Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2693 ggr
[trh]
0

Svullet öga efter kastrering

Min lille hankatt kommer hem med ett något svullet öga efter kastreringen, kisar lite. Så såg det inte ut när jag lämnade honom imorse. Någon som varit med om något liknande?

SannnaH
0

Har inte varit med om det själv, men har hört att det kan hända ibland. När katterna sövs har de öppna ögon och vet måste ge tårersättning för att inte ögat ska torka och skadas. Då kan vid enstaka fall pipetten (eller vad de nu använder) skrapa/irritera ögat. Skulle gissa på att det är vad som hänt din kille.

neonatus
0

Min honkatt kisade inte men däremot var tredje ögonlocken framme på kvällen efter kastrering. Jag ringde då till veterinären som sa att normalt ber dom alltid folk att åka in när det handlar om ögonproblem men att just efter att katter sövts kan dom reagera så och att jag skulle avvakta till nästa dag. Då var det borta så det var lugnt, men om jag vore du skulle jag ringa och fråga iaf!

[trh]
0

Tack för era svar!

Rafflan
0

Har katten fortsatt problem med ögat imorgon ring veterinären och prata med dem.

Som #1 säger har katten öppna ögon när dem är sövda, och om man kommit åt ögat eller inte fuktat det ordentligt kan det irritera, men det kan även orsaka ett sår i ögat vilket är allvarligt. Så du kan prova spola ögat med natriumklorid, alt med ögondroppar för djur. Är det fortsatt problem efter 24 timmar eller om det är sämre skulle jag kontackta veterinär.

[trh]
0

Ögat är tvättat x flera med NaCl och är nu fint igen :)

Rafflan
0

Bra :)

polgara
0

skönt att det ordnade upp sig, jobbigt när ögonen krånglar

kattgodis
0

Detta råkade min ena katt ut för oxå vid kastrering, det gick dock över inom ett dygn, baddade med koksaltlösning

Alla djur har rätt till ett drägligt liv