Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 10274 ggr
Syssila
0

Bozita eller Mjau?

Hej!

Jag är ingen fena på att räkna ut det här med näringsinnehåll, men jag kan inte hitta någon skillnad mellan Bozita och Mjau!

Jag har köpt Bozita i djuraffär, men funderar på att gå över till Mjau som är billigare i mataffärerna, eftersom det ändå inte verkar skilja något mellan dem. Hittills har hon fått bitar i gelé, vet nån om det skillnad i närinsinnehåll mellan bitar i gelé/sås och paté? och som sagt; nån skillnad mellan Bozita, som är lite dyrare, och Mjau?

Vill också gärna att min katt ska få lite variation, så jag brukar köpa olika smaker. Det borde väl inte vara negativt? Hon har aldrig nånsin varit lös i magen.

Hawknestgrove
0

Putt för experterna! Mjau är väldigt bra foder, ska du veta…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
0

Båda fodrena är väldigt kvalitativa blötfoder, undvik de sorterna med fisk och nötkött i bara så är det det mest kvalitativa man kan ge näst efter att BARF:a anser jag.

Men jag vill höja ett varningens finger och säga att det köttet som är i dessa produkter är fortfarande tillagat, och det är verkligen inte samma sak att ge det istället för att BARF:a och det är heller inte ens i närheten lika bra. Men bäst om man ska ge kommersiellt foderFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Imasy
1

Men både Bozita och mjau tillverkas väl på samma företag? Är det någon skillnad verkligen på maten, eller är det bara förpackningen som skiljer?

EddaM
0

Nej det är ingen skillnad på maten för det e exakt samma mat o tillverkare. Samma mat olika förpackningar för att tjäna pengar!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

BARFmycat
0

Ja jag tror det är Doggy som gör dem.

De finns i olika smaker, men annars är det inte mycket som skiljer. Bozita Extra Kyckling innehåller 50% kyckling, annars brukar det vara 4% i de övriga, både Mjau och Bozita.

Annars är det väl bara olika utföranden, sås, bitar, paté osv, och smak. Men båda är ungefär likvärdiga näringsmässigt, skiljer lite från burk till burk. Man kan ju jämföra om man har möjlighet när man står i affären, men jag skulle inte säga att det är bättre att ge Bozita än Mjau och vice versa, det är nog helt upp till vad ens katt gillar.

Däremot så är det nyttigt att variera olika smaker, ger men för ensidig kost riskerar katten utveckla allergi mot det fodret, så variera smakerna!

EddaM
1

#5: Du har rätt i att det är Doggy som gör dem=)

Har faktiskt varit på deras fabrik i Vårgårda, vi fick se deras katthem, de tar hand om hemlösa katter som sedan är deras provsmakare samt en av deras hund uppfödare. Och inne i fabriken, även om det luktade illa så var det väldigt intressant. Tyvärr vill inte mina katter äta deras foder.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

Doggy= Granngården…. En fråga. Varför inte Mjau nötkött? Jag har ju lilla trinda allergiska Esther här och köper Mjau burkar och tetra utom de med fisk. OCh dem tål hon bra. Alla giller dem. Så jag brukar  av burkar köpa kyckling, Kött och Nötkött.. OCh finns Bozita som burkmat? fiskfritt? köpa köpa till mina små….. Tyvärr, så har jag testat Barf, men det funkar inte här…..

BARFmycat
0

Därför att nötkött är ett sånt kött som många katter blir allergiska mot.
Det är inte lika allergent som fisk däremot.

Bozita finns så vitt jag vet bara på tetra, men de finns absolut utan både fisk och nötkött!

Hawknestgrove
0

Ok, tack. Nåja, nötkött har hon grejat. MEn minsta lilla fiskprotein, så blommar utslagen ut. Ok så då finns Bozita som tetra.  det ska jag kolla på! Tack!

BARFmycat
0

Om katten redan är allergisk mot fisk skulle jag försöka undvika nöt eftersom de har lättare för att få fler allergier när de völ blivit allergiska mot ett ämne, och nötkött är allergentObestämd

Hawknestgrove
0

Då får jag kolla på min butik. Såg att foderbilen har också, och de har ju även Olivers som jag köper både sand och mat av. Fraktfritt om man handlar övder 900 kr

Syssila
0

Jag har mailat Doggy ang skillnaden mellan Mjau och Bozita. Fick till svar att skillnaden ligger i receptet, vilket räknas som "recepthemligheter". Hmm.. kan så vara, men om Bozita vore bättre enligt receptet så skulle de givetvis marknadsföra det!…

Däremot skrev hon också att i Bozita finns även Macrogard tillsatt, vilket verkar förstärka immunförsvaret (googlade det själv). Låter ju vettigt, så det argumentet för det lite dyrare Bozita kan jag däremot köpa!

