Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1219 ggr
Destany
0

hjälp vad ska jag göra?

Jag har 3 katter o mellankatten är så agressiv mot sambon o vår son på 13 månader. Innan har det varit sambon som varit hatobjekt men nu känner jag att det börjar gå för långt när katten går till anfall mot sonen då o då istället för att gå undan som de andra 2 katterna gör. Idag bet katten sonen .det blev märke men gick ej hål. Så nu velar jag vad jag ska göra. Han är 9 år o har alltid haft hett temperament. Han anfaller av rädsla. Han mår inte bra, jag mår inte bra o sambon mår inte bra av situationen. känns som det inte går o omplacera honom när han är så labil i humöret och bara morrar o fräser hela tiden. har frågat vänner o kollegor om nån vill ha honom men ingen vill

annzoo
3

har du uteslutit hos veterinären att beteendet inte beror på smärta?

Destany
0

Ja han har varit hos veterinären o det är inget fysiskt fel på honom. Han har alltid varit aggressiv men det är mycket värre nu

jnielsen
0

Har du Testat att ha feliway i väggurttaget en längre tid?

annzoo
0

#2 vad kollades då och när kollades katten sist, tänkte io att de blivit värre.
Vad menar du med exat med hett temperament? Är det rädsla och aggressionen du menar?

Nu vet jag inget om katten mer än du skrivit här men har han alltid varit såhär (fast det blivit värre nu). Hur är de andra katterna mot honom, är det mycket bråk? Har ni gett katten eget utrymme? dvs ställen den får vara ifred på där igen stör. När katten har gått till anfall mot din sambo eller nu mot din son, vad hände strax innan?

Destany
0

De kollade om han hade ont o så. Kände igenom honom typ. Han var väldigt aggressiv mot veterinären också. Han kommer bra överens med de andra katterna. Han väser ibland mot den yngsta men den vill brottas med honom o det vill inte han. Han vill inte alls leka. Har försökt med olika leksaker mrn nej. Han kan hoppa upp på klätterställnigen om han vill vara ifred eller lägga sig under sängen. Idag är sambon iväg o inget väsande alls o zorro har hållt sig undan sonen idag. Närhan aanfaller sonen så e det ibland bara att sonen sitter vid soffan o tittar på honom. Ibland försöker han klappa honom o jag försöker lära honom o låta bli katten. Oftast räcker det med att sambon går förbi så sitter katten i hans ben

fvanilla
1

Jag undrar hur gammal katten var när han separerades ifrån sin mamma?

Destany
0

8 v o ja jag vet att det var för tidigt men visste inte bättre då för 9 år sen

Kattmamman45
3

Visst är det helt fel att ta kattungar för tidigt från sin mamma men det gjorde man ju allmänt förr utan att katter senare blev aggresiva. Katten kan nog fungera bra någon annanstans där villkoren är annorlunda. Är det innekatt eller få den gå ut på egen vift? Hade du katten innan sambon kom in i bilden?

Jag hade för mycket länge sedan en katt som min bror i kattens tycke gick för fort fram vid första kontakten. Det blev blodvite och katten förlät aldrg min bror. Åtskilliga år senare sov min bror i fd mitt rum hos mina föräldrar. Katten och jag brukade sova där när vi var på besök. När min bror sov där gick katten och kissade i min brors resväska.

Kanske skulle katten trivas hos en ensamstående person där katten också kunde få gå ut.

Destany
0

Han har alltid varit innekatt . Jo han bodde med mig innan sambon kom in i bilden. Sambon är ingen katt människa. Zorro har alltid varit mycket för o bitas o ett tag fivk jag bort det . Han har varit o är min "bebis" så kan kanske vara svartsjuka att han inte är nr 1 längre eftersom det blivit värre.

VildaVittra
4

Ditt främsta ansvar ligger hos din son, jag skulle inte riskera att han blev skadad.

Hos en så pass gammal katt så blir det nog svårt att lära av beteendet. Man får ge upp och man bör fråga sig för vems skull en omplacering skulle göras. Tror du att han skulle bli bättre av det? Tror du att han skulle bli sämre/status quo?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kattmamman45
2

Det är klart att TS har ett stort ansvar för sitt lilla barn men det inser hon själv. Skulle det möjligen bli bättre om de andra två katterna blev omplacerade? Kanske har TS någon som de andra två kunde få bo hos ett par veckor?

Eller känner TS någon ensamstående där mellankatten kunde få bo hos några veckor för att se om hen lugnar ner sig om den får vara enda katten.

VildaVittra
3

#11 Ska TS verkligen riskera sin son en gång till om hon behåller den aggressiva katten och omplacerar de andra? Eller ska hon lämna bort sonen ett tag också?

