Vår Elvis är borta!
Vaknade för 45 minuter sedan av att mannen frågade om jag hade öppnat ett fönster. Det hade jag inte men på något mirakulöst sätt stod det på glänt och den ena katten, Elvis, saknades. Vi antar förstås att han har hoppat ut men vi bor på tredje våning. Mannen har gått runt där nere en stund men vi varken ser eller hör någonting.
Vad ska vi göra? Vore tacksam för hjälp!
//Malin
Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se
Är Elvis ute- eller innekatt? Har han vistats i närområdet tidigare?
Sajtvärd Katter iFokus
Han är innekatt och har aldrig varit ute här, nej.
//Malin
Det finns en risk att någon hittade honom skadad, så ring runt till veterinärer och djursjukhus i området (särskilt om han är omärkt och/eller inte ägarregistrerad).
Är han bara lite chockad av fallet och aldrig varit utomhus tidigare är han med all sannolikhet vettskrämd och har gömt sig på närmaste och bästa gömställe. Han kommer troligen inte komma fram när ni ropar, så sök igenom den allra närmaste närmiljön extremt noga. Lys med ficklampa i mörka vrår. Ropa inte, utan locka och prata i normalt tonläge, så kanske, kanske att han svarar. Skramla lite med torrfoder i en skål (eller burk) om han är van vid det ljudet.
Störst chans att han ger sig tillkänna (och ni lyckas locka fram honom) är på natten (och skymning/gryning). Ställ ut mat, vatten och öppen transportbur (som luktar "hemma") på ett undanskymt ställe nedanför fönstret. Om han blir borta länge är det viktigt att han håller sig i området och får i sig mat.
Sajtvärd Katter iFokus
En innekatt som kommer ut på det här sättet följer ofta husväggen åt ena eller andra hållet, svänger runt hörnet och försöker sedan gömma sig så snabbt som möjligt. Med stor sannolikhet ligger han alltså och trycker i husets närhet och där kommer han att bli kvar ett tag. Leta noga igenom buskage, under bilar, uppe på bildäck och andra platser där en katt kan tänkas gömma sig. Se er runt "med kattögon" efter tänkbara gömställen. Katter som hoppar/faller från tredje våningen riskerar dessvärre att skadas allvarligt, så det är viktigt att ni söker mycket aktivt. Om ni ropar/lockar på honom just nu så är det troligt att han inte kommer att våga svara er (en biologisk överlevnadsinstinkt), han kan alltså finnas mkt nära utan att ge sig till känna!
När det börjar skymma ska ni börja ställa ut mat om ni inte har hittat honom ännu. Ställ maten vid husväggen där han kom ut. Använd foder han är van vid och tycker om, ställ också gärna ut mat som luktar mycket och gott t ex tonfisk. Det är viktigt att ni börjar mata så att han inte tvingas vandra vidare p g a hunger. Ställ även ut vatten. Ställ ut maten först till kvällen så slipper ni problemet med att fåglarna tar maten. I skymning-mörker-gryning är katter också som mest aktiva och "modiga" så då är det störst chans att han vågar sig fram för att äta/söka efter mat och vatten. Ställ maten intill väggen så att den står lite skyddat.
Sök extra mycket och länge i skymning-mörker-gryning. Så dags är chansen störst att katten vågar sig fram/rör sig/vågar ge sig till känna. I dagsljus och vid regn kommer han sannolikt att vara mer försiktig/ligga och trycka. Räkna med att vara ute flera timmar under kvällen-natten-morgonen alltså, i husets närhet.
Nu under dagen bör du lappa ett område som sträcker sig 400 meter åt varje håll sett hemifrån. Gör efterlysningslappar med foto på katten och tel.nr och tapetsera området med dessa. Jätteviktigt att du kommer igång med det på en gång! Men förmodligen finns katten ännu kvar mycket närmare än så!
Om du har en mörk katt så kan du lägga ett vitt lakan/badlakan under matkoppen så ser man lättare på håll när katten kommer för att äta i mörkret. Man kan också ställa en s k baby watcher bredvid matkoppen så hör man när någon är där och äter och kan kolla vem det är.
Har ni en ordentligt in-nätad balkong så kan ni låta er andra katt vara på balkongen i skymning-mörker-gryning. Har ni tur så får katterna syn på varandra och börjar "prata", och då kan ni själva ta er ner på gården och "möta upp".
Får ni syn på er katt ute så får ni inte börja "jaga" katten utan katten ska komma till er. Sitt ner på huk, ha med mat att locka med, ha gärna med ett skosnöre eller liknande. Det kan man ha för att t ex locka fram katten, eller för att en katt som kommer igång att leka blir mer avspänd och är lättare att få ta upp. Ha också med matsäck till dig själv när du är ute och letar, det kan ta många timmar innan man får syn på katten och ytterligare flera timmar innan katten vågar sig fram till matte/husse.