Här kör jag från och med nu med Bozita patéi olika smaker, eftersom patén har lite större protein- och fettinnehåll och mindre med kolhydrater. Mättar bättre så det blir inte dyrare i längden! Hittade förresten på Granngården; 16 st tetra för 169 kr!

Hawknestgrove
0

jättebillgt ju! Ska kolla om den finns på konsum här tyvärr så har jag så långt till Granngården…

Syssila
0

Vadan detta med fisk? Om en katt skulle bli allergisk mot fisk så märker man väl det och slutar att ge fisk. Synd att de inte ska få äta det tycker jag, om de nu tål det!

Jag ger Bozita till min katt, och då paté eftersom den har ganska mycket större proteinhalt än sås/gele, och mättar alltså bättre (=billigare än sås/gele) Tyvärr finns patén bara i två smaker vad jag har hittat, förutom fisk då. Funderar starkt på att börja ge henne det också för lite mer variation. Skulle hon bli allergisk så märks väl det, menar jag?

Scully
0

BARFmycat varför ska man inte ge de i fisksmak? Är det något annat är ur allergi synpunkt?

Jag har nu äntligen hittat mjukmat som min katt äter förutom tonfisk och detta är just Mjau med de olika fisk smakerna..allt annat ratar hon..

Cindy
0

Ärligt talat, att Bozita är dyrare beror helt på vilken butik man handlar i. De flesta jag kollat i kostar Mjau 11,90-12,90. I zooaffären jag jobbar i tar vi 11,90 som ord pris, men håller på att förhandla för att kunna ha ett lägre pris. Doggy är inte omöjliga med tanke på vilka enorma mängder vi säljer nu under kampanj för 7,90.

Vänliga hälsningar
Cindy

Kania
0

Jag kör Bozita men det är nog ingen större skillnad på Mjau och de ligger ju vanligtvis i samma prisklass.

Jag kör alla smaker även massa fisk, räkor m.m. Eftersom min katt inte är allergisk och jag tror inte att han blir det heller. Tror precis som föregående talar att det är bra att variera smakerna så de får olika näringsämnen, kanin, ren, älg, kör jag oxå..

Syssila
0

Ren och älg är favvisar här :-)

Kania
1

Nu är det även kampanj på Bozita hos www.Hemfoder.se/kampanjer/ för 7,4 kr/st men det gäller när man handlar 16st av en förpackning. Men kan få fraktfri hemleverans när man kommer upp till 1000 kr. (jag har ingen bil)

Cindy
0

#19 Bozita kostar just nu 7,90 styck på www.zoomarknad.se oavsett om du köper en eller massor, och i vilka smaker man vill! Fast frakt på 79:-.

Vänliga hälsningar
Cindy

elli-kleo
0

**Drar upp en gammal tråd och undrar om ni fortfarande har samma åsikt, att Mjau och Bozita är i princip lika / likvärdiga?
**
Jag kör med både Mjau och Bozita. Det blir mer variation och jag kan både köpa mjukmat i mataffär, djuraffär och beställa på internet.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
1

Såg en väldigt intressant detalj på Bozita och Mjau respektive hemsidor!

På Mjaus hemsida är rekommenderat dagligt intag för en katt på ex 4 kg460 - 470 gram (beroende på sort).
På Bozita står det att rekommendationerna  för en katt på 4 kg är 300 gram.

Då kan jag snabbt räkna ut att katten i regel behöver äta mer av Mjau än Bozita (enligt företaget själv).

Vad tror ni om detta?

Caifig
1

Den största (och enda så vitt jag vet) skillnaden mellan mjau och bozita är att bozita innehåller s.k macrogard som ska vara bra för immunsystemet. 

Det rekommenderade dagliga intaget är överdrivet mycket speciellt för mjau. Mina två hanar på nästan 5 kg delar på 1-1½ tetra om dagen. Aldrig att de orkar äta en hel tetra själv per dag!

Sherlocked
0

Vet att det står angivet några fler saker under innehåll på Bozita-tetrorna, än  Mjau.  T.ex. innehöll några av Bozitatetrorna kalciumkarbonat och jäst, något sådant står inte på Mjau. Vad gör det för skillnad, någon med mer koll?

#23, Håller med, våra har nog aldrig ätit så mycket som den rek. mängden.

[varg74]
0

jag har jobbat på doggy som ung sommar jobbat

elli-kleo
0

#23 # 24
Ni missförstod mig. Jag menar inte att man ska ge lika mycket som det står på förpackningen eller att det är rätt angivet.
**Det jag menade var att det är stor skillnad på rekommenderad mängd mellan Bozita och Mjau, och funderade då på varför dom anser att en katt som äter Mjau behöver äta mer än en katt som äter Bozita.
**Om det är ett försäljningsknep eller om det handlar om något annat vet jag inte, men det fick mig att reagera.

Mina katter skulle heller inte kunna äta så mycket som det står i tabellen.