Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1354 ggr
[Emma--]
0

Katter utan kattmamma, problem?

Alltså, kattungar som fötts upp helt av människor från det att dom är små. Är det samma risker där med problembeteenden m.m?  Tänkte det finns ju ingen katt som är där och uppfostrar.

Men antar att det fyller någon slags funktion att kattungarna är tillsammans tills de är minst 12 veckor ändå.
Så borde väl vara en ökad risk hur som helst, om inte minst hälsomässigt om kattungarna säljs tidigare.

MonicaLagerquist
1

Kattungar utan mamma får inte lämna uppfödaren förens de är 12 veckor.

Det bästa är att ha en annan vuxen katt som lär de kattvett men har man ingen så kan det i nödfall fungera med syskonen.

Jag hade en kull kattungar förra sommaren vars mamma blev sjuk när kattungarna var knappt en vecka. Jag handmatade dem och mina andra katter uppfostrade dem.

Stolt ägare till tre La permer

[Emma--]
0

Så egentligen kan man säga att det är ännu viktigare att syskonen får hålla ihop när inte kattmamman eller någon annan vuxen katt finns? 

Men då är frågan om inte kattungarna fortfarande löper större risk att utveckla problem senare när ingen vuxen katt funnits där för att uppfostra?

Även om kattungarna kan lära sig massor genom lek osv.

OberonsMatte
3

Eftersom separation och ny miljö innebär både stress och ny bakterieflora och kattungars immunförsvar är både stresskänsligt och outvecklat är det viktigt ur hälsosynpunkt att kattungar inte lämnar sin invanda miljö hos uppfödaren före 12 veckors ålder.

Kattungens syskon utgör en stor trygghet för kattungen och det är i samspel och lek med dessa som kattungen övar på och lär sig att behärska och anpassa styrkan i klor och tänder.

Att en vuxen katt kan ersätta en kattmamma till viss del när det gäller trygghet och uppfostran är sant, men det är endast kattmamman - som förutom att stå för den största tryggheten från dag 1 - även kan börja neka kattungen att dia. När kattmamman nekar kattungen att dia närhelst den vill utvecklas kattungens grundläggande förmåga att hantera frustration och det är en mycket viktig del i den harmoniska kattens utveckling.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

#3 Så man kan säga att man bör vara beredd på att det kan visa sig vissa "problembeteenden" ändå när dom varit utan mamman och andra vuxna katter.

OberonsMatte
1

#4 Ja, saknas någon av de yttre förutsättningarna under den tidiga uppväxten är risken större att katten utvecklar problembeteenden av något slag som vuxen. 

Förutom de yttre förutsättningarna i form av invand miljö och samspel med kattmamma och syskon under den tidiga uppväxten spelar också de ärftliga egenskaperna (som handlar om temperament och psyke) stor roll. 

Hur miljön, tillvaron och påfrestningarna ser ut i den vuxna kattens liv är i många fall avgörande för om problembeteenden ska utvecklas eller inte, men själva grunden för hur katter klarar av påfrestningar läggs genom arv och under den tidiga uppväxten.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

#5 Jo det förstås, det finns mycket som kan påverka hur det går. Och beroende hos vem katten hamnar hos kanske det även går att hantera på ett bra sätt om det dyker upp problem. 

Får hålla tummarna för kattungarna jag såg en annons om. Såldes redan nu vid 10 veckor, varit utan kattmamma och enbart haft sina syskon och människor runt sig.

Sarah-S
1

#6 Ibland önskar jag att jag jobbade på Länsstyrelsen och hade i uppdrag att ta kontakt med dessa säljare 😈

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Emma--]
1

#7 Du skulle ha fullt upp 😛

Är dock säker att denna uppfödare ville ungarna väl. Det krävs ju en ganska engagerad en för att föda upp kattungar med flaska, och två ammor hade testats men de hade inte velat ta till sig kattungarna. 
Uppfödaren tror sig säkert göra det bästa för katterna.

OberonsMatte
2

#8 Men varför säljs kattungarna redan vid 10 veckors ålder? Det är att bryta mot djurskyddslagen. Finns ingen kattmamma (eller amma) måste kattungarna stanna tillsammans hos uppfödaren tills de är minst 12 veckor.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
1

#9 Av vad jag förstått så är det just för att dom redan klarar sig och att mamman dött osv. Har försökt prata med uppfödaren men då började den och typ 3 andra säga att man inte skulle lägga sig i. 
Men jag hoppas att uppfödaren tog till sig då en annan länkade till varför det var så viktigt att kattungarna ska få bo tillsammans tills de är 12 veckor. 

men jag fick uppfattningen att uppfödaren bara vill kattungarna väl, men eventuellt redan är bestämd på att kattungarna lika gärna kan flytta.

[Emma--]
1

Försökte förklara att det måste finnas tillstånd också ifall kattungarna ska flytta tidigare.

OberonsMatte
2

#10 Jag tror inte heller att uppfödaren vill kattungarna illa, men i det här fallet (som i så många andra) handlar det om okunskap.

Många tror t.ex. att kattungar är redo att flytta bara för att de kan äta fast föda och gå på lådan. Dessa saker är en instinkt och inget kattungar behöver en kattmamma för att lära sig.

Det är förutsättningarna för den vuxna kattens grundtrygghet, grundläggande immunförsvar, psykiska stabilitet och sociala kompetens som påverkas och grundläggs under den tidiga uppväxten före 12 veckors ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
1

#12 Mm men tyvärr verkar varken jag eller nån annan nå fram med den infon. Även om jag hoppas uppfödaren tar till sig det även om det inte märkts att hen gjort det.

OberonsMatte
2

#13 Jag vet hur det är… Men vi "som vet" får inte ge upp kampen utan fortsätta att sprida information tills det blir allmängiltig kunskap bland kattägare.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
1

#14 Nej här ges det inte upp. Men man kan bli lite less när man blir kallad olika saker. 😛

[Forest]
2

Jag tog in en kattunge som jägaren skulle hämta för "ta bort" jag o vetten gissa ålder på 5 veckor. Tyvärr hitta jag inte mamma katten. Denna lilla kattunge hade vi himla tur med då våran egna katt tog henne under sina vingar hon fostra och amma henne (tror inte det fanns mjölk då hon var kastrerad honkatt) men det gav väl tryggheten med tutta :) Kattungen som idag är 8 år bor hos min ena bror och mår fint.  Självklart skulle det bästa vart för denna kattunge vart med sin mor tills hon var minst 12 veckor gammal.