Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1818 ggr
Saffran0Spice
0

Kraftpaket - kattras?

En vän till mig vill skaffa katt och jag försöker hjälpa henne att hitta rätt ^^
Men jag vet inte riktigt vilka raser som kanske passar henne bäst med vad hon kan erbjuda och vill ha. Så tänkte be om lite hjälp här!

Hon vill ha ett kraftpaket, en tålig, modig katt med tuff attityd och ändå älskar kel och mys. Med kraftpaket så menar hon en katt med tjock benstomme - alltså inte siameser och andra som är långa och slanka i kroppen =)

Katten är tänkt att vara lite av en arbetande katt. Hon bor på landet och vill ha en rått/mus mördare utan att använda sig av gift och sådant (lever ekologiskt), så katten kommer ha fri tillgång till utevistelse året om och kommer därför att kastreras.

Långhårigt är något hon kan tänka sig så länge det inte är långa procedurer varje dag med pälsen, men någon gång eller ett par gånger i veckan är helt ok.

Så om man listar vad hon söker så får man detta

• Kraftpaket (kraftig benstomme)
  • Långhårigt är ok - om det inte är massor med jobb varje dag.
  • Stark jaktinstinkt
  • Gillar mys och kel
  • Gillar att vara ute året om
  • Trivs med hund (hon har en tax)
  • Gärna en katt med attityd - tufft att leva där hon bor.
  • Gärna en katt som blir stor, dvs en storvuxen ras.

Förslagen jag kommit med är Norsk Skogskatt, Mainecoon, Skeppskatt och Brittisk korthår. Kan ni komma på fler?

Maria29
3

Katt från ett katthem eller liknande kanske vore någonting, de kommer ju i alla storlekar och personligheter.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

kattöga
10

Skeppskatt är ingen ras…… det är en missbildning..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Saffran0Spice
0

#1 Ja det föreslog jag med, men hon vill ha en katt från en uppfödare och känna till dess bakgrund =)

#2 asså, har hört att det va en egen ras, där ser man.

kattöga
0

#3 Ja, det är många som tror det. Och många som vill avla fram katter med missbildningen och sälja dyrt…… (läskigt)

Här finns fler trådar här på Katter om "skeppskatter"

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

Vad menar du/din vän med "tufft att leva där hon bor"?

Meeow! 

Saffran0Spice
0

#4 Ja fy, det ska vi ju verkligen se till att inte stödja!
Tack för informationen!

#5 finns mycket räv, iller, orm, lodjur och varg - så det är en tuff natur där de bor och sedan har dom sin tax som också kan va ganska tuff haha ^^

kattöga
3

#6 Det var så lite så :)

Oj, om det finns mycket lodjur och varg så låter det lite farligt att ha katt. Men bor dom på landet och har andra djur så kanske katten håller sig till hemmet och inte strövar iväg så mycket….. Men det kan man ju aldrig veta!

Jag tror också att de flesta av kraven, som t ex "attityd",  "gillar att va ute året om" m m är individuella från katt till katt och kanske inte så mycket rastypiska. Så jag skulle ockskå rekommendera att hitta en färdigutvecklad katt från ett katthem, för då vet man från början vilka egenskaper och delvis vilken bakgrund katten har.  Jag tror inte det hjälper att ha en stamtavla när det gäller attityd, gilla vara ute, gilla hundar, gilla mys och kel bl a….. 
Tror jag iaf……

Meeow! 

Silvestris
4

Tycker du verkar ha prickat in raser bra, men slår också ett slag för katthemskatter. Köper man en vuxen katt vet man vad man får så det kan bli lättare att pricka in just den personlighet och "attityd" man vill ha. En del av dessa katter behöver dessutom placeras i hem där de kan gå ute efter många års leverne utomhus. 

Själv skulle jag satsa på maine coon om jag skulle ge mig in på långhåriga katter.

Saffran0Spice
2

#7-8 ja det skadar ju inte att åka och titta på ett katthem eller två iallafall - vissa har ju raskatter om det måste vara det för henne ^^

#8 Jag skulle gärna ha en katt i storlek med maine coon, men jag vet inte om jag skulle orka med pälsvården =P
Personligen så vill jag helst ha en Savannah F1 eller F2, men det är bara F5 som är laglig i Sverige vad jag vet.

