Katt som bits
En av mina katter bits nästan jämt om man klappar henne över ryggen/baken eller på fel vis. Jag har lärt mig hennes personlighet och vet ju vad hon vill och när hon vill. Problemet är när man har gäster! Kan man få henne att sluta bitas eller måste jag alltid varna mina gäster att inte klappa katten? Vill inte att folk ska tro att hon är elak. Hon är väldigt social av sig och sitter gärna i knäet osv. Därför kan det ju vara lite förvirrande för en gäst som kanske tror att hon vill bli klappad på om hon sätter sig i knäet.
Hon har inte ont eller något sådant. Hon är grundligt kollad hos veterinären.
Tycker du ska fortsätta säga till dina gäster att bara klappa runt huvudet. Respektera att hon inte tycker om att bli rörd på resten av kroppen så blir alla nöjda :)
Om dina gäster är kattvänner förstår de att din katt inte är elak utan bara känslig för beröring i form av klappar. Berätta hur hon fungerar för gästerna innan katten hoppar upp i knät på dem, så behöver ingen bli rädd eller överraskad.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag gör alltid det, men vissa verkar ha lite svårt att förstå. Det är lite som att folk tycker att bara för att det är ett djur så har man rätt att klappa osv. Det brukar sluta med att jag blir förbannad för att folk inte kan respektera att hon inte vill.
I så fall är det deras problem och de får skylla sig själva :P
Katter har olika personligheter precis som vi människor. Vissa vänner jag har tycker tex. inte om att kramas när vi hälsar på varandra. Medans andra gillar och kramas som jag gör. Man får känna in och respektera människors gränser.
Det är likadant med katter. Min ena katt är riktig kelgris, det går och pussa, kramas och kela mycket med henne och hon bara spinner. Medans min andra katt måste man gå lite försiktigare fram med. Hon bits inte men visar tydligt när det är nog med kel genom att morra och sedan fräsa. Hon sitter gärna i knät hos de som hälsar på hos mig men gillar inte för mycket och för intensiv kel och smek.
En kompis som satt med henne i knät och klappade och klappade undrade varför morrar hon så. Jag sa, sluta klappa, hon kommer snart fräsa åt dig om du fortsätter och så förklarade jag varför.
Katter har sina gränser precis som människor och att det är viktigt att respektera dem.Om sedan folk inte fattar det är det deras problem.
Säg till att dom låter kissen vara då hon är lite egen. Eller du klappar katten på egen risk 😉