Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 495 ggr
[littlecat]1
0

Kissar i sängen

Vet inte vad jag ska göra… Min katt har kissat i sängen i ungefär tre omgångar i ca 4 år. Första gången när hon löpte, kastrerade henne då. Andra gången när hon inte trivdes (bodde hos min pappa) och nu har hon börjat igen. Antingen för att min pojkvän har flyttat in så att hon får mindre uppmärksamhet eller för att hans katter hälsat på och använt lådan?

Såg att hon gick på toa idag, gick ut, (min pojkväns katter har varit där idag) sedan hörde jag att hon gick upp i sängen och kissade, lät surt mot henne och avbröt henne då sprang hon ner under sängen direkt. Satte sedan in henne i lådan. Har just nu plast över sängen så att inte lakan och täcken förstörs. Men vet inte vad jag ska göra, speciellt när hon gjort såhär i tre omgångar. Har ni någon erfarenhet, några tips? För det sista jag vill är att ta bort henne!

OberonsMatte
1

Hur ser den befintliga lådsituationen ut?

Antal lådor?

Placering av lådor?

Typ av lådor (stora/små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Typ av sand (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

Hur många gånger per dag rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

Inkanyezi
0

Eftersom hon gör det när du inte är hemma, tror jag inte att någon social metod fungerar. Det som är enklast är att begränsa hennes tillträde till sängen, genom att exempelvis stänga dörren, om det är möjligt. 

Så prova först att göra ren kattoaletten så väl som du kan och begränsa hennes tillträde till sängen om det är möjligt. Om det inte går att stänga, skulle jag prova med att sätta upp ett "snedtak" över sängen av vaxduk, med gavlar och fastknäppt, så att det inte går att komma in i sängen. Alternativt att bara tippa upp madrassen mot väggen, så att den blir en dålig toalett.

[Thiah]
0

Kom ihåg att rengöra allt hon kissat på ordentligt. Ättika är bra klorin dåligt. Sätt ättika i sköljmedlet eller häll direky på kiss fläcken

Kattmamman45
0

Eftersom kattan inte ville kissa i lådan efter att det varit kattbesök skulle jag försöka med att skaffa en låda till och om det kommer kattbesök skulle den ena lådan vara tillgänglig men när främmandet gått skulle kattans ordinarie låda komma fram igen. Var inte sur på kattan för ur hennes synvinkel handlar hon helt logiskt.

prettyr3d
0

Kan fungera att sätta dit en matskål :) katter tycker inte om att göra sina behov i närheten av vart de äter. Gjorde så med vår och nu behöver vi inge än matskål längre :) han går duktigt på lådan precis som innan han började med detta :) han är nu fyra år och även han kastrerad :)

sagan
2

Det är inte konstigt att din katt reagerar om du tar dit nya katter som går på hennes låda. De inkräktar på hennes revir och hon känner säkert inte att det är okej. 

Ska katterna fortsätta bo där måste det lära känna varandra och ha flera lådor. En låda per katt och en extra utöver det.

Sen har #1 bra frågor som du kan fundera över. Och #1 har bra rengörinsgtips för att få bort kisslukten. Annars är risken stor att det luktar toalett och hon går tillbaka. Byt även ut sanden sambons katter använt om de inte ska bo tillsammans.