Återförena vuxna katter - Hjälp
Hej!
För att göra en lång historia kort så har jag två stycken siameser som är 5 respektive 6 år. Den yngre fick jag idag och den äldre har jag haft i 1,5 år.
De bodde tillsammans från att den yngre var kattunge och den äldre var ca 1 år, men skildes åt för 1,5 år sedan. De bodde alltså ihop i ca 4 år och gick då väldigt bra ihop. Det var inte planerat från början att vi skulle ta över den yngre katten, men eftersom de bott ihop och trivts bra tillsammans så tog vi över henne när vi fick det erbjudandet.
Idag har jag fått den andra katten och släppte ihop dom utan några speciella förberedelser eller metoder. Det gick väldigt bra, lite fräs, så fort de fick lukta ordentligt var allt helt okej (trodde jag).
Den nya katten kände snabbt sig väldigt hemma, gick runt i huset som om hon bott här hela livet, mös med mig, gick på lådan och brydde sig inte i våran gamla katt speciellt mycket.
Men min gamla katt gick undan och la sig på ställen hon bara ligger när hon inte riktigt trivs (tex när dammsugaren är igår).
Kommer den nya katten för nära fräser hon jättemycket men våran nya katt "fattar ingenting", hon fräser inte tillbaka och verkar inte bry sig speciellt mycket.
Är detta normalt beteende? Finns det något jag kan göra för att få våran gamla katt att känna sig säker? Finns det chans att de kan bli vänner?
Den yngre katten har bott med en annan rang låg katt innan hon kom hit och våran gamla katt har varit ensamkatt sedan hon kom till mig.
Båda är kastrerade honkatter av rasen Siames och har fungerat bra med varandra och andra katter förr.
Vad jag kan döma verkar den yngre vara den dominanta och den äldre både ranglåg och osäker?
Att den äldre katten känner sig obekväm i situationen beror på att det är på hennes revir det kommit in en ny katt. Hade det varit tvärtom kanske rollerna hade varit ombytta. Fräsningar signalerar mest rädsla, så även om det ser dramatiskt ut är det oftast inte så farligt. Att den yngre katten inte "svarar" på fräsningarna betyder antagligen att hon förstår det. För att lugna en katt är det bästa sättet att bete sig avslappnat och precis som vanligt.
Eftersom den yngre katten beter sig så avslappnat tror jag att de snart kommer att hitta tillbaka till varandra. Har de tidigare bott ihop i flera år i vuxen ålder och trivts med det, vore det konstigt om de plötsligt inte alls skulle passa ihop.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack så mycket för svaret! Då är det bara att vänta ut och låta de finna varandra igen?
Det har redan blivit bättre och de kan nu bara på ca 1,5 - 2 meters avstånd utan problem och vara avslappnade.
låt tiden har sin gång. Nåt du kan göra er att ge de mat i olika skålar fat.
vidare är vissa kater flockdjur vissa inte
UPPDATERING
Den nya katten (troligen) har kissat i gamla kattens säng som är en "ingrodd" favoritplats. Gamla katten blev också förbannad på den nya katten efter att hon luktat i den ned kissade kattsängen.
De har båda gärna velat legat i denna säng (men inte samtidigt) så det har varit lite varannan gång.
Det har annars gått bra till och från, lite fräs och småbråk har det varit, men ibland har de legat nästan bredvid varandra.
Jag undrar såklart varför hon kissade i sängen och om hon kommer göra det igen?
Är detta något som brukar hända när man sätter ihop två vuxna katter?
Självklart tvättas nu allt noggrant i milt tvättmedel.
Lådan hade fräsch sand och det var lite kiss men inget som borde påverka.
De har gott om andra liggplatser som de ligger på annars.
Båda katterna är kastrerade!
#4 När man sammanför katter (och framförallt vuxna katter) är det alltid risk för att det uppstår konkurrens kring resurserna i reviret. För att undvika det är det viktigt att man ser till att det finns så mycket av allt katterna behöver att det inte finns någon anledning till konkurrens.
Den allra viktigaste och känsligaste resursen i innekatters revir är toalådan. Att dela den med andra kan vara extremt påfrestande eftersom kiss och bajs även är en doftmarkering. En del katter vill inte ens kissa där de själva har bajsat utan vill ha två lådor att välja på trots att de är ensamkatter.
