Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1962 ggr
jossan_20
0

vad skulle du ha gjort?

tänkte börja gå promenad med min katt. men hon är inte vaccinerad och kommer aldrig få dom pengarna. va skulle du ha gjort? hade du skitit i promenaderna eller gått ändå?

Wellcraft
24

Omplacera katten. Har man inte ens råd med vaccinering ska man inte ha djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[..$Dog$..]
7

Säger samma som #1

Myrrami
21

Även om det är en innekatt kan så kan de få kattpest och kattsnuva eftersom du kan bära med viruset hem. Det är därför det är viktigt att vaccinera även innekatter.

Det är inte alltid lätt att få i hop ekonomin men om du vill ha kvar katten bör du nog sätta dig ner och göra upp en budjet där även vaccination och oplanerade veterinärbesök ingår. Om det bara är en tillfällig svacka kanske någon vänlig själ i din närhet kan låna dig pengar till vaccination.

jossan_20
0

så de är så stor risk att bli smittad?

kattöga
4

Kanske kan du önska dig vaccinationspengar i födelsedagspresent eller nåt likknande? En budgetplanering är också bra, som nämns ovan. Jag tror att riskerna varierar. Lite beroende på hur man bor, dvs om det finns många utegående katter i området eller intre, men risken finns ju alltid, hur stor den än är. Jag vet en riksveterinär som hade utekatter och stallkatter som vägrar vaccinera sina katter. Hen menar att riskerna för sjukdomarna är mindre än biverkningarna av vaccinet. Hen ger vacinationer till de som vill ha de till sina katter, nämner aldrig att hen inte själv gör det. Kanske om man frågar? Jag lärde känna denna vet en kort period på annat sätt. Så det är väl en avvägningsfråga som man wjälv får göra. Medveten om riskerns. Fast å andra sidan så är det ju också så att om ens egen katt blir smittad så smittar den ju andra katter också! Frågan är om man vill ha det på sitt ansvar också. Fundera på hur du ställer dig till frågan och på hur du kan planera/spara till framtida kostnader. Behöver katten veterinärvård, vad gör du då? Lycka till!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jossan_20
0

övriga veterinär kostnader kommer min kille stå för.

jossan_20
7

# 1 du ska veta att jag håller med dig. Ska man ha katt då ska man ha råd o vaccinera. Men eftersom jag vet hur över beskyddande jag är. Säger nån nej du behöver inte vaccinera de smittar inte så lätt. Då är jag så dum så då låter jag bli.

nu har jag iallafal övertalat min kille att våran katt måste vaccineras så på måndag ska vi dit. usch första gången jag är där.. hoppas min katt är snäll och hoppas jag sa rätt summa.

Wellcraft
1

#7 Bra tänkt & gjort.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Caifig
6

Många som har innekatter tror att de inte behöver vaccineras eftersom de inte är ute och exponeras på samma sätt. Men faktum är att vi människor kan ta med virusen in på våra skor, kläder etc och därför är det viktigt att vaccinera även innekatter. Mot kattpest måste man vaccinera vartannat år för att få ett fullgott skydd och kattsnuva rekommenderas varje till vartannat år.

[inanna56]
2

Du ska absolut vaccinera din katt. Om den får kattsnuva eller kattpest kommer inte räkningen bli 300-400 kr som en vaccinering kostar  utan betydligt mer och om du inte har försäkring kan det bli riktigt dyrt.

Wellcraft
8

Kom även ihåg att kastrering & ID märkning kostar.
Kastrering ser jag som ett måste även om det är en innekatt, en innekatt kan rymma lätt om den är fertil.
Räkningen för ett gäng kattungar, om en unge fastnar eller liknande blir DYR. Samt att föda upp en kattungekull är riktigt dyrt.

Oväntade veterinärkostnader kan stiga åt skyarna, ha åtminstone 20.000 redo, för även med försäkring kan det bli riktigt dyrt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Isadolls]
2

Självklart ska man vaccinera sin innekatt:))

[Emma--]
9

Mot kattpest vaccinerar man var tredje år, och kattsnuva varje så lägger ni undan pengar varje månad så blir det ingen kostnad alls.🙂

Och har man försäkring och inte vaccinerar katten och katten blir sjuk i t.ex kattsnuva. Då kommer inte försäkringsbolaget betala eftersom man inte vaccinerat enligt de rekommendationer som finns. 

Och är en katt vaccinerad så blir den oftast mindre sjuk om den blir sjuk i kattsnuva. Läget kan fort bli värre för en katt som inte är vaccinerad.

[[eskils_]]
5

Om man har katt så ska man absolut se till att man har råd med engångskostnader som kastrering och ID-märkning, och med återkommande kostnader som vaccinering, veterinärkostnader och försäkring.

Har man inte det bör man omplacera katten, som andra föreslog.

VästkustFia
9

Räcker det inte att TS redan sagt att hon och pojkvännen håller på att ta tag i veterinärbiten (se #6 och #7)?

Jag håller med om att det är viktigt att budgetplanera när man ska ha husdjur.    Men har sett nog av trådar där osäkra kattägare som bett om råd blivit överösta av kritiska kommentarer tills de ledsnat och lämnat tråden/sajten.  Det hjälper varken katterna eller deras ägare.

jossan_20
0

#10 var bor du? Hos mig skulle en spruta kosta 680 kr. Skulle en spruta kosta 300-400 då skulle jag inte ens gjort detta inlägg.

Junkan
1

Här kostar det 360:-

jossan_20
0

Bor i fel stad hör jag. Har två katter så kommer sammanlagt kosta över 2000. Fast hellre att jag får leva på fil i nån månad. Än att mina sötnosar blir

pv60
1

Vilken skillnad i kostnader. Här ligger det runt 300:-

Omorika
1

Det är inte ett grundvaccineringspaket? Där båda sprutorna ingår i ett pris?

Anhna
2

Jag har precis vaccinerat mina två, de är ett år och det var nu den tredje sprutan de fick, kombinationsspruta kattpest, kattsnuva. Det gick på på totalt 700 kr för båda. Håller med nr 20, det måste vara grundvaccineringspaket med två sprutor..

jossan_20
0

Som jag fattade det va de grund men man skulle få betala 680 för båda sprutorna. Men nu är jag sjuk så mitt minne är inte på topp.

Thaeri
1

680 kr per katt för grundvaccinationen (alltså inräknat båda sprutorna) låter helt normalt, om än åt det lite dyrare hållet. Så 1360 totalt då, men det är som sagt åt det dyrare hållet så du borde kunna skala av en eller ett par hundralappar från det, särskilt om du bokar in båda katterna vid samma tillfälle.

Därefter är det en spruta per år som gäller, oftast 300-350 kr per katt, så 600-700 totalt.

[varg74]
0

vaceing kosta olika jag gav för vaceing kat pest o nåt annat plus chip 450kr

Omorika
1

Jag vaccinerade mina katter igår och två katter med var sin spruta blev 660. Då var det en grundavgift på 130 kr och vaccin för 265 kr/katt. Det var i Luleå om det kan hjälpa här finns det bara en veterinär på rimligt avstånd så de har typ monopol.

jossan_20
0

Så ni menar att en katt ska få två sprutor? Eller missuppfattar jag de hela?

jollycox
2

Ja grundvaccineringen är två sprutor med 3-4 veckors mellanrum. Därefter vaccinerar man 1 gång per år.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin