Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 692 ggr
kattöga
0

För mycket äggula?

Har sett att man rekommenderar en äggula i veckan till katt. Är det bara för att katten inte ska gå upp i vikt som man rekommenderar att inte ge mer? Eller finns det andra orsaker till att man inte ska ge mer? Jag brukar ge min katt en äggula lite då och då uppvispad med gaffel i lite vatten. Av kattmaten hon får av mig äter hon helst blötmat (allra helst mousse-mat) men så här års är det nästan endast möss och sorkar som står på menyn…. Därför blir hon väldigt smal, så det kan nog vara bra om hon får i sig lite extra fett och näring, tror jag. Jag är inte så förtjust i att hon helst äter mousse-mat eftersom det inte finns så många sorter att välja på. Hon vill ha varierad mat och är väldigt kräsen så det är inte helt lätt att tillfredsställa henne…. Uppvispad äggula tycker hon om däremot. Kan det vara bra att ge henne kattungemat också? Inbillar mig att det kanske är lättare att hitta bra mat i mousse-form då? Har aldrig kollat så jag vet inte….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Scorpio97
1

Katten kan få brister om den får för mycket. Vad jag vet så kan man byta ut 10% av kattens mat mot annat, exempelvis äggula eller köttfärs. (Så om du ger 200g blötmat varje dag, kan du ge 180g blötmat och 20g äggula istället)

Är inte helt hundra på detta, men det är så jag har förstått det i alla fall.

//Jessie

kattöga
0

Jaha det visste jag inte… att dom kan få brister om dom får för mycket äggula! Tack, då har jag lärt mig nåt nytt igen! Undrar vad för slags brister det kan ge? Men det verkar ju bra om man kan ersätta maten delvis i alla fall! Nu kommer jag nog inte ge henne ägg varje dag eftersom hon snabbt lessnar men kan då antagligen ge henne ägg 2-3 ggr i veckan utan att skapa obalans och brister, åtminstone en kortare period. Tack för ditt Svar! Jag hoppas också att du förstått rätt! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

VildaVittra
1

#1 Katter får inte brister av äggula, det är mer som en multivitamintablett.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
1

#3 Okej, jag har bara läst någonstans att max 10% av fodret får bytas ut mot något annat, och antog då att det även gällde äggula.

//Jessie

Caifig
1

#4 Det stämmer om du ska ge t.ex. kött vid sidan av. Äggula väger så otroligt lite och tar inte upp platsen för andra "nyttigheter" på samma sätt, såvida du inte knäcker 10 ägg och ger på en gång :P

Scorpio97
1

#4 Okej (:

//Jessie

kattöga
0

#3-#6 Tack alla. Vad bra att det blev utrett. Nu har fått lära mig ännu mer också. Jag har nog tänkt att äggulan är som en multivitamintablett också, fast ännu bättre. Att det skulle kunna ge brister hade jag aldrig hört. Men nu har vi ju fått det utrett också. Toppenbra!

(Dagens äggula var inte lika intressant dock….. så jag kommer nog inte att kunna ge henne äggula lika ofta som jag kanske vill ens…. :))

Meeow! 

Silvestris
1

Katter får inte direkt näringsbrist av äggula, men om man ger för mycket äggula tränger man undan andra födokällor och då kan den på sikt indirekt orsaka näringsbrist.

Men du kan lätt ge en äggula om dagen utan att det utgör något slags problem.

kattöga
0

Ja, det verkar vara som med det mesta: För mycket av något/allt är inte bra och kan vara skadligt. Känns betrygggande att veta att jag kan ge henne ganska mycket äggula ändå om hon nu bara vill ha… Tack Silvestris också!

Meeow!