Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3417 ggr
agnessan
3

Bondkattungar säljes för symbolisk summa.

Jag började jobba på en gård för en månad ungefär sedan och fann då fem små gråa kattungar uppe på loftet. Mamman och pappan är vilda, men kattungar har blivit tama och väldigt keliga på dessa veckor. Stallets ägare vill kastrera mamman, men vi får inte tag i henne. Nu står jag här med 4 kattungar på 5 veckor (den femte försvann för någon dag sedan) och som ni förstår behöver jag hitta nya hemma till dessa små liv. Kommer avmaskas och är leveransklara vid 12 veckors ålder. Alla är gråa, några har lite vita strå vid könet och under hakan.

Finns i Jonstorp utanför Helsingborg.

MonicaLagerquist
7

Varför kommer de inte att vara vaccinerade och ID-märkta?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

annzoo
3

Hon har mest troligt hunnit flytta ena ungen, har ni letat efter den?

Låna en fångstbur att fånga mamman i är mitt tips.. hon kan redan nu vara dräktig igen…

jmkforlajjf
1

#1 det får väl ändå den som köper själv göra? Tror ingen säljer bondkatter för verdrivet hga priser, så då får man väl sälja dom billigt och sen får köparen vaccinera själv.

[[pimey]]
9

Hemskt stt katter ska ha sånt sämre värde än ett materiellt ting!! Katter ska vara vaccinerade, id märkta och besiktigade vid försäljning det visar åtminstonde att man inte ser katter som en slit och släng vara! Med sådana här annonser kan vi aldrig höja huskattens status och fler kommer komma i dåliga händer och föröka sig ännu mer

jnielsen
16

Mina "bondkattungar" som vi fångade in tillsammans med sin mamma för några veckor sen säljs avmaskade regelbundet, vacc x2, id-märkta och ohyrebehandlade. De säljs för 900kr/st. Jag vill ha seriösa köpare som värdesätter sina katter, har de inte råd att betsla mig för de saker jag gjort så kommer de fan inte ha råd att betala för chip och vacc själva.

[[pimey]]
10

Bra skrivet #5!! En katt SKA kosta då det är liv vi pratar om här. Vill de inte lägga ut mellan 800-1500 kr för en bondkatt kommer de inte heller kastrera, vaccinera eller försäkra katten heller!

Wony
4

Vi köpte Chili för 300kr, han är regelbundet vaccinerad, avmaskas vid behov, är kastrerad, försäkrad, ID-märkt med chip och tatuering. Jag hade inte haft något emot att betala för det om "uppfödaren" hade gjort detta, men såg det som en självklarhet att göra allt detta själv då så inte var fallet. Hade han dock kostat uppåt en tusenlapp utan att de gjort ett dugg hade jag protesterat. Kan "uppfödaren" inte göra det så gör jag det, men ska inte kosta mig mer, bara för det.

Rumblebee
2

Tycker i alla fall att vaccinering är det minsta som man kan göra… För kattungarnas egna hälsa. Vore ju toppen om det övriga kunde bli gjort med.

[[eskils_]]
4

Jättebra att stallets ägare vill kastrera mamman, hoppas även pappan blir kastrerad! Lycka till med infångningen.

Och tack för att du försöker hitta hem till de små. Säger som övriga här, det viktigaste är att det är SERIÖSA hem, som är beredda att betala vad det kostar att ha katt. 

Självklart ska ungarna vara vaccinerade minst en gång när de säljs, tror att 8 veckor är den vanliga åldern för första vaccinationen. Helst även chipmärkta, det kan man göra samtidigt med vaccinationen. Uppmana även de nya ägarna att kastrera dem vid 4-6 månaders ålder.

AnnaFagerell
4

Synd att många nedvärderar människor på detta sätt. tycker det är jättebra att ovan tar hand om katterna och säljer dem till bra hem! 

Det finns många som lägger ner mkt på sina katter även om de varit gratis. Nedvärdera inte folk på detta sätt! Det är minsann lika illa som att nedvärdera bondkatternas historia.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer