Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4100 ggr
SuperLimm
0

Kastrera äldre katt?

Skulle ni våga kastrera en katt som är över 10 år?

Hur stor är risken att en katt som är 14 år gammal inte vaknar av narkosen?

Detta gäller framförallt honkatter.

Mvh Linn

OberonsMatte
8

Ja, jag skulle våga. Hellre kastrera en frisk äldre katt än att kastreringen sker i samband med livmoderinflammation eller dräktighet.

När det gäller hankatter är operationen så liten att det inte är något snack om saken.

Sajtvärd Katter iFokus

Saffran0Spice
2

Är katten helt frisk annars så hade jag gjort det - men skulle definitivt ha i bakhuvudet att det är en risk med narkosen pga åldern.

elineur
2

skulle råda er att sterilisera henne om ni inte ska avla på henne, bättre att ha en frisk och sund katt som man inte behöver passa på med p piller. risken med hormon preparaten är att det ökar risken för ca i underlivsområdet enligt vetrinären som konstaterade ca i familjens katt 2012. Hade vi fått rådet att sterilisera henne efter första kullen hade vi haft vår katt i livet fortfaranrnde.

SuperLimm
1

#3 Jo då, katten ska kastreras om jag kan övertala ägarna att det är det snällaste mot katten och att risken är liten att den inte klarar narkosen. Det är det ägarna är oroliga för och det är det som gör att de tvekar till kastrering.

Vet ni om det finns någon statestik eller något på riskerna för en så pass gammal katt att föda en kull ungar jämfört mot att den inte klarar narkosen?

Jag tycker inte att 14 år är någon direkt ålder på en katt. Min farmor och farfars katt är 18 i år och han sövdes senast när han var 16-17 för borttagande av dåliga tänder samt tandsten har jag för mig. Nu är han så dålig så de inte kan söva honom mer. Men där var det inga problem och det är väl ungefär lika mycket narkos osv som krävs vid kastrering av en honkatt?

Mvh Linn

Kattmamman45
1

Kolla med minst två av varandra oberoende veterinärer. Valet mellan att kastrera och att inte göra det på en så gammal katt är lite av ett val mellan pest och kolera.

Har katten tidigare fått ungar okontrollerat? Jag hade som barn för länge sedan en katta som fick tre kullar per år. Det var långt före allt tal om att kastrera honkatter och innan det fanns p-piller. Hur som helst, den kattan slutade att få ungar när hon var 13 år.

SuperLimm
1

#5 Ja ungefär så är det. Samtliga hanar i hemmet är kastrerade men finns det någon okastrerad hane som kommer på besök (vilket det varje år gör) blir det ungar. Den honkatt som det gäller är 14 och löper för fullt. Jag förstår att de inte riktigt vågar kastrera henne nu när hon är så pass gammal men jag tror samtidigt inte att hon mår bra av att få fler ungar. Jag vet inte riktigt hur jag ska övertala dom om att kastrera henne utan att låta dömande osv. Honkatten strilar väldigt mycket överallt och hon klarar inte av att tvätta sig i baken för hon är så tjock vilket resulterar i att hon är helt kladdig, varje gång hon löper (alltså hela sommarhalvåret). Jag säger att det finns massor med saker man kan testa för att få katter att sluta kissa överallt och det första steget är kastration och det tror ägarna på helt klart men de är ändå väldigt tveksamma till att kastrera henne när hon är så pass gammal..

Mvh Linn

MonicaLagerquist
5

Jag skulle ju 1000 gånger hellre kastrera en frisk katt en vardag än att kastrera en sjuk katt med livmodersinflammation en fredag natt.

Så för mig är valet mycket enkelt.

Stolt ägare till tre La permer

SuperLimm
1

#7 Jag håller med dig, ska försöka förmedla det på något bra sätt! Själv anser jag att alla katter som går ute ska kastreras, men alla håller inte med om det tyvärr..

Mvh Linn