Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 938 ggr
pernillaoscarsson
0

När byta till klumpbildande sand?

När brukar ni övergå till klumpbildande sand? Kattungarna är 6 veckor gamla nu och jag har inte sett dem äta av sanden på någon vecka. Förr älskade de att ligga och rulla i lådan och smaka på sanden, men jag antar att nu när den inte är fullt lika fräsch längre så är det inte lika trevligt. Eftersom att alla kattsander i djuraffärerna verkar vara klumpbildande så har jag köpt coop egna sand vilket är hur snuskig som helst. Den dammar, färgar av sig och luktar inget vidare. Dessutom så får jag byta ut sanden en gång om dagen för att det är omöjligt att bara plocka upp kiss och bajs.

Tror ni att jag vågar byta ut den till ever clean som jag i vanliga fall brukar använda eller ska jag vänta lite till?

[Sol69]
0

Tror att miss cat har icke klump bildande Kattsand än i alla fall där jag bor.

Vixxen
0

Tror du kan byta till klumpbildande sand.

jnielsen
0

Det finns sand baserad på majs i djuraffärerna, den är klumpbildande. Jag har haft lerbaserad och klumpbildande sand till mina hittekattungar, vi tog in dem när de var ca 4-5v och de åt aldtig av sanden. Men det är säkert infividuellt!

IceJossan
0

Om det bara är en vecka sen de slutade äta sand så skulle jag köra en vecka till med icke klumpbildande. Eldorado (Willys) har sådan sand, Katty också. Det finns flera sorter i lite mer välsorterade affärer.

pernillaoscarsson
0

#3 Började sätta dem på lådan vid 3½ veckas ålder och då var lådan mer som en sandlåda där man kunde leka och ha kul. Sedan förstod en att man skulle göra sina behov där och sedan följde de andra 5 efter. Som sagt, nu är lådan ständigt full med kiss och bajs (ska givetvis ordna fler lådor nu) och de går bara upp, gör sina behov och sedan går de av för att leka på golvet istället. Vad jag har sett har de i alla fall inte rört sanden med annat än tassarna den senaste veckan.

#4 Då får jag kolla i andra affärer, har mest bara varit inne på coop och de kör ju stenhårt på enbart sina egna märken numera -.-.

Vixxen
0

#5 Utifrån det du beskriver skulle jag byta till klumpbildande sand.