Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1638 ggr
kigon
5

Kattungar...

Nu har det hänt, släktingens katt har blivit dräktig, vilken chock Snopen De ville nämligen inte kastrera sin utekatt hona (fin sköldpaddsfärgad huskatt) pga att det kostade, och nu vill de inte ha ungarna så de skulle tydligen avlivas senare, antingen när de blir lite äldre och inte så gulliga längre eller direkt… (Obs vill inte ha några "lika bra att de avlivas" kommentarer bara pga att det är huskattsungar)

Har dock lyckas övertala dem att få ta in honan och ha henne tills sista kattungen är såld, så snart kommer jag ha en kull att ta hand om… Hade då tänkt att ungarna får växa upp hos mig och säljs vid 12v+, de ska  bli grundvaccinerade + besitkade + ID märkta + avmaskade. Hade tänkt föda upp dem på mjau/bozita blötmat samt lite rått & råa ben när det blir gamla nog, är inte riktigt förberedd men men…

Hon ska tydligen vara runt 5-6 veckor nu om de minns rätt (hon visar tydligen väldigt starkt när hon löper 😮), så inte så länge tills det är dags 🤦‍♂️ Kommer förstås kastrera henne innan hon åker tillbaka…

Detta stannar upp mina planer på att bli jourhem + flytta in min egna katt till lägenheten… Katthonan ska tydligen vara väldigt aggressiv mot andra honor, så det + hennes kattungar så känns det inte som någon bra ide att ta in min egen hona nu så det får vänta… Men om jag inte tar in katten så blir ungarna avlivade + hon kommer förmodligen bli dräktig igen och hela upprepas 😕

Verkligen inget planerat och kommer definitivt ta av sparpengarna jag har men hoppas allt går väl, skulle vara väldigt tacksam om uppfödare eller någon som har erfarenhet hjälper mig igenom det 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MonicaLagerquist
5

Trist att det händer gång på gång.

Men bra att du tar hand om det hela och att du ser till att honan blir kastrat innan hon flyttar tillbaka.

Förhoppningsvis kan det gå jämt upp om du tar betalt för ungarna när du säljer dem.

Det är nog smart om du vänta med att ta hem din katt tills kattungarna och kattmamman flyttat.

Bor dina släktingar långt bort?Det är inte tillrådligt och lagligt att flytta en honkatt om det är kortare tid än 14 dagar kvar till förlossningen.

Lycka till.

Stolt ägare till tre La permer

kigon
3

#1 Riktigt trist! De älskar henne men är så himla trångsynta på just denna aspekten, de verkar inte riktigt förstå hälsoriskerna eller problemet… De är dock OK med att jag kastrerar innan hon kommer tillbaka, har lite "fritt fram" så länge det inte skadar henne på något sätt eller gör så att det kommer kosta dem något 😮

Hoppas också det kommer jämna sig lite, hade tänkt någonstans runt 900-1200kr per kattunge då jag såg på en klinik att deras paketpris låg på 850kr/katt (på vacc, ID och besiktning), kan iofs vara dyrare på de 3 jag har mejlat & väntar på svar med pris… Maten kostar ju en hel del så det blir inget plus, men förhoppningsvis inte så pass mycket minus… Tar ett 1v jobb nästa vecka också så förhoppningsvis blir det inga problem, får mitt studentbidrag i november igen också så är positivt inställd till att allt kommer att gå bra ang kostnaderna 🙂

Släktingarna bor 30 min bort från lägenheten och 10 min bort från mina föräldrar, så jag ska flytta henne så fort jag kattanpassat lägenheten, borde bli om någon vecka eller mindre 🥵

kigon
0

Satt ner och pratade med föräldrarna om det och vi kom överäns om att honan får flytta hit (alltså till föräldrarna) så jag kan fortsätta mina egna planeringar hemma med misen som vanligt… Detta är då för att jag praktiskt taget bor här nu under sommaren & gör alla mina projekt här, så det blir nog bäst om hon får bo här. Hon har varit här innan (vi har passat henne under några veckor förut) så hon känner igen stället och verkar inte ha några problem med flytten och har levt in sig redan 🙂

Lite frågor då eftersom det snart är dags, hur länge bör man vänta efter ungarna har fötts att kastrera? Kan tänka mig att det blir hårt att föda och sedan opereras strax inpå… Hennes mage är enorm så jag tror det kommer bli många 😕

Vid vilken ålder bör man sakta ge kattungarna riktig mat? Vilken ålder kan man se kön?

