Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1222 ggr
Tyrisen
0

Whiskas Organic, verkligen eko?

Hej! När man läser om Whiskas Organic i portionspåse ,så står det i produktbeskrivningen samma mening hos de flesta leverantörer på nätet: "Whiskas Organic kattfoder tillverkas uteslutande med kontrollerat ekologiskt framställda ingredienser. "

Är det verkligen sant undrar jag, med tanke på det i så fall låga priset? För mig känns det ofattbart billigt om det skulle vara ekokött utifrån "svensk ekostandard". Det tillverkas väl inte i Sverige, så vad betyder ekologiskt i detta fall?  Tänkte maila Whiskas men ville kolla om någon här visste :)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

Svarar mig själv lite då jag kollade upp vart det tillverkas. Det görs i USA och deras ekologiska mat är väl ungefär samma som här, om jag förstått det rätt. Känns ändå otroligt billigt, kan inte tro på den där meningen :-)

Stoppa BYB!

Caifig
0

Fortfarande dåligt innehåll trots eko ;)

Tyrisen
0

Du menar för att det innehåller spannmål? Känns som det ändå är en väldigt liten del jämfört med de flesta torrfoder.

Jag vill inte ge mina katter kött från andra djur som inte haft det bra, vilket är en av anledningarna till varför jag ger dem rå föda. Men hade varit nice om det fanns något djurvänligt alternativ som man slipper göra allt själv med :)

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

Om någon har tips på bra ekologisk blötmat så vill jag gärna veta 🙂

Stoppa BYB!

Kattmamman45
0

Skräp är väl billigt även om det råkar komma från något som framställts utifrån något slags eko-kriterier. Med skräp menar jag senor och annat som inte har någon användning för mat till människor. Krav-märkning av kött i Sverige innebär inte att djuren har det så mycket bättre än resten av djuren.

VildaVittra
7

#5 Jaså? Så när hönsen har rätt till att gå utomhus och sprätta, eller inte växer så fort att deras skelett inte hinner med så har de inte det bättre då enligt dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tyrisen
2

#5 Men senor och  annat är väl sådant som katterna annars får i sig när dom jagar? Det måste väl innehålla nog med kött och tillsatta vitaminer/mineraler för att vara bra för en katt att äta? 

Jo KRAV är bra mycket bättre än att det inte är det, och eko är bra mycket bättre än att det inte är det. Min personliga åsikt är att de skulle ha det ännu bättre (t ex gris) och därför avstår jag kött, men det har inte med tråden att göra. Mina katter ska äta kött, och jag förstår inte varför jag borde välja något där djuren inte haft det så bra som möjligt. Hur gör du?

Stoppa BYB!

Caifig
1

Jag skulle också önska att både jag själv och mina katter åt mer eko-mat. Barfar  katterna och har inte råd att ens köpa enbart ekokött till mig själv. Har letat men hittar inget foder som sägs vara ekologiskt. Lite synd!

Kattmamman45
0

För vissa djur innebär Kravmärkning att djuren har det mindre dåligt men det är samma regler för transporter för Krav och icke Krav, slakten går till på samma sätt, kalvarna till Krav-kor får vara med sin mamma ett par dagar längre än andra kalvar.

Visst äter katter senorna från sork men det blir större andel rent muskelkött i en sork än vad det är i åtminstone vissa köttbiprodukter.

Tyrisen
0

Då är jag med på hur du menar Kattmamman45. Det är sant, men vill ändå djuren ska ha haft det så bra som möjligt.

