Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 793 ggr
[rsj]
2

Rädd kisse

Jag tog över en kisse som skulle avlivas bara för att hon var rädd för hundar. Eftersom vi inte hade någon hund, tyckte jag att jag kunde ge henne ett hem.
Hon är super snäll, har markerat ibland när man klappat henne. då hon haft enorma tovor som har gjort ont på henne. Men dom är borta nu, och hon har slutat med det. Jag vet inte vad som har hänt henne tidigare  livet, men hon är väldigt rädd för plötsliga ljud. Spola toaletten, går upp för trappan, kommer åt någonting som ligger på golvet eller man vrider sig i sängen å den knakar till. Då hoppar hon till, eller i värsta fall springer å gömmer sig. 
Jag har full förståelse för henne att allt är nytt och så, men att en katt är såhär rädd har jag aldrig varit med om. Någon som vet hur man kan hjälpa henne att komma till ro. Måste vara jobbigt att vara på hel spänn.. Vi försöker gietvis vara så lugna och försiktiga som möjligt så inga plöstsliga ljus ska uppstå. Om man bara visste vad som hänt henne.. :(

[Forest]
0

Bodde hon innan med hundar? För jag tänker så här om hon innan fått sova dåligt alltid vara på sin vakt så kan detta ta tid att sova tungt o fint. Därför är hon så här spattig av sig nu med.

[rsj]
0

Ja, hon bodde med hundar, en kennel om jag inte missuppfattat allt.

sagan
1

Prova att plugga in en feliway i väggen och komplettera med Zylkéne tabletter. Det kan hjälpa henne att slappna av i början. Sen kanske ni kan prova er fram om det går bra utan. Försök inte tassa på tårna, rör er som vanligt och gör som ni brukar. Det kan bli fel om ni försöker vara tysta.