[[pimey]]
7

Ni har glömt en sak en seriös uppfödare säljer inte sina avkommor som utekatter.. Speciellt när det nu verkar vara ett "tufft område" då är det bättre att adoptera en katt från katthemmet. Vill man ha raskatt kan man bygga en rastgård eller gå koppelpromenader

kattöga
6

#10 varför är det bättre att ha en "katt från katthemmet" än en raskatt i ett tufft område?  Är det inte lika farligt för en vanlig huskatt/katthemskatt som för en raskatt? Eller år det skillnad på katternas värde du menar……? (Frågar i all välmening)

#9 så det är du som vill skaffa katt (inte nån vän?

Meeow! 

Saffran0Spice
0

#11 Nej, det är en vän som ska ha den - hon bor på landet, jag bor i lägenhet. Annars hade jag skrivit att det är jag som söker en katt =)

kattöga
1

#12 aha, då missförstod jag vad du skrev i #9. ☺️

Meeow! 

[[pimey]]
4

För Maine coon är inte lämpad som utekatt, raskatt blir mer attraktiv för dom som stjäl, Maine cooner är inga jakt katter. Därför säljs de inte som rena utekatter och jag hoppas din vän är ärlig om det när hon ska kolla hos uppfödare Jag har både ras och huskatt och vår huskatt går ute då vi bor lägligt samt att hon kräver att vara ute trots att hon har tillgång till aktivering och rastgård. Tar man från katthem så hjälper man en hemlös samtidigt dom katten är van att vistas ute och katthemmen har många variationer på deras katter kanske hon hitta en med perfekt jaktinstinkt?

ElinaPersson
3

Jag skulle säga bengal, men vet inte en enda uppfödare som säljer en som utekatt… De hanarna jag har ligger på 6-7,5kg men uppfödaren + ett par bekanta har hanar på närmare 8-10kg..

De är extremt snabba och skickliga jägare.
De kräver ingen pälsvård.
De har attityd samtidigt som de är utmärkta familjekatter.
Mina älskar att vara ute, men får enbart vara det under uppsikt i sele.
De fungerar bra med hund, mina visar iallafall stort intresse för dem när vi är ute.

Men som sagt, tror inte det finns någon uppfödare som säljer en bengal för att den ska gå utomhus. Kolla blocket, där finns det oftast omplaceringar där ägaren önskar att katten ska få tillgång till utevistelse (pga att katten är såpass aktiv)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Silvestris
4

Eftersom du skriver att det är en tuff miljö katten ska leva i skulle jag rekommendera att hon köper en vuxen katt redan från början. Oavsett om det blir en raskatt eller en katthemskatt så är det lämpligt med en vuxen katt. Kattungar och ungkatter riskerar att fara mer illa än en fullvuxen katt.

Kattmamman45
11

På den beskrivning som ges skulle jag inte lämna en katt där över huvud taget. Man vill ha någon som jagar möss men en katt kan inte klara uppgiften att hålla möss, sorkar, vattensorkar på en låg nivå. Själv har jag rätt många katter men de klarar inte på långa vägar att hålla vattensork borta. Delar av gården är underminerad av sorkgångar trots att ett par katter ständigt sitter där det är värst. Din kompis har nog inte en realistisk uppfattning om hur mycket en katt jagar.

Med räv, iller, orm, lodjur och varg i närheten skulle jag inte ens överväga att ha katt trots att alla mina katter går ut på dagarna. Det blir lätt slagsmål med räv vilket kan orsaka ordentliga sår som om inte annat kostar smärta och veterinärräkningar. Har hänt här och då var det ändå bara rävungar.

Ett olyckligt möte med ett lodjur så finns inte katten mer. Varg är nog minsta problemet, taxen inräknad. Ormbett kan vara farliga. Iller har jag ingen uppfattning om.

Långhåriga katter blir mycket lätt toviga, speciellt vid våt väderlek och på vintern när det är tö eller nysnö. Benägenheten att få tovor kan variera med åldern men lång päls innebär tovor som plötsligt kan bli nästan ohanterliga.

Nej skulle jag säga oavsett om det vore en kattunge eller en vuxen katt som jag skulle behöva ett hem.

kattöga
1

#17 jag är nog ganska överens med dig…..

Meeow! 

