Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1219 ggr
Marvel-lous
1

Bra, hög låda?

När det gäller kattlådor är det nästan en djungel nu för tiden.
Jag undrar om ni kan rekommendera en bra, hög låda så att min hane inte lyckas skvätta ut sand på hela golvet.

Enda kriterierna är att det ska inte vara en med tak och inte en PeeWee då min ena katt fullkomligt hatar pellets. 

(Kommer införskaffa fler av samma i och med att jag har flera katter, fyi).

[Lilyz]
1

Jag har denna låda och den fungerar bra för mina sandskvättande katter.

Annars kan man köpa vanliga plastbackar att ha som kattlådor, då kan man få tag på riktigt djupa och bra. 🙂

[Forest]
3

Här har vi en vanlig stor platslåda som kattlåda :)

Idunvallen
0

Jag har också en vanlig plastback som kattlåda. Riktigt stor och djup vilket jag tycker är toppen.

Medarbetare på Utekatter iFokus

jnielsen
0

Jag har en modcat där vi tagit av locket, men den är så liten i yta då vi har en stor katt. De sndra två lådorna är vanliga plastbackar från ICA Maxi..

[Forest]
1

Hittar man dessutom en hög låda så kan man göra egen ingång och behålla locket på antingen gör man ingången på någon sida eller på locket. Vi har en mindre katt här hemma så vi gjorde i locket. Vi har två lådor + en liten till kattungarna. Tänk på att har man en katt som skvätter så kan det vara bra o köpa tung sand.

Det finns på ÖoB en plastlåda med lock som man kan öppna bara halva locket om man vill man kan dela locket och behålla halvan stängd med bara lite små tips som jag har vet funkar :)

vinteralvan
0

Vi har också modkat-lådan, det funkar jättebra. Knappt någon sand alls på golvet.

Wony
2

Vi har en vanlig plastback från Granngården, som går under namnet "viltback". Den har riktigt höga kanter och är stabil och bra. Dessutom kostar den inte så mycket.

http://www.granngarden.se/product/vilt-slaktback-50-liter

cattisa
0

#7 Wony.

Viltbacken låter som en bra låda som håller kvar sanden i lådan även om katten krafsar mycket. Men tycker inte katten att det är högt att hoppa i och ur?

Jag har ca 10 cm Kattsand i botten av min vanliga kattlåda. Hur mycket brukar du ha i botten av Viltbacken?  Ska det vara mer?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Wony
0

#8 Våra katter brukar antingen skutta rakt i (hoppa över kanten) eller så mellanlandar dom på själva kanten. Annars kan man ställa en låg pall/låda bredvid, så blir det inte så stort hopp. 🙂

Jag brukar fylla upp ca 15 cm tror jag. Har för mig att vi i alla fall fyllde 20kg EverClean i början, och nu fyller vi på ungefär 7-10kg i månaden, och höjden är väl kring 15cm för det mesta. 

Sedan kan jag dock säga att det hamnar lite sand utanför här, så kanske är 10cm lagom om man har en "krafsare" 😉

cattisa
0

#9 Wony.

Tack för bra tips! Jag ska se om Viltbacken ryms där vi har kattlådan idag. Vi har en back som vi använder till annat som jag kan pröva med.

Vi använder också EverClean Kattsand.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Wony
0

#10 Ja, kan ju vara bra att kolla först om den ryms. Vet ju inte hur ni har er låda idag, men kanske kan man testa att sätta en "vägg" av något slag runt alla kanter utom en, så att sanden som eventuellt krafsas ut bara landar på ett ställe? 🙂