såg henne första gången fram tills nu, och det handlar om ca 5-6 mån. Då borde hon ju bara varit ett halvår när vi såg henne först…

Kattmamman45
1

#6 En okastrerad katta får ungar i mars, vid midsommar och i andra halvan av augusti. För fem sex månader sedan var hon från dryga halvåret till ett år gammal då. En katta växer inte efter att hon blivit ett år gammal.

Om du såg kattan första gången för fem, sex månader sedan och hon är omkring två år borde hon då ha varit dräktig eller till och med ha en kull med ungar. När flyttade hon in hos dig? Har ni kastrerat henne och när?

Skulle kattan nu vara från midsommar och framåt förra året hade hon med viss sannolikhet löpt senare och då inte börjat vara dräktig förrän i mars. Men när kastrerades hon och fanns det då några foster?

annzoo
2

#7 en katt löper inte bara 2 ggr per år utan flera gånger under året och kan såldes föda kullar när som helst under året

[mustang1974]
0

8 sant en del oftare än andra

Kattmamman45
0

#8 Om du läser en gång till så ser du att jag skrivit tre gånger per år. De katter som jag avser är bondkatter som jag under många många år sett att de får ungar i mars, vid midsommar och i andra halvan av augusti. Detta gäller okastrerade kattor som får vara ute som de vill, t ex hemlösa okastrerade kattor.

Hur det är med okasrerade kattor som aldrig får gå ut vet jag inte.

jnielsen
1

#7 denna katt är ännu inte kastrerad då hon inte varit i skick till att kastrera/vaccinera . Hon fick ungar i maj, uppskattningsvis, för i juni flyttade hon in ungarna i vår trädgård, vi lånade en fälla och tog in henne och ungarna. Förhoppningsvis fåg hon tid för återbesök under nästa vecka och kan då få en tid för kastrering. Vi trodde länge att hon var någon av grannarnas katt, en granne har en hona med samma teckning (men den är visst kastrerad ). När ungarna var födda visste vi inte var de fanns eller om de ens levde. Tills hon ,som sagt, la dem i vår trädgård.

Kattmamman45
0

Ungar i maj tyder enligt min erfarenhet att katten är född någon gång i juli eller augusti förra året. Om hon överlevt vintern ute är det troligt att hon är född runt midsommar förra året. Hur pass utveckalde var ungarna när hon kom med dem? Kunde de gå, springa, hoppa, äta annat än mammans mjölk? Vikten säger inte så mycket då det kan ha varit dåligt med mat.

Bra gjort att ta hand om kattfamiljen.

jnielsen
0

Ögon, vikt, mat och annat stämde överens med ca 5 v, men vi drog av en vecka och utgick från 4v för att vara säkra på att de inte lämnade mammsn för tidigt. Ungarna var i gott hull när vi hittade dem, vi hade ju matat mamman eftersom vi inte visste om hon hade ett hem och om hon hade ungar att ta hand om. Vi ville inte ta risken att hon var en hemlös med ungar, vilket hon ju var! Men om hon är född ivid midsommar, och vi såg henne första gången i kanske februari, då borde hon ha vuxit sedan dess väl? För då borde hon varit ca 8mån då. Hon har iaf garanterat haft ett hem tidigare, i två veckor var hon jätterädd och orolig efter att vi tog in henne, och den första dagen var hob så panikslagen i sitt rum atytvi nästan ångrade oss att vi tagit in henne, men på dagen efter två veckor bara vände hon totalt, blev världens keligaste katt och är nu den tåligaste och gosigaste katten någonsin.

Kattmamman45
0

#13 Jag skrev lite snabbt men jag menade att hon var född senast vis midsommar förra året men hon föddes kanske snarare i första kullen som hennes mamma fick förra året, dvs slutet av mars, början av april. Det kan ju stämma med vad du skriver.

jnielsen
0

#14 isåfall skulle det kunna stämma med vad vetetinären sa, att hon är ca 1 år..