Katt och hund ska bo ihop
Jag ska försöka förklara så noga jag kan. Mina svärföräldrar har en Jack Russel varannan helg och har haft det i flera år. Jag och min sambo har blivit tvungna att flytta hem dit. Vi har två katter som vi hade med oss. Vi har nu bott hos svärföräldrarna i två månader och ska presentera katterna och hunden för varandra.. Vår fråga är HUR ska vi göra?? Tack för svar :)
En grind emellan så de ser varandra i början skulle jag rekommendera, sedan successivt låta dem träffas på stor yta med platser där katterna kan sitta högt och säkert från hunden =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ska man ha dem kopplade eller lösa.
#2 Om du har en grind (som ingen av dom kan ta sig förbi och framförallt inte hoppa över) emellan kan du låta dom vara lösa. Men stå gärna en person på varje sida om grinden och håll koll ifall något skulle hända.
Mvh Linn
Vi hade en grind så att katterna skulle få vänja sig i sin takt och så att om de ville hälsa så var det på deras villkor efter. Efter ca två veckor så bröt 1 av katterna sig in till hunden och kort därefter hade alla katterna varit inte hos hunden självmant. Vi tog bort grinden och även om katterna fortfarande var avvaktande så funkade det att ha dem tillsammans tillslut. Vi var och är dock väldigt noga med att hunden ska låta katterna vara ifred om det inte är dem som söker kontakt.
Det är fina idéer men då det är i en liten lägenhet så finns inte möjlighet att stänga in något djur :/
#5 Hur van är hunden vid katter? Har den träffat katter förut och hur har det fungerat? Hur van är katterna vid hundar?
Mvh Linn
jag själv skulle bara satt ner djuren i olika delar av lägenheten och låta dem hitta varandra. skulle det inte å bra, bara plocka upp katterna/hunden oh försök igen :)
Hunden är van vid andra hundar men inte katter. Katterna har aldrig träffat någon hund.
#8 Då skulle jag vara väldigt försiktig med att släppa ihop dom bara sådär. Finns det inte något sovrum där ni kan sätta upp några galler för dörren så katterna och hunden iaf inte har ihjäl varandra? Då lär ni också ganska snart märka hur bra det fungerar att ha dom ihop.
När jag var hundvakt (hade då ingen egen hund) till en amstaff hane som mer än gärna jagade katter fick mina katter bo i badrummet och gå ut i ett angränsande sovrum och balkong ibland under den helgen hunden var hos oss. Katterna var i badrummet när ingen var hemma och när ingen hade tid att ha koll på dom (ena katten hade en förmåga att kissa lite här och där och det var mammas sovrum som var utanför badrummet så hon ville inte riskera att katten kissade i hennes säng) och det funkade bra, det var ju bara tillfälligt liksom.
Mvh Linn
#8 Jag hade heller aldrig släppt ihop dem då.. Har ni inte möjlighet att sätta upp kompostgaller någonstans så rekommenderar jag att du håller hunden kopplad under första mötet för att se hur de reagerar samt om de skulle rycka ihop så är det lättare att separera på dem om hunden är kopplad.