Silvestris
3

Om pälsen blir tovig beror ju mycket på pälskvalité, foder och om man sköter den grundläggande pälsvården (som kan handla om att borsta bara en gång i veckan). Alla långhåriga utekatter får inte problematiska pälsar. Både maine coon och norsk skogkatt är ju naturraser som naturligt ska ha pälsar som klarar av utomhusmiljön.

catcult
5

Jag rekommenderar en sådan här eller annan av liknande typ. Jag är övertygad om att din vän kommer bli mycket nöjd!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Sherlocked
3

Brittiskt korthår skulle jag nog inte rekommendera, personligen. Maine coon eller skogis möjligen (även om vår skogis var en värdelös jägare, och var innekatt på heltid), vi hade annars alltid huskatter, och det är väl vad jag skulle rekommendera till din vän - inte för att de skulle vara mindre värda som nån var inne på (förutom i inköpspris räknat då) utan helt enkelt för att jag personligen har bra erfarenheter och det finns stora variationer där.

Många uppfödare säljer enbart som innekatter (sen kan man ju ljuga om man har samvetet för det; är ju inte som att uppfödaren kan kolla det om ni inte bor grannar typ), men jag har sett ett antal bl a skogisuppfödare som sålt som utekatter, så det skadar ju aldrig att höra av sig till uppfödare och fråga.

Ett tips som andra nämnt är att kolla efter annonser där folk eller katthem har vuxna katter, då vet man lite i förväg om den är hundvan och funkat som utekatt förut (eller till och med har problem att vara inne och mår bäst att vara ute).

Jag är uppväxt med att man har katter som jägare när man bor på landet. De var i olika utsträckning utekatter, de flesta kom in och sov under dagarna och var ute på nätterna, vissa bodde mer eller mindre helt utomhus i stall eller ladugård. Vi bodde aldrig på något särskilt rovdjurstätt område förstås, men räv har de klarat sig ifrån under alla år. Vad gäller pälsen har vi alltid haft semilånghår och ingen har direkt behövt pälsvård.

Jag vet inget om just vattensork, som #17 skriver om, men våra katter har plockat allt annat i gnagarväg i alla fall. På landet hade vi inte klarat oss utan katt, alla som bodde som vi hade utekatt där (inte alla kastrerade dock, vi var under många år de enda i vår bekantskapskrets som över huvud taget gjorde det). Skulle aldrig skaffa råttfällor eller gift, det är i allmänhet inte närmelsevis så effektivt som en katt, och katt är en mer naturlig "skadedjursbekämpare". Bara lukten av att det finns en katt på gården avskräcker ju en del, den effekten får du inte av en fälla.

MolnBlomman
1

Siameser, Abessinier och Bengaler är exempel på mycket aktiva och tåliga katter som inte har långt hår. Bengaler har lite vildhet kvar i sig och är förmodligen utmärkta jägare. En vän till mig har två Devon rex som fångar många möss och ormar varje dag. Tyvärr kan inte Rexarna vara ute på vintern, vet inte hur det är med Siameser, Abessinier och Bengaler.

Annars så är Sibirisk katt en annan långhårig ras. Osäker på om temperamentet är rätt där bara för den enda sibiriska katten jag känner är långsam och lat. :-P

Turkisk Van är oxå en tuff ras. :)

Kattmamman45
5

Jag kan inte förstå varför man skaffar katt som ska leva i en miljö där katten kommer att leva mycket utsatt med stor risk för en för tidig död.

Taxen i sig kan visa sig bli ett ohanterligt problem. Ett taxbett över ryggen på en katt och så finns det ingen katt mer.

En katt tar kanske två, tre möss/sorkar om dagen och det gör ingen skillnad på gnagarbeståndet på landet runt en gård. Inte bara har vattensorkarna underminerat delar av tomten utan för ett par år sedan när det var sorkår och rätt mycket snö fick många buskar och träd i trädgården skador pga att sorkar gnagt av braken. OBS jag har nio katter som alla är ute så mycket de vill men helst inte på nätterna.

Trots mina katter så finns det möss i trossbotten på huset, något som det inte går att komma ifrån på lite äldre hus, katt i huset eller ej spelar ingen roll.