Är det bäst att göra säkert så folk har tingat kattungarna i god väg så man kan enkelt registrera dem på dem från början eller är det bäst att registrera på sig själv och sedan fylla i ägarbyte blankett? Är inte helt 100 på hur det hela fungerar…

MonicaLagerquist
1

Könet ser du direkt. Jag börjar ge mina kattungar blötmat vid gå tre-fyra veckors ålder. Bäst är att ud märka kattungarna vid andra vaccineringen vid gå 12 veckr. Jag skulle kastrera honan när katrungarna vaccineras andra gången. När kattungarna är sex veckor kan du försäkra den. Jag anmäler ny ägare och registerar det i samband med flytt.

kigon
0

#4 vet inte om jag har råd med försäkring på alla, blir nog att prata med köpare och informera om det osv! Tänker inte sälja till någon som står fast i att inte kastrera eller försäkra, även om det blir upp till dem iaf efter köp så känns det säkrare… Kan ha råd om det är få ungar, men det får jag se när de föds… Så du registrerar ID'et på nya ägaren direkt när de får det? (Vid v.12 vaccinationen?)

Mygohr
0

ID registrering och ägarregistrering kan du göra när kattungarna flyttar. Blankett finns på SVERAKs hemsida http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter_pdf/ID_anmalan_huskatt.pdf Nya ägaren fyller i och skriver under. Sedan kan du skicka in den så att du är säker på att det blir gjort.

kigon
0

#6 Så det kan vänta länge efter ID-chippet sätts in? Det sätts in när de är 12v och kan ju ta ett tag innan jag hittat köpare till alla, finns det någon max-tid mellan chippet och när man lämnar in blanketten…? Hur klistrar man in en streckkod av ID numret…? Eller funkar det att bara skriva i numret i rutan??

Måste man vara medlem i SKK eller Sverak för att registrera hos dem…? 

De frågar om de redan är registrerade i SKK, så borde jag göra det innan Sverak's? Och då göra ägarbyte på SKK's…?

Lite många frågor men är helt ny med detta, tack för svar! 🤐

Mygohr
1

#7 frågar man inget så får man inget veta :) det finns ingen max- tid för att skicka in blanketten. När du ID märker får du klistermärken med ID- nummer för varje katt. Håll reda på vems som är vems:) ett klistermärke kan du sätta i vaccinations intyget och ett sätter du på ID anmälan. Du behöver inte vara medlem i varesig SKK eller SVERAK för att registrera ID. SKK har ett eget register där man också kan registrera katten, där kostar det en summa och att registrera på SVERAK är gratis.

kigon
0

#8 Tack för svar! Tror jag förstår… Är det lönt att registrera i SKK då om SVERAK också har ett gratis register…? Verkar lite konstigt att det finns två 🤦‍♂️ Men kanske är bäst så 🙂 Har hittat en klinik som tar 665 kr/katt på ID, besiktning & grundvaccination så har valt ut veterinärklinik för det…! Hoppas allt går bra, kan inte vara många veckor kvar nu 👍

MonicaLagerquist
0

Jag har månadsinbetalning på mina katters försäkring så det blir inte så många kronor per katt. Sen kan nya ägaren antingen ta över försäkringen eller så byter de bolag och då slipper man karensen.

kigon
1

Hon är några dagar försenad, dock så visste det bara veckan hon börja löpa och inte dagen, så om hon började löpa söndagen osv så ska det egentligen vara denna veckan! 

Kan känna ungarna röras runt i magen 😊

Nu idag har jag varit o köpt 9kg lamm putskött, samt organ från lamm (njure, lever, hjärta, lunga. Halsen satt också kvar (allt satt ihop, färskt styckat idag så fettet osv runt organen hängde också med)) så ungefär 11 kg kattmat för typ 150kr 😃 Hade hellre velat ha organ från hjort, men den minsta de hade var på 7kg, har precis fått fylla 2 fack med 11kg kött och har 0 plats kvar så gjorde nog rätt beslut ändå 😇 Det blir väl bara snarare 3-4 kg när jag tagit av majoriteten av fettet från putsköttet men det räcker väl 😃

Jag har även sedan innan ca 1kg svinhjärta och ett halvt kilo kycklinglever, och ett kilo putskött från vildsvin (testat för trikiner).

Ska skaffa denna köttkvarn och göra färs av lammköttet för missarna på slutet av månaden när 1v jobbets pengar kommer in 😍

Så nu i mat-väg så kommer det nog bara inhandlas benmjöl och kyckling iom maten är fixad ett bra tag framöver när de kan börja äta själv.

Tror jag har skaffat allt som kan fixas just nu, nästa steg blir väl att sy leksaker…