Att de kissades i sängen kan ha flera orsaker:
- Den ena katten vaktade toalådan så att den andra katten inte vågade/hade möjlighet att använda den.
- Lådsituationen är (eller har under längre tid varit) så otillräcklig eller obekväm att det innebär en påfrestning för katterna att använda den.
- Sängar/kattbäddar har den egenskaper katter eftersöker när de behöver hitta en alternativ toalett. De är mjuka, avgränsade och ibland även grävvänliga.
- Kissandet i bädden kan även ha varit en doftmarkering. Antingen en önskan från den kissande katten att dölja den andra kattens doft och revirmarkera bädden p.g.a. konkurrens, eller en önskan att på ett drastiskt sätt blanda sin doft med den andra kattens (för att öka den egna känslan av trygghet).
Eftersom felkissande i stort sett alltid har ett samband med den befintliga lådsituationen är det viktigt att du ser över och förbättrar den, oavsett anledning till felkissandet. Är lådsituationen optimal och mer än tillräcklig i antal yttrar sig inte stress och oro lika lätt i felkissande.
1. Hur många toalådor har du?
2. Var är lådorna placerade? (hur stort bor du och var i förhållande till lådorna är kattbädden placerad?)
3. Vilken typ av toalådor är det (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?
4. Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?
5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
6. Hur många gånger per dag rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
När det gäller kattsängen är mitt råd att kassera den och köpa minst 2 helt nya när katterna vant sig ytterligare vid varandra. Katter är oerhört känsliga för urindoft och jag tror tyvärr att det är omöjligt att få bort doften helt. Om man ska lyckas behövs det annan behandling än tvätt med milt tvättmedel.
Sajtvärd Katter iFokus
jag skulle råda dig att avvakta. den äldre katten måste nog vänja sig vid den ni tagit tillbaka och kommer nog bli social med den nyagmla katten( den yngre) med tiden.
- Den ena katten vaktade toalådan så att den andra katten inte vågade/hade möjlighet att använda den.
Nej den andra katten vaktade inte lådan.
- Lådsituationen är (eller har under längre tid varit) så otillräcklig eller obekväm att det innebär en påfrestning för katterna att använda den.
Nej, lådan hade mycket sand och sanden var ny bytt, lite kiss fanns i lådan men absolut inte så att katten skulle kissa utanför av den anledningen.
- Sängar/kattbäddar har den egenskaper katter eftersöker när de behöver hitta en alternativ toalett. De är mjuka, avgränsade och ibland även grävvänliga.
Hon hade inte grävt i bädden i alla fall.
- Kissandet i bädden kan även ha varit en doftmarkering. Antingen en önskan från den kissande katten att dölja den andra kattens doft och revirmarkera bädden p.g.a. konkurrens, eller en önskan att på ett drastiskt sätt blanda sin doft med den andra kattens (för att öka den egna känslan av trygghet).
Låter som att det kan stämma.
Eftersom felkissande i stort sett alltid har ett samband med den befintliga lådsituationen är det viktigt att du ser över och förbättrar den, oavsett anledning till felkissandet. Är lådsituationen optimal och mer än tillräcklig i antal yttrar sig inte stress och oro lika lätt i felkissande.
Det ända jag kan ändra för att göra lådsituationen bättre är i så fall antal lådor, om det helt plötsligt ska bli ett problem för henne eftersom hon har delat låda med andra katter i hela sitt liv.
1. Hur många toalådor har du?
1 stycken
2. Var är lådorna placerade? (hur stort bor du och var i förhållande till lådorna är kattbädden placerad?)
Lådan är placerad på ett ställe där dom får vara ifred och har många "flyktvägar".
Den ytan katterna får röra sig på är 3 stora rum och hall.
Det är nära mellan bädden och toalådan (rummet bredvid).
3. Vilken typ av toalådor är det (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?
Stor låda, med huv, utan svänglucka. Har aldrig varit ett problem tidigare!
4. Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?
Finkorning klumpbildande sand, utan doft, märke Cattia. Ungefär som Ever Clean men mindre dammig.
5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
Tjockt lager, byter all sand ofta.
