Tagit hand om hittekatt-kanske dräktig? (hjälp?)
Hej!
jag har tagit hand om en katt som strukit runt på jobbet ett tag. Hon är inte id-märkt (tatuering, halsband eller chip) och var smutsig och tovig, så jag tog hem henne till mig tillsvidare, har annonserat, men ingen har hört av sig.
Jag är dock rätt ovan vid katter och har lite funderingar:
Hon verkar inte var kastrerad (inget ärr vad jag kan se) och jag undrar om hon kanske är dräktig. Spenarna är 4-5 mm långa och lite ljusrosa utan päls runt om. Tycker hon känns lite svullen om magen, men inte jättetjock. Vad är "normalt"? Tror ni att hon är dräktig?
Hon äter och dricker och verkar må allmännt bra, borde jag ta henne till veterinär för säkerhetsskull, eller är det bara onödig stress för henne?
Hon är långhårig och har en del tovor som sitter direkt på skinnet, kan man ta bort dem själv, eller är det veterinär som gäller?
Maskmedel och tvätt står på schemat, är det något annat jag borde tänka på?
Ta katten till veterinär! De kan befria henne från tovorna och samtidigt kolla om hon är dräktig. Om det inte gått så långt kan man kastrera.
Du har väl ringt polisen också, tel 114 14 och kollat om någon anmält sin katt försvunnen i området? Satt upp lappar?
Var i Sverige finns katten?? Lägg även ett inlägg på kattpolisen.iFokus, med ortsnamnet först i rubriken.
Fint av dig att hjälpa kissen. ❤️