Ska det aldrig ta slut ?
Fan va jobbigt vi har det med våran katthona Smulan nu :(
vi trodde hon skulle repa sig…
hon är piggare , men magen är inte sig lik…hon verkar få lite kramper ibland till o från under dagen.. och hon är lös i magen, och kommer i små mängder, hon stress tvättar sig och kliar sig ofta..
Jag kan bara tyda på någon form av magallergi..
Mamma tyckte jag skulle försöka byta bort spanmålen mot kokt fisk och så i några dagar ..
hon kan ju vara allergisk mot spannmål med tanke på att hennes vetrinär sa att jag bör undvika spannmål ett tag fram över..
hoppas hoppas hoppas att min lilla korv blir bra snart :(
har ju nyligen varit på ett till vet besök, senaste var förra veckan, blodprov med mera, men allt såg bra ut då..ang njuarar och lever och så.
Men som sagt hon börjar rycka o skaka i underkroppen när hon har ätit, liksom.. kramper av smärta.. jag vet liksom inte, önskar dom kunde prata :(
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth

ta bort spannmålen helt, katter ska inte ha spannmål alls, det är inget som de kan tillgodose sig, de är rena köttätare till naturen. Ge henne mild mat som är lättsmält, till exempel kokt fisk ett par dagar och se om kramperna böir bättre. Annars rekommenderar jag veterinär snart, kramp vid mat låter inte bra
Exakt ! Nej kramper i underkroppen är ju tecken på magknip eller annan smärta runt buken.. Med tanke på att det är spannmål ni nästan allt och hon vart så efter hennes magsjuka så kanske hennes mage har ställt om sig helt . Jag provar ! Annars blir det ju självklart vet.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Ett tips är att du filmar henne när du upplever att hon får "kramp/magont" och att du visar veterinären filmerna vid ett ev. återbesök. Ibland kan veterinärer se sådant som vi djurägare missar, så en film på ett sjukt djur kan vara väldigt värdefull! Många djur har ju dessutom förmågan att "verka nästan friska" så snart som de kommer till veterinären, och då kan en film på djuret/djurets beteende vara än mer värdefull.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag är inte veterinär men jag vill ge dig ett tips om katten men kolla med veterinären innan du följer mitt tips.
Katten behöver nog vila magen men ändå få i sig lite näring och inte bara vätska. Koka vitfisk i dubbelt så mycket vatten som fisk relativt länge så att fisken kokar sönder ordentligt. Ge sedan katten spadet. Du kan göra likadant med köttfärs. Smula sönder köttfärs och koka i dubbla mängden vatten och ge katten spadet.
Det gör inget om det följer med lite bitar. Ge katten bara sådant spad ett dygn. Katten behöver 0,5 dl per kilogram katt.
Men kolla med veterinären innan du sätter igång.
Vad får katten för mat idag? Tänk på att många katter är allergiska mot fisk så var försiktig med det, även foder som innehåller fisk
Hade hellre gett kokt eller rå köttfärs under nån dag o sett om katen blev bättre
Alla djur har rätt till ett drägligt liv
# 5 Håller med om att fisk är nog ett sämre alternativ än kött. Man kan också koka märgben för att få en energidryck till katten.
Just nu får hon bara kokt fisk , hon vill inte ha något annat just nu . Men jag kan absolut pröva med lite färs ! :)
Är det alltid kramper/ryckningar efter mat? Har hon haft de länge eller när började de? förändades något under tiden hon började med detta. hur länge har hon varit lös i magen? och hur ofta bajsar hon?
Svar till alla :
i slutet av juni om jag minns det rätt så vart hon magsjuk, jag vet inte riktigt vad det var som fick henne att bli det ..
hon fick vetrinär vård och så , hon repade sig väldigt bra, sen kom supervärmen, hon var på 3 st till besök med tanke på att hon var väldigt slö… och hon drack inte så mycket etc, hon fick mer vård, men helt plötsligt vart hon nu den senaste veckan väldigt.. konstig, hennes avföring var typ… lös men det kom i väldigt små omgångar, hon har haft ryckningar i sammanlagt.. 4 dagar, nu har hon inte ryckt på ett dygn, hon sover mest, hon börjar fräsa när hennes bror vill leka med henne, hon vill inte vara med, hon är inte aggressiv mot mig eller min man , hon var rätt ofta på lådan ett tag , men nu kissar hon i stort sätt bara vad jag har märkt..