6. Hur många gånger per dag rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
I regel en gång om dagen. Men nu när de är två katter försöker jag göra det oftare.
När det gäller kattsängen är mitt råd att kassera den och köpa minst 2 helt nya när katterna vant sig ytterligare vid varandra. Katter är oerhört känsliga för urindoft och jag tror tyvärr att det är omöjligt att få bort doften helt. Om man ska lyckas behövs det annan behandling än tvätt med milt tvättmedel.
**Den är tvättad i 30 grader i tvättmaskinen.
Gamla katten ligger i kattbädden, gör hon den även om den luktar annans katts urin?**
#7 Felkissningar sker inte av en slump och det är oerhört viktigt att man som ägare ser objektivt på kattens lådsituation och bortser från vad som aldrig varit ett problem tidigare. Vad katten har accepterat tidigare spelar ingen roll eftersom felkissningsproblemet inte fanns då.
Eftersom katter av ren instinkt undviker felkissande in i det längsta är det ofta ytterligare stresspåverkan (sjukdom,oro, otrygghet eller psykiska spänningar) som får bägaren att rinna över. Eftersom det i det är fallet handlar om 2 vuxna individer som sammanförts på den ena kattens revir är det troligt att det handlar om spänningar och konkurrens som har med status och resurser/revir att göra.
När katterna levde ihop för 1,5 år sedan var förutsättningarna annorlunda. Deras relation hade skapats och förmodligen bibehållits från det att den ena var kattunge och den andra ännu inte uppnått social mognad. När de nu återförenats har de gjort det som socialt mogna och fullvuxna individer. Detta ställer högre krav på resurserna i reviret.
Jag tror fortfarande att katterna har kompatibla personligheter eftersom de trivts bra ihop tidigare, men som vuxna individer måste resurserna i deras gemensamma revir anpassas för att det inte ska uppstå konkurrens kring dessa med onödiga statuskonflikter som följd.
Till två katter bör man ha 3 lådor och dessa bör rensas varje morgon och kväll + när man märker att det finns bajs där.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Jag är väl medveten om att fel-kissningar inte handlar om en slump. I detta fall verkar det handla om revir och rang och för mig inte om lådan i sig. Den nya katten var otroligt självsäker och trygg innan fel-kissningen och varken otrygg eller stressad och verkligen inte sjuk. Lådan var tillfredsställd rengjord när fel-kissningen ägde rum och jag har aldrig någonsin hört att man ska ha 3 lådor till 2 små katter och dessutom rengöra minst 2 gånger per dag. Hur gör dom som har fler katter än mig? Uppemot 5-6 stycken eller kanske ännu fler? Dom lär ju ha hela huset fullt med kattlådor och ägna hela dagarna åt att rensa lådor.
Hur många katter och lådor har du?
Självklart ska man hålla lådorna rena och i detta fallet var den också de! Ska också skaffa en till låda och försöka rensa oftare. Men tycker inte att det är en förklaring till att hon kissade i gamla kattens säng. Hade det varit lådan det var fel på så hade hon nog kissat i husse och mattes säng. Så detta är garanterat rang enligt mig och de jag pratat med.
Självklart kommer jag skaffa en till låda och rensa så fort jag vet att dom gjort något behov, men för mig låder det konstigt att jag helt plötsligt fick en "problem katt" utan anledning.
Accepterar de inte vem som bestämmer eller håller dom på att göra upp om rang och revir?
#9 Angående lådantalet är det inte bara jag som rekommenderar det utan även personer som har kattbeteenderådgivning som yrke. Jackson Galaxy, Vicky Halls och Susanne Hellman Holmström för att nämna några, alla säger de samma sak.
Jag har 4 katter och borde ha 5 lådor (vilket jag inte har). Jag har 3 stora lådor och rensar dessa varje gång jag själv går på toaletten (+ när jag märker att någon av dem bajsat). Den dagen någon av dem kissar eller bajsar på andra ställen än i lådorna kommer jag dock omedelbums se till att ha 5 lådor (eller ännu fler).
Alla katter kan bli "problemkatter" om de hamnar i en situation som utlöser "problembeteendet". Att kissa är ett naturligt beteende för katter, var de kissar beror på hur miljön och tillvaron ser ut.
