Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1693 ggr
Molekylflickan
0

Kattunge alldeles slapp, äter inte :(

Hej!

Det är såhär att vi har en liten kattunge på lite mindre än 2 månader som brukar vara busig och pigg HELA TIDEN. Han har absolut inte tid att gosa, då piper han om det blir för länge och sticker ner på golvet och biter i mina tår. Nu är han alldeles slapp och ligger bara i famnen - det har han gjort hela dagen. Han vill inte ha "mjukismaten", inte alls intresserad.

Det är inte så speciellt varmt inne i huset, fast han är ju långhårig så… kan han vara trött på grund av det, eller är det något som är fel? Han ligger bara och stirrar bedrövat på mig så jag vet inte vad jag ska göra, har han bara en dålig dag?

Så tacksam för svar och jag vill helst inte ha kritik och grejer eller klagomål om stackars hemlösa katter som borde få ett hem istället för denna kattungen igen, tack, koncentrera er om det jag skrivit och inte om något annat, det skulle hjälpa :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Aleya
5

Har den ingen mamma? Jag säger ta den till veterinären.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VildaVittra
3

Det är definitivt dags att ringa veterinären. Jag skulle gissa på att kissen behöver åka in och vätskas upp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
4

Han borde till veterinär BUMS.

/Maria

imsuchadiva
3

Om jag vorre du så skulle jag ringa veterinären på en gång. Katten kan vara uttorkad eller till o med blivit biten av en orm eller getingstucken.

Molekylflickan
0

#1 Jo, han har en mamma, han är dessutom enbarn av någon anledning. Inte intresserad av maten där heller. Inget ovanligt med bajsen i kattlådan heller, vad jag sett.

Är det alltså dags att ta honom till veterinären? D:

Molekylflickan
0

Finns det något sätt att kolla (som med hästar, nypa i skinnet) om de har vätskebrist?

VildaVittra
2

#6 Det är bättre att du diskuterar dom sakerna med en veterinär per telefon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stallmima
5

Veterinären bums som alla rådgivit, hoppas allt löser sig för din lilla   🌺

Molekylflickan
1

Ja, jag ska fråga mamma så att det blir bra, återkommer :)

Caifig
0

Som alla andra redan har sagt, veterinär ASAP! En kattunge blir uttorkad snabbt och det kan väldigt snabbt bli livsfarligt för dem. Uttorkning ser du om du drar nackskinnet upp mot huvudet och om det glider tillbaka sakta = uttorkning. Du kan även snurra på nackskinnet och se om det liksom "fastnar" eller snurrar tillbaka. Oavsett om det är uttorkning eller ej så mår den lille uppenbarligen inte bra.

Omorika
0

Håller med de andra ring iaf bums till veterinär. 

Min 16 veckors kattpojke blev lika dan förra helgen. Det visade sig att han hade vätskebrist och början till lunginflammation. Såna gånger blir man glad att ha åkt in till veterinären i tid innan lunginflammationen blivit riktigt illa.

Rafflan
0

Kan vara allt och inget, det låter dock allvarligt och akut så ring veterinären direkt.

elli-kleo
0

Säger som alla andra: Veterinären på en gång!
Hur har det gått hittills?

Reagerade lite på en sak TS skrev: "Ja, jag ska fråga mamma så att det blir bra, återkommer". Såg att du bara är 13 år gammal.. vem har ansvar för kattungen?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Sherlocked
4

#13, Gissningsvis mamman/föräldrarna..? Är väl inte några konstigheter, med tanke på ts ålder.

MonicaLagerquist
0

Hur har det gått?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

elli-kleo
0

#14 Då tycker jag att det är konstigt att de inte tagit kattungen till veterinären. .

VildaVittra
2

#16 Hur vet du att dom inte varit det? TS har inte varit online sedan sitt senaste inlägg.

elli-kleo
0

#17 Jag menar självklart innan TS startade tråden

Molekylflickan
3

Ja alltså, jag kan ju inte bestämma över mina föräldrar och eftersom vi bor på en gård och min pappa jobbar uppe i skogen och grejer och mamma förbredde en grillfest för jobbarkompisar, har ingen av dem riktigt haft tid att se efter kattungen. Jag har dock 4 syskon och vi leker typ med honom hela tiden så vi märker ju om det är något med honom. Anledningen till att det inte ringes efter veterinär innan jag skrev här, jag är dock glad att jag fick hjälp av er, tack.

I alla fall, jag bad mamma ringa till veterinären och undertiden tvingade vi kattmamman ner på golvet så att han fick lite mjölk och vi satte även fram en vattenskål framför näsan på honom. 

Så det gick bra :) Han var lite hängig fortfarande på morgonen nästa dag, men nu skuttar han och han var tillochmed uppe och härjde på bordet ett tag :P

Helt klar vätskebrist i alla fall.

elli-kleo
0

#19 vad bra att det går framåt. Håll ögonen öppna för det kan gå fort med så små liv. Lycka till :)

imsuchadiva
1

Skönt att bäbisen mår bättre :) Det kan verkligen vara svårt att få i såväl djur som människor ordentligt med vätska när det är varmt.