Leta - och fortsätt att leta! Jätteviktigt att inte ge upp! Det kan ta dagar/veckor innan man får syn på sin katt och ännu längre tid innan katten är hemma igen.
Vart eftersom tiden går utökar du ditt sökområde i allt vidare cirklar (med eget sökande och efterlysningslappar), och vart eftersom tiden går får du också överväga att lappa ytterligare på nätet t ex på facebook, Blocket o s v. En annons i lokaltidningen kan också vara bra. Anmäl även katten som bortsprungen till polisen på 114 1 4. Men det viktigaste just nu är att söka NOGA i husets närhet, att söka extra länge och noga i skymning-mörker-gryning och att börja ställa ut mat och vatten på kvällarna.
Håller tummarna för er!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sätt även upp efterlysningslappar med bild i närområdet, lägg ut en annons på Blockets efterlysningssida (gärna också på katthemmens efterlysningar och på olika facebooksidor).
Anmäl även katten som saknad hos Polisen 114 14.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har ringt veterinär, jag har även polisanmält och satt in en annons i lokaltidningen som börjar från och med imorgon. Mannen är ute och letar i buskar och snår och vi har gått runt med foder. Jag har satt upp lappar och lagt i brevlådor inom det närmsta området än så länge, sagt till hundägare att hålla ett öga öppet.
//Malin
Bra jobbat! Nu gäller Tid, Tålamod och "is i magen"! Fortsätt leta under dagen eftersom det finns risk att katten är skadad (3-4 våningen är ofta ingen bra höjd att falla från om man är katt). Men det är mot kvällen-natten-gryningen som ni verkligen ska se till att finnas ute och leta - många timmar (bättre att sova under dagen alltså!). Det är också under den mörka delen av dygnet som mat måste finnas ute åt katten. Hur länge katten ligger och trycker "mer på heltid" beror lite på kattens personlighetstyp, men det kan vara flera dagar. Är man ute mycket kring huset under den mörka delen av dygnet ger man katten störst möjligheter att våga ge sig till känna. Ha också en plan för hur ni ska göra om katten återfinns skadad (ha t ex transportbur iordninggjord, ta reda på vilka veterinärkliniker/djursjukhus som har nattöppet/jouröppet o s v).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ps. Tänk på att katter kan bli mycket små och mycket osynliga när de är stressade och gömmer sig. När min katt var på vift så visste jag exakt i vilket busksnår hon tagit skydd under ca 12 timmars tid, trots det var det närapå omöjligt för mig att få syn på henne. Flera gånger trodde vi att hon lämnat busksnåret eftersom vi inte kunde se henne. Men hon fanns kvar. Vad jag vill ha sagt är att det är viktigt att leta noga, och att leta flera gånger på varje ställe, att kolla av buskage från flera olika håll, att lysa i buskage nattetid med ficklampa (för att se ev. kattögon blänka till) o s v. Dessvärre krävs det bara typ "3 kirskålplantor" för att en katt ska vara helt dold… och det finns massor av gömställen där ute… Kolla också om något källarfönster stått öppet, sådana brukar katter gilla att slinka in igenom. Balkonger och altaner/uteplatser i marknivå är också ställen som innekatter verkar dras till när de är på rymmen.
Han är hittad! En dam i grannhuset ringde och sa att hon hade sett honom så vi sprang ner och där låg han i ett buskage. Han verkar dock vara helt OK.
//Malin
Men åå så skönt! Att han verkar vara hel och hållen också! Nu tror jag han kommer att vilja vila ocj hämta sig från chocken!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Fantastiskt! Ni kan tacka er lyckliga stjärna, för ni har verkligen haft en ofantlig tur. En katt i mitt bostadsområde var totalt osynlig flera veckor, trots idogt letande. Han fångades in med bur efter drygt 8 veckor på rymmen.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, väldigt skönt att det gick så fort och att han inte var skadad.
//Malin
en sak som jag gjorde när min katt smet va att ställa ut transport buren och klätterträdet.
Grattis!!! Oj vilken tur ni har haft!!! Fortsätt ha koll så att han mår bra. Kolla t ex så att han äter på samma sätt som vanligt, då tänder och käke är sådant som kan skadas vid fall. Ha koll på att han kissar etc som han ska. NJUT av att ha honom tillbaka!!!
Glöm inte att ta ner lappar som ni har satt upp :-) . Är katten inte id-märkt och registrerad sedan tidigare så se till att gör det så snart som möjligt!!! Innekatter kommer dessvärre ut av misstag - vi ser det mest hela tiden på olika kattforum, och de har mycket större chans att kunna återförenas med sin ägare igen om de är id-märkta och registrerade (i SKK, SVERAK eller båda)!
Ja, vi hade en plan på att ställa ut buren men han hann komma tillbaka innan dess!
Visst, hade vi tur och det är jag otroligt glad för. Vi ska ta ner lapparna. Han är ID-märkt men däremot ska vi registrera dem båda hos SKK också.
Tack för all hjälp och alla tips!
//Malin