Mina långhåriga katter kommer ofta in med diverse i pälsen, t ex ett par decimeter långa grankvistar som snott in sig rejält i den långa pälsen. Det har hänt att torra blomställningar från tistel fastnat lite här och där i pälsen och det är inte lätt att få bort dem. Vid fuktig väderlek händer det att kattbajs fastnar i pälsen under svansen. Jag brukar försöka klippa pälsen under svansen kort för att förhindra detta men för att helt komma ifrån problemet skulle jag behöva raka en rätt stor del av katten.

Jag har aldrig haft någon långhårig raskatt men mina långhåriga katters päls isolerar mycket sämre mot kyla en de flesta av de korthåriga.

Att bo på landet och hindra smågnagare från att ta sig in i uthus får det inte finnas några springor över huvud taget. Men att genomföra det är inte lätt.

De som i denna tråd söker en tuff katt har uppenbarligen inte en realistisk syn på vad en katt är och vad man måste tänka på när man har katt.

Av beskrivningen i #0 tycker jag det verkar som att katten skulle bli lite slit och släng. Förutom de uppräknade farligheterna så finns det säkerligen också grävling som vinner över en katt om grävlingen är på det humöret.

Skaffa en icke-dödande sorkfälla för att hålla sorkar och möss ute från gårdens hus och släpp sedan utan fångsten några 100 m hemifrån.

En katt äter inte mer än 10 möss om dagen om den levde enbart på möss men runt om en gård på landet finns det säkerligen hundratals möss och sorkar.

Eller är TS någon somm hittat på alltihop.

Sherlocked
4

#23, Antagligen av samma anledning folk gjort det under väldigt lång tid - det är en typ av nyttodjur. Den har sin roll på gården, nyttan väger tyngre än riskerna. (Betyder inte att den inte skulle tas om hand eller att den är något "slit och släng", hur du kommer fram till den slutsatsen förstår jag inte.) Hos oss har katterna under alla år gjort stor nytta - utan dem hade jag verkligen inte velat bo i våra stora, gamla hus och uthus. Fällor är inte hälften så effektiva. Och släpper du ut möss hundra meter bort kommer de tillbaka om du inte har katt, lovar. 

Katterna plockar möss och råttor även om de inte äter upp alla. De jagar inte bara av hunger… Och du kan inte fånga hundratals möss i fällor heller… Till skillnad från er släppte vi ut katten på kvällen och lät dem vara ute och jaga på nätterna, det var väl det vanliga, kanske det gör någon skillnad. (För övrigt aldrig haft några problem med tovor eller lösa magar på våra långhår.)

Att katt "inte gör någon skillnad på gnagarbeståndet på landet runt en gård", det köper jag inte, jag har erfarenhet av den direkta motsatsen. Och om det är sant att du haft det så, så är du nog ett ganska ovanligt exempel faktiskt.

BIEE
4

Jag har bott på landet under större delen av mitt liv och haft katt/katter. Helt gnagarfritt blir det inte men det är stor skillnad om det inte finns katt, tycker jag. Så visst hjälper det. 
Jag har aldrig mist någon katt till rovdjur. Trots närhet till de djur du räknar upp om man undantar iller som inte finns vild där. Hundar (tax inräknad) har jag också haft under denna tid (de flesta jakthundar). Aldrig några problem där heller, det är en uppfostringsfråga.  På katthemmen vet man också för det mesta om katten är van vid hundar. 
Jag tycker att råden att söka via katthem är alldeles ypperligt. Där vet man vad man får. Det kan man aldrig riktigt veta med en kattunge. Katter är inte riktigt lika rastypiska som hundar. Missförstå mig rätt nu 🙂 jag tycker att katter varierar mer på det personliga planet än hundar.  Tex jaktlust.  Det är ju ingen vad jag vet som avlar på kattens jaktlust. 
Sen pälsen då. Klart att korthåriga är lättare men även när det gäller missar med längre päls är variationen stor. Återigen med en katthemskisse så vet dom hur tovbenägen pälsen är. Brukar för det mesta gå bra om man är noga och håller efter.  Just nu har jag tex en långhårig (semi) kille som ytterst sällan får tovor. Hans päls är silkeslen. 
Lycka till.

