Blanda rå nötfärs i mjukmaten?
Mina katter äter mjukmat (främst Mjau och Bozita) och Applaws torrfoder (spannmålsfritt, 80% kötthalt). Men jag skulle vilja introducera lite rått i deras kost.
Funderar på om det är bra att blanda i lite rå nötfärs i deras mjukmat? Någon för eller nackdel med det? Eller måste man göra "BARF" med inälvor osv, fast man inte hel-BARFar?
Läst lite om BARF och förstår verkligen er som ger era katter en sån sund kosthållning. Tyvärr har jag inte tid eller kunskap att hel-BARFa, men skulle vilja ha katterna på blandkost där rå mat ingår.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Det finns annars färskfoder för katt:
http://www.foderboxen.se/foderkategori/farskfoder-katt/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Det känner jag till, men det är inget helfoder. Har inga planer på att börja med det.
Undrar fortfarande om man kan blanda i rått kött (t ex nötfärs) utan att lägga till alla delar som behövs om katten ska leva helt på det. Eller blir det ändå för enformigt, kan katten få t ex näringsbrist, bättre att låta bli?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Ja det kan man, men du får inte blanda i allt för mycket. Man brukar säga 10% av kattens dagliga intag kan bestå av annat. Kycklinghjärtan brukar också vara extremt poppis bland katter och finns att köpa antingen färskt eller fryst i de flesta matvarubutiker.
När katterna väl har lärt sig äta rått hade jag börjat introducera råa kycklingvingar 2-3 gånger i veckan som är super för tandhälsan!

ren nötfärs innehåller ju inte sådär hemskt mycket, och är ju kanske inte det bästa om man vill ge rått som komplement till helfoder. om katten tycker att det är gott kan man ju erbjuda det som ett kanonbra godis men bara muskelkött bör väl i mina ögon inte användas som foder. kycklingvingar och liknande med ben är en bra sysselsättning och bra för tandhälsan och kan ges, samma med inälvsmat från exempelvis kyckling.
annars finns det ju som sagt färdigt färskfoder för katt, och i alla fall VoH som Vildvittra länkade till är ett helfoder :)
1 bra att du hänvisa ditt men de levera bara i stockholm jag bor i skåne vart handla
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vad jag vet är hjärtat enbart en muskel, så det kan väl inte vara bättre eller sämre än annat muskelkött? Rätta mig om jag har fel. :-)
#7 Hjärtmuskulaturen innehåller mer taurin, vilket är en essentiell aminosyra för katter.
#4 Nötkött innehåller mer järn än både gris och kyckling, så visst innehåller det något bra ;)
Vet inte vad folk pratar om faktiskt, klart som attan att du kan ge rått kött vid sidan av. Det enda du inte kan göra är att ge för mycket dvs över 10% dagligen. Du kan ge vad som helst vid sidan av. Äggula, rått kött, hjärta, ben you name it. Var bara försiktigt om du ger lever för det är lätt att överdosera och lagras i kroppen.

#9, skrev inte heller att det är dåligt ;) bara att ren färs av muskelkött inte innehåller speciellt mycket, och med det menar jag som del i helfoder för en katt. som jag skrev tycker jag att det är ett kanonbra godis om katten gillar det, klart bättre än annat godis som folk ger (typ tonfisk), men jag skulle inte ge enbart köttfärs som foderkomplement till ens en del i kattens foder, eftersom den i sin helhet innehåller för lite av det som en katt behöver. allt det jag räknade upp, tycp kycklingvingar eller hjärta tycker jag gott att man kan ge som godis och berikning, men att komplettera maten med det ger inte något så länge som man ger ett bra foder, vilket jag verkligen tycker att TS gör ändå. det ger inga fördelar att komplettera att foder med något som ur fullfodersynpunkt är ganska meningslöst. bättre då om man har möjlighet att komplettera med ett färskfoder, typ VoH, som självt är ett fullfoder, alternativt köpa exempelvis hel kyckling med inälvor kvar (vilket många affärer har) och mala ner hela skiten hel och ge.
#10 Vad är det katten får brist av med 1-10% nötfärs i kosten? Du säger att det innehåller för lite av vad en katt behöver som del i kost, så skulle gärna vilja veta vad & källa på det 🤔
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#10 Katter måste ha rent muskelkött som en del av sin diet. Vad tror du att kattmat bl.a. består av? :P Att ge rått kött som komplement till en blötmatsdiet fungerar alldeles utmärkt om man som sagt inte ger mer än 10% dagligen. Katten får därmed i sig tillräckligt med vitaminer från blötmaten.
Klart att det ger något att ge rått kött. Kattkroppen tar tillvara mer ifrån rått kött än tillagat kött, så jag förstår inte varför du tycker det inte behövs som komplement. Absolut att hon redan ger ett fullgott foder som innehåller tillräckligt, men vill man introducera rått så tycker jag det är ett förbaskat bra initiativ då det är faktiskt det som katter är gjorda för att äta.
Rått kött behöver inte kompletteras med kattmat. Med kycklingvingar eller andra ben behöver man inte tillsätta kalcium. Det talas ibland om att man måste ha lite lever i katternas barf men när mina katter har ätit sork på trappan så sparar de alltid magsäcken och levern.
Mina katter tycker inte så mycket om köttfärs men det är inte så konstigt för det är inte så mycket riktigt kött i den. Om du ger katten köttfärs måste den ätas upp på direkten för den blir snabbt dålig. Jag skulle inte blanda köttfärs i någon kattmat för då kanske köttfärsen blir dålig snabbare.
När det gäller mat till katter kan man tänka sork och försöka efterlikna det så mycket som möjligt.
#13 Levern är rik på A-vitamin och ges så det inte blir A-vitaminbrist, brist kan leda till väldigt många symptom så är inte det bästa att säga inte behövs om man ger kost-råd, även om din katt skippar lever i bytesdjur 🤪 Om katten då inte har lagrad A-vitamin, men det nämnde du inte…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.