Hittar inte hem
Hej! Min katt är otroligt social och älskar att vara ute på äventyr. Även att följa efter människor som är ute och promenerar, vilket leder till att han hamnar långt bort och hittar inte hem. Men ibland när han varit borta en vecka kan det visa sig att han bara hållit till i området, eller bara några hus ifrån. Han äter och sover inte då han är ute (Eftersom han är utsvulten då han kommer hem och trött) och kommer aldrig hem av sig själv utan vi måste söka han på djurskyddet. (Han lär vara känd där vid det här laget).
Jag har försökt ha honom inne men han blir så himla deprimerad då han är inne flera dagar, speciellt då hans 3 andra kattkompisar får gå ut men han blir stoppad vid dörren.
Jag har börjat ha honom i sele vid uppsikt, men där blir han också deprimerad. Blir så rädd då han springer i fullfart tills kopplet tar slut, att han ska göra illa sig. Då han märker att det är slut så kastar han sig och rullar runt tills han kommer ut ur selen.
Vi fick honom för tidigt vid 7 veckor utan att veta om det och jag har läst att det kan ge katter störningar? Kan det vara så att han fått världens sämsta lokalsinne eller är det bara så att han inte trivs hos oss?
Han är världens mysigaste och finaste katt, jag vill verkligen att det ska funka. har ni några tips eller har ni varit med om liknande?
Det finns gps-halsband man kan köpa och förse katten med. Googla på det. Det där med bitandet är nog bara en grej han har för sig tror jag, min nuvarande katt har bitit mig i näsan när han tycker jag ska gå upp och ge han mat 😃 Fin kisse du har förresten
Jag har kollat efter det men det flesta kostar över 1000 kronor och har tyvärr inte de pengarna att lägga ut 😕 Tack!
Har du gått ut och gått med honom i sele? Inte bara ha honom under uppsikt? Han vill kanske röra på tassarna? Om inget fungerar och han fortsätter gå vilse kanske du måste hålla honom inne. Kan ni göra en rastgård, näta in balkongen? Och kanske med tiden spara till en GPS?
Hur gammal är han nu och hur gammal var han när han fick börja vara ute själv?
Är han kastrerad?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja jag har gått ut med honom i sele, men han lägger sig bara ner och vill inte gå. Jag har funderat på det, men han lär väl bara vilja komma ut ur den då. Får nog spara till en gps
Han är lite mer än ett år nu, vi fick han innanvåren/ början av sommaren och han fick vara ute själv slutet av sommaren. Japp han är kastrerad