Saffran0Spice
4

1 - Har jag skrivit att katten endast kommer att leva utomhus eller att dessa rovdjur som finns omkring lever i trädgården?
Att ha utekatt medför självklart risker och tycker det är tragiskt det du skriver. Om man skulle undvika alla faror som medför att en katt befinner sig ute så skulle inte en enda katt kunna gå utomhus överhuvudtaget någonstans då faror finns överallt. De rovdjur som radats upp är dokumenterade i området, varav flera har inte setts på åratal, men man vet att de finns inom 4 mils radie.

2 - Vem har sagt att Taxen inte är kattvan och faktiskt tycker om katter?
Ingen vad jag kan se eller vad jag själv skrivit, ta reda på sådan fakta innan du ens antyder att taxen skulle hugga katten över ryggen.

3 - Har jag skrivit att katten kommer vara den enda lösningen på problemet med gnagare?
Självklart kommer inte en enda katt klara av att hålla en monsterpopulation av gnagare nere. Men jag har inte heller skrivit att det handlar om överpopulation av dem heller, Om katten skulle ta 2 möss i veckan så är det bonus jämfört med att den inte tagit någon alls. Så att jag och min vän inte skulle ha realistisk syn på vad en katt klarar är skitsnack då du inte vet vad varken jag eller min kompis vet.'

4 - Du har rätt till din åsikt och vad du tror, men att hoppa på mig som lögnare är jä*ligt lågt och speciellt när du inte har all fakta att tillgå. Kanske skulle du lära att ta reda på all fakta och fråga det du inte känner till innan du börjar att kasta ut anklagelser om lögner.
För om vi ska gå på vad som skrivs i denna tråden så skulle varje person som skrivit kunna vara en lögnare och hitta på saker som inte stämmer, vilket definitivt inte är realistiskt på någon nivå.

Enda syftet med tråden var att få hjälp med det jag skrev i #0 och helt ärligt så förväntade sig varken jag eller min vän att bli påhoppade som vi blivit. De är rent ut sagt patetiskt att ge sig på främmande människor på detta sätt när allt de bad om var lite hjälp i sökande på information.

Ni som gett information om olika raser och annan användbar information - det tackar vi verkligen för och ska noga läsa på om!
Min kompis är inne i stadiet att läsa på så mycket som möjligt och se vilka anpassningar man kan ordna för en katt där hon bor.

För att tydliggöra en sak - Ja, katten ska användas mot gnagare, MEN den kommer främst att vara till sällskap. Så det handlar definitivt inte om en ''slit och släng'' katt.

Admin får gärna låsa tråden om de vill då det uppenbart spårat ur och vi som sökte hjälp känner oss väldigt illa bemötta.
Dock tackar vi som sagt för den användbara information vi fått till oss av de som vänligt delat med sig av det.

[[pimey]]
2

Folk idag tar ordet "påhopp" till en ny nivå. Faktan, undran är tydligen påhopp

Kattmamman45
1

Vill man ha en katt med speciella egenskaper är verkligen en vuxen katt från ett katthem att rekommenera.Dessutom får en hemlösing ett hem. Men ingen kan i förväg sia om hur en viss katt kommer att vara i den miljö som den hamnar. Vissa jagar mer än andra, vissa flyr så fort de tycker sig se en fara medan andra tar striden.

Det går inte att dra några slutsatser om hur gnagarbeståndet skulle se ut om man inte hade katt eftersom det inte går att på samma plats med samma betingelser jämföra med och utan katt.

[inanna56]
1

Tråkigt att du känner dig påhoppad, försök bortse från det och ta åt dig av de konstruktiva råden istället.  Jag tycker som fler i tråden att en vuxen katthems katt eller vuxen omplaceringskatt skulle vara ett bra alternativ.  Katthemmen är väldigt seriösa och måna om katterna, vet kattens temperament och hur den är.  

När det gäller raskatter är det nog svårt att hitta någon som tillåter att katten ska bli utekatt bland seriösa uppfödare. Nu är inte jag uppfödare men vet att det är så inom cornish rex rasen, den rasen jag själv har.  Det finns ju också en risk att släppa ut en raskatt för att den är extra stöldbegärlig men bor din vän på landet kanske inte det blir så stort problem. Jag har sett att på blocket så säljs ibland vuxna raskatter för omplacering som är vana utekatter och det kan ju vara ett alternativ.

Katter och hundar kan gå utmärkt ihop. Där kan det nog vara lättare med en kattunge både när det gäller hunden och katten. En hund har nog lättare att acceptera en kattunge och en del uppfödare har också hundar, så kattungen blir hundvan från början.