Givetvis inte, där går sonen långt före katten.

I trådstarten skriver TS att hon redan frågat vänner och familj.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Destany
0

Jag har redan frågat vänner o familj o kollegor o ingen kan ta honom. Varför ska jag omplacera de andra 2 när de inte gör ett dugg? Det har varit lugnt nu i 2 dagar men vet ju aldrig när han blir tokig igen. Klart min son går före katten. Eftersom omplacering verkar vara omöjligt o behålla e svårt så vet jag inte vad jag ska göra

Maria
1

#13 Jag har ju följt dig och Zorro i många år här på iFokus och vet hur vi jämförde våra galenpannor till katter. Min tokige Moritz som också togs för tidigt från sin kattmamma och din Zorro som påminde så om varandra…

Jag vet hur du kämpat med denne specielle katt och förstår att omplacering måste vara väldigt svårt när det gäller en "sådan" katt.

Jag förstår också att din son går före allt.

Jag tror heller inte att många hade haft ett så stort tålamod som du har haft genom åren och jag vet att du har försökt på alla de sätt att lösa situationen.

Att avliva Zorro skulle förmodligen vara fruktansvärt svårt men finns det någon annan lösning?

/Maria

Destany
1

#14 tack för dina värmande ord. Innerst inne vet jag att det egentligen är avlivning som gäller för honom men jag kan inte förmå mig o ringa vet. Jag älskar denna katten vansinnigt mycket o har som sagt kämpat med honom i alla år. Varje dag jag vaknar så hoppas jag ett mirakel har skett o han blivit snällare. jag tror inte jag hade fått ro om jag omplacerat honom till nån främling hade bara oroat mig för om han har det bra eftersom han är väldigt speciell. Jag har försökt få min mamma o ta honom men hon är livrädd för honom. Jag försöker få min son o låta han vara för låter han Zorro vara så låter Zorro honom vara för än så länge anfaller han inte honom oprovocerat

fvanilla
0

#7 Mycket av hans beteende påminner om de beteendeproblem katter som har tagits för tidigt ifrån sin mamma har.

annzoo
0

#15 de låter som katten visar att han vill vara ifred innan han anfaller. Barn kan ju vara lite hårdhänta tex dra i svansen jaga mm. Lämna katten inte ensam med din son och se till att de finns flera krypin där katten kan gömma sig som din som ej kommer åt. Tex hyllor och höga klösträd.

du kan ju även ta kontakt med en kattbeteenderådgivare

kanin och häst
0

Försök hitta ett hem, jag skulle vara intresserad, men jag bor i Finland. Om ingen vill ha katten är de ju inte de bästa personerna precis, de borde veta hur det känns för dig, du har levt med denna katt flera år, och jobbat med den, men jag tror faktiskt det börjar bli för mycket om han attackerar din son, säkert finns det någon snäll person där ute som vill ta din speciella katt och "jobba" med den!:)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

Rafflan
0

Bli stallkatt kanske? kanske hos en bonde med mjölk kor eller får? så kan katten bo ute, utan att tvingas till mänsklig kontakt, problemet blir dock om katten blir sjuk och behöver vård.

Destany
0

#19 han vill ha mänsklig kontakt. Han gosar gärna med mig o sover hos mig men han vill inte ha kontakt med sambon eller sonen. Upplever det som han är rädd för sonen. Så stallkatt tror jag inte e lösningen.

[inanna56]
0

Jag har en vän som hade en katt som bara tydde sig till honom och började bitas om någon annan försökte klappa henne, till och med barnen i familjen. Däremot kunde min vän hantera katten utan minsta problem och den var väldigt kelsjuk. Däremot anföll den inte om man inte rörde den. Den dog av hög ålder, tror den blev 18 år.

Kanske skulle det fungera att omplacera till en ensamboende person, typ en pensionär som är hemma mycket om du kan hitta en sådan person. Eftersom katten tyr sig till dig kanske den kan ty sig till en annan person som bor ensam. Kan du få hjälp och råd via katthem som har erfarenhet av katter med svåra erfarenheter och som har "beteendestörningar"? Du kan ju också annonsera ut en omplacering på olika ställen, typ blocket och kattsidor. Du skulle kunna där förklara situationen och att du är beredd på att ta tillbaka katten om det inte fungerar. Då kanske någon är beredd att ta chansen att testa.

Fungerar inte en omplacering tror jag att det blir nödvändigt med den sista utvägen, att avliva katten. Det är oerhört sorgligt och jag förstår hur fruktansvärt jobbigt det skulle vara för dig. Men det är nödvändigt att du skyddar din son och katten mår ju inte heller bra av hur situationen är nu.