Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1269 ggr
M.L
0

katt med allergi

Ni som har katt med allergi .Vill ni berätta lite vad för allergi och vad ni gjorde för utredning för att komma fram till det

M.L
0

Ingen som har katt med fodeallergi ?

Hesat
0

Jag har en foderöverkänslig katt men ingen allergiker.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[Emma--]
0

Håller på att utreda två av mina. 
Blir att hitta ett foder som först fungerar, håller på att hitta ett allergifoder till båda. 
De har innan tagit blodprov m.m och på den ena katten kollade dom efter allergi genom blodprovet. Vi ska nog göra det även med den andra men eftersom dom är syskon så testar vi först om ett allergifoder kommer hjälpa henne. 

Sen när dom är utan symptom blir det att tillsätta någon sorts protein i minst 8 veckor för att se reaktionen.

M.L
0

#2 vad ger du för foder?

Hesat
0

Eftersom det för vår katt rör sig om överkänslighet och inte allergi så vet jag inte om vårt foderval skulle kunna vara till någon nytta. När vi misstänkte allergi så fick veterinären göra en utredning (blodprover, avföringsprover samt biopsi) och vet. konstaterade att det varken var parasiter eller allergi som var problemet så diagnosen blev tillslut överkänslighet mot ett eller flera ämnen. 

Vi testade att sakta fasa in Ziwi Peak blötmat till vår katt eftersom det både var spannmålsfritt och baserat på ett protein som katten inte tidigare ätit. För just vår katt fungerar det fodret men han är som sagt överkänslig och har ingen allergi. Med provokationstester så har vi senare kunnat konstatera att vår katt inte tål spannmål eller industrikyckling.

Medarbetare - Halloween.ifokus

SuperLimm
0

Mina katter är känsliga för olika foder men jag kan inte kalla det för allergi. Ena katten spyr ofta då hon äter torrfoder och båda katterna blir väldigt dåliga i magen (dåliga med diarée, gaser i vissa fall och honkatten blöder efter att hon bajsat) av alla torrfoder (testat massor olika sorter med olika innehåll). Mina katter har ätit BARF i olika omgångar och det har funkat bäst för den ena men blötmat funkar bra för båda och även för mig. De kan dock bara äta blötmat som är i paté form utan att bli dåliga i magen. Bitar i gelé kan funka någon dag men inte flera dagar i rad.

Farmor och farfars katt är troligtvis allergisk mot fisk och spydde även en hel del när han åt torrfoder samt hade vätskebrist och var allmänt slö. Han äter blötmat (jag försöker övertala farmor och farfar att de ska ge mat utan spannmål för jag tror katten skulle må bättre av det men icke..) och det funkar bra. Nu är han dock gammal (18 år) och gaggig så han mår inte så bra för övrigt, väldigt mager även att han äter dubbelt så mycket mot vad mina katter äter.

Mvh Linn