Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1503 ggr
[Sandi92]
0

Kattungar med hemska ögoninfektioner

Jag hjälper till på ett katthem och där är just nu 8 kattungar. De större kattungarna som snart är flyttklara har alla haft ögoninfektioner, men bara lindrigt med lite klet i ögonen och lite rodnad. De nya minsta ungarna har också blivit smittade men på dem har det blivit mycket värre. Ögonen är helt igensvullna och på vissa kan man knappt se ögonen. På en av dem blöder det ibland. Hur illa är det? Kommer det gå över med hjälp av salva som de andras eller kan de få permanenta skador på ögonen?

Cahira
2

Badda med avsvalnat kamomillte 2-3 ggr/dag. Du kan doppa en bomullsrondell som inte fäller ludd och lägga mot ögat några sekunder i taget. Det lugnar rodnad och svullnad samt klåda och irritation.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
5

Och så undrar folk varför man inte stödjer katthem. 😕

När har ni tid hos veterinären?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annzoo
2

Har kattungarna varit hos veterinären och sitter inte sjuka kattungar med mamma i karantän? Om flera katter har infektion ska ni ej laborera med salva utan ta ögonpaketet för att se vilket virus de handlar om. Hoppas katthemmet inte tar in fler katter utan då de kan finnas en smittsam smitta där. Sälj inga sjuka kattungar även om de har "lindriga" problem

[Sandi92]
1

#1 Tack för tipset.

#2 och #3 De har varit hos veterinären och tagit prov på vilket virus det är och fått salva utskrivet mot det. Dom sitter inte i karantän då det inte funnits plats till det nu.

Jag tycker ju att de bör ta de minsta ungarna till veterinären igen, men tyvärr har jag inget att säga till om där då jag bara är "praktikant" över sommaren.

polgara
2

Stackars småttingar, klart de ska tas till veterinär igen om ögonen inte blir bättre, tycker iaf jag, men jag är jag o inte nån katthemsinnehavare. Förstår mkt väl om det kan vara ekonomiskt jobbigt för ett katthem med sjuka djur, men måste man så måste man

Rafflan
1

Ja om ögonen är svullna och irriterade, kan det komma in skit som dem inte kan blinka bort och orsaka sår och andra skador på ögonen så det kan ge allvarligt skador och bör få träffa veterinär.

annzoo
2

#4 vilket virus är det?

Jag trodde alla katthem var tvungen att ha karantän?   Men enligt lagen måste man ta djuren till veterinren om de behövs även om pengar saknas.

Denna kommentar har tagits bort.
[MikaelaR]
1

Vildavittra hur menar du med din kommentar?

vallhund
0

#8 Sedan när blev det rumsrent med personangrepp på iFokus?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

IceJossan
0

#10 Inget personangrepp, bara ifrågasättande.

VildaVittra
8

#9 När man inte ens sätter infekterade djur i karantän och vidtar försiktighetsåtgärder, utan fortsätter att ha dom tillsammans med andra djur, så missköter man djuren grovt. Skötsel av stora grupper djur bör överlämnas till professionella med smittskyddskunskap, inte lekmän som enbart anser att livslängd och inte livskvalitet är det enda att lägga i vågskålen. 

#8 "Tja, katthemmen får in extremt många riktigt illa skötta katter och får själva ta hand om "skiten", dvs veterinärvård och behandlingar. "

Du tycker alltså att man ska ta in fler än man klarar av att ta hand om? Så om jag nu skulle få fjäderfä ifrån brandområdet, så skulle jag ta in fler än jag har utrymme eller tid för? Eller ska man ta hand om max så många som man klarar av att ge livskvalitet och rätt vård?

"Många av dessa katter kommer ifrån gårdar där folk skiter i katternas hälsa och låter dem föröka sig fritt och utan hälsokontroll. Sån avel som du stödjer." 

Du har alltså inte läst någonting av det jag skrivit, det är tråkigt att du inte gjort det, då kanske du skulle upptäckt vad det verkligen är som jag står för och lärt dig något. 

"Blir katterna sjuka så skjuts de. I bästa fall ringer de katthemmen och klagar på sitt för stora kattbestånd och katthemmen får rensa upp och får då ofta in sjuka katter med diverse problem. Samt katter som folk hämtat billigt från dessa gårdar och sen kastat ut eller struntat i att leta efter om de försvunnit, för de var ju ändå så billiga och det går att hämta en ny. Dessa katter far ofta mycket illa sen när de ingen vård får."

Och då ska katthemmen ta katterna från askan och in i elden? Dvs från en stor population, till en tät population där inte ens den minsta lilla smittskyddsåtgärd vidtas?

"Det är dessa katter man ser på katthemmen. Katter i stort behov av vård. Det tolkar du som att det är katthemmens djurhållning det är fel på, när problemen kommer ifrån djurägarna som låter det gå så långt att enbart katthemmen är villiga att hjälpa."

Hur insatt är du i smittskydd? Vill du så kan jag starta en tråd på etisk, så kan informationen om enkla åtgärder spridas. För i TS kan man läsa om en enorm okunskap om just det. Något jag sett otaliga gånger på katthem. 

"Inget personangrepp, bara ifrågasättande."

Faktiskt så har du gjort ett personangrepp, läs gärna igenom dina egna inlägg som att någon skrivit dom till dig, då kanske du ser vad det verkligen är som du skriver.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattgodis
0

Virus går väl inte att behandla med salva/droppar, måste vara bakteriellt om man får medicin utskrivet

Vad är det för salva de behandlas med?

Alla djur har rätt till ett drägligt liv