Nät till balkong?
Jag har två katter. Den äldre har tidigare varit utekatt, och är "rymningsbenägen" (hehe). Han trivs bra inne men är väldigt nyfiken på att komma ut. Jag och sambon har funderingar på att bygga ett "nät-galler" så att katterna ej ska kunna hoppa ut men jag är orolig ändå. Kan katter klättra på nätet? Vilket nät är bäst att använda? Sen funderar jag över hur uteplatsen ska se ut. Min tanke är att ha ett bord bredvid räcket så han ska kunna se över staketet och inte bli nyfiken och försöka hoppa upp för "att se ut", är det i såfall någon risk att han försöker hoppa över? Tusen frågor, hoppas ni kan hjälpa mig! :)
Ja, katter kan klättra på många av de nät som brukar användas. Du bör därför ha tak på din "kattbur".
Själv föredrar jag att använda svetsnät, men möjligen är det inte det bästa OM katten klättrar. Har själv använt svetsnät i ca 20 år utan några problem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker att rådjursnät är bättre än svetsnät för det rasslar inte i vinden och reflekterar inte ljus (om det inte är plastat dvs.). Rådjursnät kan du köpa på stora rullar på nätet och i olika byggvarubutiker. Köp inte kattnät. Det är bara ofta bara rådjursnät fast mycket dyrare bara för att dem kallar det kattnät istället.
Enklast är att mäta upp balkongen och sedan bygga träramar av vanliga reglar och vinkeljärn som du sedan behandlar med staketfärg för hållbarhet. Förborra gärna hålen, annars kan trät spricka lite som det gjorde för mig. Sätt en regel mitt på ramen i höjd med balkongräcket för stabilitet och för att fästa ramarna sen.
Nätet häftar du sedan fast med häftpistol. På botten av ramen kan du slå i möbeltassar av plast (så inte trät står direkt mot balkonggolvet och suger fukt). När alla ramar är klara ställer du dem på plast och fäster i bakongräcket med svarta buntband (dem vita tål inte uv lika bra och bryts ned snabbare).
Tips:
Försök hitta ett så brett nät som möjligt så du kan göra så få ramar som möjligt. (Det är pelarna som skymmer utsikten mest.) Jag har endast två främre ramar eftersom jag hittade ett rådjursnät som är 2 meter brett.
Tänk på att du ska kunna snabbt riva detta om det börjar brinna och du måste fly ut från balkongen.
Tänk på att om katterna klättrar i nätet så kan det tippa framåt om det inte är förankrat på ett bra sätt. Jag löste det genom att låta dem främre ramarna gå ända ut i kanten och sedan står sidoramarna mot och stöttar upp. I ena hörnet har jag byggt en hörnhylla som oxå stadgar upp ramarna.
Tänk på vart väder kommer slita mest på ramarna. På ovansidan av ramarna har jag satt på vindpannor av plåt så att regnet rinner ut från balkongen.
Lycka till!
#2 Jag har ALDRIG varit med om att svetsnät rasslat i vinden eller reflekterat solljus…? Men möjligen är det murputsnät jag har, om det nu är någon skillnad??? Rådjursnät gillar jag också, men jag är lite fundersam på hållbarheten på sikt. Plast som utsätts för solljus, vind, kyla och väta brukar ju med åren bli rätt "skör"???
De kattnät jag har testat har varit usla! Gått sönder bara man tittat på dem nästan. Varning för s k kattnät alltså!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Många katter är utmärkta klättrare. Så näta in taket också eller om ni kan fästa i balkong ovanför.
Risken är stor att något frestar för mycket annars, tex en fågel.
Lycka till 👍
#3 Jasså? Då kanske jag är felinformerad. :-)
Jag har ingen balkong ovanför och därför inget att fästa ett ev. tak i, tyvärr :/
Kan de klättra även om själva nätet börjar upp vid räcket? Alltså, hoppa upp någon meter och sedan klättra över nätet? Katten i fråga lyckades öppna en nätdörr hemma hos mina föräldrar när de passade honom för något år sedan så jag tvekar inte på att han skulle kunna ta sig över ett nät om han velat.. Ni som har haft en "rymmare", hur har ni löst det om ni inte kan ta tak?
Min "balkongbur" går inte upp till grannens balkong. Jag har gjort ett nät-tak istället.
Går superbra att bygga tak. :) Då kan du passa på att lägga på ett platstak oxå om du vill väderskydda balkongen. Kan bli riktigt snyggt! :)