Även urinmarkering (strilande) är ett naturligt beteende, men det är bara när katten strilar inomhus eller på platser där det stör andra människor som det är ett problembeteende. Som exempel kan jag berätta att min 10-årige (sedan länge kastrerade) hankatt Moltas förvånade mig mycket när jag häromdagen såg honom strila på en buske vid revirgränsen utomhus (en bra bit från huset). Jag är med honom när han är ute och har aldrig någonsin under dessa 10 år sett honom kissa på det sättet (varken ute eller inne), men tydligen var det något som just där, just då aktiverade den instinkten.
När det gäller katters rang/status är den inte alltid särskilt tydlig mellan två katter som möts i vuxen ålder. De kan komma överens om att acceptera varandra utan att någon av dem egentligen behöver ha något tydligt övertag. Blir de inte bästisar kan de välja att leva parallella liv och helt enkelt undvika varandra, men ändå leva i en slags gemensam harmoni. För att detta ska kunna bli möjligt behöver de tillräckligt med resurser så att de inte upplever någon konkurrens kring dessa. Så fort det finns anledning till konkurrens vaknar revir-och statustänket, med psykologisk krigföring (t.ex. urinmarkeringar) som främsta vapen.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Jag skulle kunna ha 10 lådor också om det skulle få katterna att må bättre. Men i detta fall tror inte jag att lådan var problemet även om jag ändå ska skaffa fler lådor. Om lösningen på detta "problem" (om man nu kan kalla det problem eftersom det "bara" hänt än gång än så länge) är att skaffa fler lådor är det ju ett väldigt simpelt, jag får hoppas på att det är så helt enkelt. :)
Det stora problemet nu är ju egentligen att de bråkar. Den gamla katten ger sig på den nya ibland när den går förbi.
Detta kommer nog inte sluta även om hela huset blev fullt av toa lådor.
Om det nu var en revir markering hon gjorde skulle hon ju även gjort detta om jag hade fler lådor?
#11 Att katter inte kommer överens beror delvis på personlighet och delvis på status/revir-konflikter. Att de här katternas grundläggande personligheter är kompatibla vet man eftersom de tidigare levt i 4 år tillsammans utan problem.
Det som har ändrats är att de är äldre och möts i vuxen ålder, vilket gör att det mer handlar om status/revir. Status och revir är i stort sett bara viktigt i förhållande till tillgången på resurser och märks tydligast när det är ont om resurser. Finns det ett överflöd av det som är viktigt för katter är det lättare att både dela med sig och att få ha saker ifred.
Sajtvärd Katter iFokus
#12 När dom sist bodde ihop var den yngre/nya katten fortfarande fertil och var högst i rang, medans den gamla katten var lägst i rang och kastrerad. Nu när de sattes ihop är var båda kastrerade (ej nykastrerad) och den gamla katten verkar nu mera vara den som bestämmer. Kan det ha påverkat dom? Att det var så annorlunda förut?
Jag förstår ju vad du menar, men tänk om detta hade hänt trotts 3-4 stycken antal lådor?

40 X 38 X 56 CM
Funderar på att beställa den här lådan.
Tycker det ser bra ut med högre "botten del".
Eller finns det någon nackdel med det?
#14 Framtill är det ju väldigt lågt, vilket gör att man ändå inte kan ha så mycket sand. Jag har haft en sån låda.
Jag har två såna här: http://animail.se/pureness-kattladehus-large-50x35x43cm.html
Dom rymmer rejält med sand. Finns även större storlek.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#13 Jag tycker att katters inbördes status i en relation är väldigt intressant och undrar på vilket sätt det märktes att den yngre katten var högst i rang när de bodde ihop tidigare? Eftersom de sammanfördes när den yngre katten var kattunge har jag svårt att tro att ett status-skifte gick obemärkt förbi. En kattunge har automatiskt lägre status än en vuxen katt och om de kommer bra överens brukar de behålla den ordningen så länge de bor ihop.
Jag kan ta ett exempel från min egen kattgrupp: Av mina 4 katter är det Moltas som har odiskutabelt högst status. Han är stor, snäll och värdig. Alla katter gillar honom och ligger gärna i hans famn och blir tvättade. Han är väldigt vänlig och tålmodig. men när han säger ifrån på skarpen har det omedelbar effekt på de andra katterna. Det är ingen tvekan om att de har respekt för honom, när han väl säger till (vilket han dock gör väldigt sällan).
