Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 889 ggr
SuperLimm
0

Ny kattlåda!

I förrgår (tisdag) köpte jag en ny kattlåda som jag ska ha i en HOL från IKEA. Det är en låda med högre botten, vilket jag var ute efter så jag kan ha mer sand i utan att den ramlar ur när jag öppnar locket. Igår när jag tömde lådan var det två kiss i och idag inget. Jag har två katter, en hona på 8 år och en hane på 4. Sen jag tömde lådan igår har de bara använt den gamla lådan men jag såg att de varit i lådan och trampat och grävt lite. Gamla lådan är smutsig med bara lite sand kvar i. Jag hade tänkt att tömma den, tvätta ur den och ställa undan den men vågar jag det när de knappt använder den nya lådan? 

Jag misstänker att hanen vaktar nya lådan lite och att honan (som är mindre) inte vill/vågar gå dit. Men nyss var hon på väg in i gamla lådan så då tog jag henne till nya lådan istället och tog ut hankatten från det rummet och stängde dörren, annars sitter han bara utanför så hon inte kommer ut därifrån och inte heller vill gå in i den. Misstänker att hon bajsat i lådan nu iaf, ska kolla straxt. Men är osäker på om hon inte kan/vågar gå in och ut ur lådan själv utan att jag håller upp luckan åt henne. Det är en lucka på gamla lådan också och den har dom haft i säkert 6-7 år utan minsta problem. 
Det är samma sand i båda lådorna, ever cleans parfymfria.

Vad tror ni, kan det vara något de inte gillar med nya lådan eller föredrar de bara gamla lådan som de är vana vid?

Mvh Linn

[varg74]
0

deras dofter finns ej där

OberonsMatte
1

Ta bort svängluckorna. Ska lådan dessutom vara i en HOL-låda finns det väl ingen anledning att ha luckan kvar. Tänk vad obehagligt att bli helt instängd i en använd och dammig kattlåda.

Sajtvärd Katter iFokus

SuperLimm
0

#2 Men dom har alltid haft svängluckan på den gamla lådan och det har aldrig varit några problem. Jag kan iofs ta bort luckan på nya lådan för där är kanten högre. Är det bara att skära/såga bort eller typ klippa bort med någon tång? allt är i plast..  Får nog testa helt enkelt :)

Mvh Linn

OberonsMatte
0

#3 Man behöver inte ha sönder luckan, den går att ta bort ändå, med lite handkraft.

Sajtvärd Katter iFokus

SuperLimm
0

#4 jaså? Måste testa! :)

Mvh Linn

SuperLimm
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Luckan var visst väldigt enkel att ta bort! :D Hanen (Sune) tyckte iaf det var väldigt roligt.. Det är han som ligger i lådan.. Nu får vi se om de vill gå på den lite mer och så hoppas jag att Sune inte lyckas ösa ur all sand nu.

Mvh Linn