Stoppa BYB!

kigon
1

Min bror har arbetat på kycklingfarm under ett sommarlov några år sedan där de lät djuren leva lite längre (vet inte om det är ekologiskt eller krav, många år sedan han berättade) och han bara skrattade åt att det skulle vara något sorts "bättre" märkt kött då han menade att det är bara utdragande på onödigt lidande för djuren. Djuren i praktiskt sätt misshandlades vid transport också (det han jobbade med mest) då arbetare gick med väldigt många djur hägnades i benen som sedan slängdes in i transporten, så hans berättelser gav mig bara mardrömmar om industriverksamhet…

Kan förstås inte källhänvisa det han såg och arbetade med så det är upp till var och en om ni vill tro på det (det var kanske 4-5 år sedan också så reglerna kan ha ändrats men tror ej det), men det slutade få mig personligen att tro att ekologiskt/krav = djuren haft det mycket bättre… (om något lite bättre men inte tillräckligt för att klassas som "bra"). Jag själv anser att det enda sättet att köpa etiskt foder där man vill veta att djuren haft det så bra som möjligt är att man köper köttet själv, därifrån man kan hälsa på djuren i livet själva och vet hur de gör slakt/transport, och det är ju tyvärr egenkomponerat som du redan gör 😕

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Tyrisen
0

Du har rätt kigon, det enda sättet att försäkra sig om att djuren haft det OK hela tiden är ju att barfa… Fick bara ett infall att kanske det fanns något bra alternativ när man vill vara lat. Men nej man får väl köra på med sina barf-röror ;-)

Stoppa BYB!

Bellbooh
0

Om du inte bryr dig ifall maten är s.k. eko men fraktas ändå från USA kanske du kan överväga torrfodret Orijen också? Det har mycket bättre innehåll än den där whiskas och om du går in på deras sida o läser mer om deras råvaror så är allt närproducerat osv. De görs i Kanada dock, så transportens påverkan på miljön är väl minst lika dåligt som att köpa från USA. Ganska billigt också 64kr/kg om man köper storpack, dvs 18kg. Annars är det väl ca 86kr/kg genom att köpa 6,8kg som är en mer vanlig förpackningsstorlek. Inte så dyrt tycker jag med tanke på innehållet.

SuperLimm
0

Det kan inte vara så att det är spannmålet i foder som är ekologiskt odlat då? Jag vet att jag läst någonstans att det är så för många foder som är ekologiska, att det är just spannmålet som är ekologiskt framtaget och inte alls köttet..

Sen tycker jag att djuren i sverige många gånger har det bättre än i andra länder…

Mvh Linn

Kattmamman45
1

Att använda ordet bättre är väl att överdriva. Djur i Sverige har det nog i stort sett mindre dåligt än troligen större delaen av världen.

Tyrisen
0

#13 Jag vill helst inte torrfoder. Men då kattherrn i huset blir väldigt dålig i magen av nästan all mat, så har han bland annat provat även det. Tyvärr kunde han inte äta Orijen utan diarré. Annars är det ju bra om man söker något ekologiskt trots lång transport (en kan ju tyvärr inte så ofta få allt när det gäller kommersiellt foder). Tack för tipset i alla fall! :)

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

#14 Ja jag vet inte helt säkert. Min personliga åsikt är att de flesta djuren i Sverige inte har det tillräckligt bra, sen om de har det bättre än andra är inte nog för mig.

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

Kommer fortsätta barfa, men varför jag var intresserad om det fanns ett bra köpealternativ är för att jag har en kräsen gammelkatt. Denne VÄGRAR barfen, och kan inte äta torrfoder utan bara blött. 

Jag har en lite krånglig kattfamilj när det gäller maten, där en får diarré av det mesta och en annan riskerar att bli sjuk av många foder och vägrar barfen. Sen kommer då jag och har etiska önskemål/krav = svår kombo. Tur att diarrékatten både blivit bra på och gillar barf :)

Stoppa BYB!

kigon
1

#18 Yarrah blötfoder är ekologiskt och krav-märkt och gjord i Holland (alltså EU krav för ekologiskt), så det är något man kan tänka på, även om den sorten jag länkade är den enda av deras sorter värd att köpa…

Sedan har djuren i Sverige som sagt lite mindre dåligt än många andra länder, så svensk blötmat som Bozita är ju också ett alternativ 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Tyrisen
0

#19 Tack snälla kigon 🙂

Stoppa BYB!