Katt svalt metallbit
Katten lekte med ett måttband, ett sånt med metallbitar på ändarna. Plötsligt har han svalt en av metallbitarna! Smått panikslagen försökte jag få honom att spotta ut men det var försent… Vad ska jag göra?! Hur får jag katten att kräkas? Kan biten komma ut i andra änden utan problem?
Tack!
Ring närmaste djursjukhus eller Agrias telefonveterinär och fråga hur du ska göra! Agrias telefonveterinär kostar kring 60:- att ringa. Tveksamt om du ska försöka få katten att kräkas MEN försöker du det så använd INTE salt för att få den att kräkas. Det är ett både dåligt och farligt råd som man ser ibland på kattsajter. Senap vet jag att en del rekommenderar, men jag vet inte hur säkert det är. Ring veterinär istället för att "experimentera" själv!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Använder man senap ska det vara den franska sorten, inte vanlig slotts, den har ingen verkan.
TS, har du sparris hemma kan du försöka få katten att äta det. Men mina måttbandsmetallbitar är inte vassa, det skulle väl vara om de fastnade på vägen som de kan ge problem, så ge katten ordentligt med mat tills det kommit ut (så tarmarna jobbar på ordentligt).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Röntgen är nr 1 så attdu vet om metallbiten verkligen finns i kattens matsmältningssystem! I sådana här fall är sparris och annan trådig mat som stammen på broccoli bra men att få katten att äta det är en annan sak.

Katten kan få stopp i tarmsystemet av metallbiten och då är det operation för ca 20 000 som gäller :(
hur har det gått?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!