Ett tips jag vill ge är att låt det ta den tid det tar att hitta rätt. Exempelvis, läs på om olika raskatter och katter i allmänhet, besök katthem osv. Jag gjorde själv så, valde vilken raskatt jag ville ha och uppfödare med stor omsorg och nu lever jag med 2 cornish rex katter som är helt rätt för mig och som jag älskar med hela mitt hjärta.

Lycka till med att hitta rätt kisse!

oh-la
3

man kommer inte ifrån att katter är nyttodjur, och fortfarande gott kan få leva liv som just det. det är inget fel i mina ögon att ha en katt för att hålla skadedjursbeståndet nere. det är därför vi i första hand har haft katter genom historien. idag behöver vi kanske inte ha skadedjursbekämpare p samma vis, men på de platser där det behövs, stallar och gårdar exempelvis, eller i vissa hus, varför inte använda sig av denna fantastiska "naturliga" musbekämpningen istället för fällor och gift? att använda sig av "musvänliga" fällor blir ett evighetsjobb. hundra meter är ingen sträcka för en mus. ett dygn på sin höjd, så har du tillbaks det lilla kräket.

katter både jagar och håller delvis borta bara genom att finnas.

sedan tycker jag det är trist att man verkar likställa den här formen av "brukskatt" med ett dåligt liv, eller att man inte skaffar katt av rätt anledning. varför kan man inte förena nytta med nöje och både ha en levande råttfälla och en sällskapskatt? älskar man sin katt mindre för att den är köpt även för att hålla skadedjursbeståndet nere?

jag håller med dom som röstar för en vuxen omplacering, gärna från ett katthem, eller kanske en raskatt som behöver nytt hem. det kan vara svårt att få det man vill ha av kattunge. till på köpet bör inte en kattunge gå ut innan den är kastrerad, vilket är runt 6 månader på de flesta ställen. kanske vill man inte ha en kattunge inne under den tiden?

jag får också för mig att en vuxen omplacering av rätt sort är lite mer street smart.j ag skulle exempelvis aldrig släppa ut mina birmor. dom skulle sätta sig mitt i gatan eller krypa upp i knäet å första bästa räv (för sådanna har vi även mitt i Bromma, stockholm)

hoppas din vän hittar vad hon söker :)

kigon
1

TS kan inte din kompis hägna in gården? Om de kan komma åt billiga eller klipp så kostar endast nätet en större summa, men om det är en hel gård ute på landet de vill att katten ska vara så kan det kosta några få tusen… (om de redan har inhägnat för hunden kan de ju bara katt-säkra staketet också) Värt det för att säkra så katten inte går in på något rovdjurs revir tycker jag dock! Hade själv inte vågat ha utekatt med dem rovdjuren nära om det inte är stängslat, har själv haft en ung katt blivit tagen av ett rovdjur här…

Som andra har sagt, om man vill ha egenskaper på en katt så är säkraste kortet en vuxen katt 😉 För raskatt så tycker jag bengalen hade passat, den är väldigt aktiv och skulle säkert bli en väldigt bra jägare…! Det brukar finnas vuxna omplaceringar av bengaler på blocket också, vet att en uppfödare håller på att lägga ner sin uppfödning nu i skåne så där fanns det gott om katter som behövde nya hem 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Kattmamman45
0

Har man som jag katter som får vara ute så jagar de förstås men inte så mycket. Sorkar tar hand om en rätt stor del av min potatisskörd och de äter upp en del morötter innan jag tagit upp dem. Trots flera katter! Jag har möss i trossbotten åtminstone vintetid. Katterna sitter på rad och stirrar mot något hörn där de hör och känner lukten av möss. Jag hör mössen också. Möss har byggt bo i min som det heter skadedjurssäkra kompost och en stor sork bodde i komposten , den skadedjurssäkra hela hösten och åt sig fet på potatisskal mm. 

När jag hade en vattenskada och köksgolvet måste brytas upp hittade vi stora matförråd som mössen lagt upp i sågspånet. Jag vet att möss har kommit varje kväll för att kolla matläget i komposthinken under diskbänken trots att det funnits katt i den aktuella familjen.

Men helt klart är det trevligt med katt även om de till och med drar in levande möss och sorkar som sedan flyttar in under golvet.