Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 720 ggr
rumpenstiltzkin
0

vill inte äta sin medicin

Min ena misse ska egentligen ha Baytril en gång om dan nu i 10 dagar men han har nog inte fått i sej det alls sen vi började. Han slemmar/skummar jätte jätte mycket så känns som han får ur sej den på det sättet, lr om jag lyckas få han att svälja så spyr han så småningom och gissar på att det kommer med upp ?

Pratade med djursjukhuset igår, o hon skulle fixa så att en vet ringde mej idag, missade samtalet för var på toa och försökte ringa upp igen men ingen ringde tillbaka så får vänta till imon, men…

Undra om nån har nått tips hur jag ska få i han den ikväll? :( Har testat med några droppar vatten och liksom dra längs med halsen för att få han att svälja, men han skummar så himla mycket, det bara forsar ur honom. Har testat mosa den i maten men han äter inte maten då :( Eller så spyr han upp det efter några minuter.

Ska jag ändå försöka, lr tål han bara inte medicinen? är det dumt att fortsätta försöka, o hoppas dom har nån annan medicin lr?

Har aldrig vart med om att en katt skummar/slemmar så himla mycket av nåt, avmaskning och annan medicin han har fått förut har alltid gått bra.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Förstår du är orolig på det sätt din katt reagerar på medicinen.

Du kan ju alltid ringa Agrias veterinär telefonjour, kostar 60 kr

http://www.agria.se/agria/artikel/veterinara-rad-pa-kvallar-och-helger

Kattmamman45
0

Det finns gånger när man måste ta till sprutor för att få i katten medicin. Jag vet inte vad som krävs nu för att veterinären får låta en djurägare själv ge medicin i nackskinnet. Tur i oturen för mig så lärde jag mig att ge sprutor för länge sedan till en diabetessjuk hund så det är inga problem för mig att få antibiotika i sprutor för katterna. Kolla hur reglerna är nu!

Antibiotikamolekyler är rätt stora och smakar vidrigt så jag förstår katten.

rumpenstiltzkin
0

veterinären ringde nu senare ikväll iaf, och det är bara 2 dar kvar så ska fortsätta försöka ge han dom o prata med vet på nästa besök om det räckte lr ej.

men ja, det är bara att dom smakar illa hoppas jag o inte att han inte tål dom lr nåt :o

IceJossan
0

Bryt tabletten i pyttesmå bitar. Se till att vara helt torr om händerna. Pressa in varje bit i nåt han verkligen älskar - många kör med såna där godisstänger från t.ex. Bilanx eller Whiskas. Jag har även testat i leverpastej. Men man måste vara väldigt noga med att inte ha något tablettpulver på fingrarna när man rör godiset och att inget hamnar utanpå.

Man kan även krossa tabletten och blanda i 1cm mjukost + 2 droppar vatten som man geggar iordning till en blötkladdig sörja och som man kladdar på kattens ben (högt upp, så han inte kan sprätta bort det).

rumpenstiltzkin
0

jag har testat o bryta ner det redan i sånt han gillar men han lyckas äta allt runtom o lämna tablett biten :S Han gillar verkligen inte den här medicinen :(

Men det där med att krossa och blanda til len sörja o smeta på benen har ja inte testat, kanske nåt att prova på :)

Tack för tips!