Som sagt , dessa ryckningar/muskelspasmer har börjar väldigt nyligen, vart väldigt förvånad själv, har hört att det kan bli så när katternas kroppar är understimulerade, med tanke på att hon har varit dålig nu ett bra tag om man räknar från o med att hon blev sjuk , så har hon ju inte rört på sig så mycket, och hon vill bara ha mer och mer när hon får torsken, men vågar inte ge henne så stora portioner…
#9 har de vätskat upp henne? Har de gjort röntgen för att utesluta attde är stpp t tarmarna/svalt något föremål?
Hur mycket torsk och hur ofta ger du? kanske testa att ge henne oftare.
#10 Att vätska upp katten är detta läge en mycket god idé och sannolikt nödvändigt. Om katten börjar bli uttorkad kan den inte själv häva uttorkningen och ingen kan hjälpa henne heller genom mat och försöka få den att dricka mer. Vätska, 150 ml eller mer behövs och då är det ge den vätska i nackskinnet. Nästan vad det änär för fel på katten är det bra med vätska så bums till veterinären. Och noll torrmat vad än veterinären säger.
Hon får på morgon , lunch och middag , vi har vätskeersättning som vi duttar i henne då och då , hon har fått dropp sammanlagt 3 gånger hos veterinären… Och med tanke på att hon repade sig väldigt bra innan värmen kom så tror jag inte hon har fått ett föremål, där emot så slickar hon i sig en hel drös med hår och där med blir uttorkad.. och hon slickar ju i sig ännu mer hår för att hon är uttorkad , en ond cirkel bara , hon blir inte sämre , vad jag märkt , ska kolla lite nogrannare när hon går på lådan , hon verkar kissa väldigt mycket dock .
Vad menar du med dropp? När man vätskar upp en katt sprutar man in 100-200 ml vätska i nackskinnet och det tar inte många minuter. Om katten slickar i sig en massa hår är det nog läge att kamma och borsta henne så att en del av det lösa håret hamnar i kammen.
Hon har blivit uppvätskad med dropp i nackskinnet JA :)
#12 nyp henne i nackskinnet, stannar skinnet kvar en stund eller far de snabbt tillbaka? Stannar de kvar lite längre innebär det att katten är uttorkad och måste å en vätskepuckel hos veterinär. Hon kan isf vara förstoppad av hårboll i och med att hon slickar sig frenetiskt.
Ger ni henne lite i taget måste ni ge mer än 3 ggr per dag minst 5-6ggr/dagen. Annars svälter hon. Har hon börja rycka mindre efter fiskdieten testa att öka mängden. Att ge endast skonkost ska man inte ge för länge då den i sig inte innehåller något speciellt mycket näring. I extremfall ger man max en vecka oftast brukar skonmaten endast ges ett par dagar. Jag hade faktisk köpt ett bra skonfoder hos veterinären att ge ett tag för att se om de är bättre.
#14 och #15 En katt som äter blötmat eller kött får i sig hälften av dagsbehovet via maten, för blötmat ännu mer. Resten måste den få i sig genom att dricka. Om katten äter lite måste den få i sig mer genom att dricka men prolemet är att det gör inte katten. Sammanlagt måste den få i sig 0,5 dl per kilo och dygn. Mä hur mycket katten dricker och för vätskelista där du skriver upp hur många milliliter den dricker och vid vilket klockslag. Kommer du upp till 100 ml per dygn räcker det nog. Men se till veterinär undersöker katten ordentligt inkl röntgen av magen.
Men har katten fått dropp eller har den fått en rejäl uppvätskning i nackskinnet? Dropp går sakta via en slang medan som #15 säger en väskepuckel i nackskinnet vid uppvätskning med en spruta och kanyl.