Moltas är 10 år och äldst (och först på reviret) av de nuvarande katterna i gruppen. När han flyttade hit som kattunge var det som kompis till min dåvarande vuxna birmahona. Birmahonan visade sig så småningom vara väldigt ranglåg och tillät sig på ålderns höst t.o.m. bli lite mobbad av yngre katter, men hon behöll greppet om Moltas livet ut. Det var lite rörande faktiskt att se hur han som gruppens ledare då och då kom till henne för att bli tvättad som en liten kattunge. Hon tvättade ingen annan och han lät sig inte heller tvättas av någon annan.
Det pågår mycket mellan katter som kan vara svårt för oss människor att uppfatta, men i fallet med dina katter skulle jag mer tro så här:
När katterna bodde ihop tidigare hade den äldre katten en automatiskt högst status eftersom hon (till skillnad från den yngre) var vuxen och först på reviret när de sammanfördes.
När de nu återförenats är den ordningen inte lika självklar eftersom de båda är vuxna och den äldre levt som ensamkatt medan den yngre levt med en ranglåg katt.
Den äldre kattens fientliga beteende beror på att hon försvarar sitt revir och känner sig hotad av den självsäkra och till synes opåverkade inkräktaren. Den vuxna inkräktande katten är inte rädd och det gör den äldre osäkra katten ännu räddare (med all rätt).
Att ha en självhävdande personlighet är inte detsamma som ha hög status. Öppet självhävdande i form av labilt aggressivt beteende bottnar ofta i osäkerhet och rädsla, vilket är detsamma som låg status hos katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Beställde ingen låda, utan åkte och köpte en istället, ingen av katterna har använt nya lådan än, efter 2,5 dygn.
Nya katten går bara på lådan om jag bär henne till lådan och "vaknar" eller om jag stänger in gamla katten. 😕
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#17 Menar du att hon kissar någon annanstans om du inte bär henne till lådan? Var i så fall?
Hur ser den nya lådan ut och var är den placerad?
Vilken typ av låda och innehåll hade den yngre katten hos sin förra ägare?
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Nej, hon kissar inte någon annanstans. Jag bär henne ofta till lådan eller ser till så hon vågar gå. Lådan var först placerad på andra sidan huset, på ett ställe där den står helt ifred. Men är idag flyttat till samma rum som den gamla lådan. Iiknande sand och liknande låda. Det är inte lådan det är fel på. Hon går glatt på lådan när det är fritt fram. Det är min gamla katt som blir arg på den nya och därför vågar hon inte alltid
Uppdatering igen Nya katten har kissat utanför lådan totalt 3 gånger. Har nu 2 stycken stora rena lådor som hon glatt använder när jag är med och vaktar och när gamla katten är instängd i ett annat rum. Samma problem kvarstår att gamla katten avskyr när nya katten kissar och bajsar. Nya katten är väldigt passiv och ligger mest på samma ställe hela tiden. Gamla katten rör sig fritt och bråkar med nya katten. Vad ska jag göra? Lådorna står nu i varit hörn av huset. Mat och vatten finns också på två ställen.
OBS! Skriver från mitt gamla inloggningsnamn jag är tråd skaparen. Glömde skriva det förut.
Är det enbart i den nedkissade (och tvättade) kattbädden hon kissat fel?
Hur stort bor du?
Sajtvärd Katter iFokus
#22 Hon kissade i katt bädden igen (andra gången hon kissade) Då tog jag bort sängen och tredje gången hon kissade gjorde hon det på gamla kattens andra favoritplats (en fåtölj, med kuddar som bara hon använder) Så det är väldigt uppenbart att hon går till gamla kattens favoritställen. . Katterna kan röra sig på tre stora rum och hall emellan och badrum. Borde vara tillräckligt för 2 katter
Frågar igen. Varför hatar min gamla katt min nya katt få mycket?
Det spelar ingen roll vad hon gör.. äter, dricker, leker, går på lådan osv.
Hon får i princip inte göra någonting för min gamla katt.