Färger kattungar
Den första bilden är ett försök att visa den gråtabbyn, nästa är de gråtigrerade.
Den första är blåvit och den andra ser ut att vara lilatigré och vit.
/Elisa
Blåvit, inget tabby i namnet eller så?
Nej. Finns inte tendens till någon tabby på de ungarna. Vad har de andra för färg?
/Elisa
En bättre bild på den första katten. För skuggorna gör att jag inte är helt hundra på att den är solidfärgad.
/Elisa
Den kattungen har spökmönster, och är blå med vit
De andra ser ut att vara blåspotted med vit
Att den skulle vara lila håller jag som högst osannolikt då det är huskatter och båda föräldrarna isf skulle bära choklad vilket inte alls är vanligt i huskattpopulationen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Choklad vet jag inte vad det innebär, mammakatt är bruntigrerad och den som vi tror är pappan (en annan hemlös som matas här i väntan på kastrering) är vit med stora fläckar av samma gråa färg som den ni kallar blå och vit
Håller med att det mest logiska är blåtigre. Men den var så varm i färgen, därför gissade jag lila. Men tror du har rätt. 🙂
Väldigt tydligt spökmönster på den blåvite.
/Elisa
I annonserna, kan jag skriva att den ene är "spökmönstrad blå med vitt" och de andra är "blåspotted/tigre med vitt". Jag tror att en av dem är mer tigrerad och en är spotted. Låter det rätt om jag skriver så?
Om några veckor är spökmönstret borta så jag tycker att du ska benämna den korrekt, dvs blå med vit
Chokladgenen ärvs recessivt och det innebär att både mammakatt och pappakatt måste bära chokladgen för att i sin tur kunna lämna lila kattungar (lila är utspädd choklad precis som blå är utspädd svart)
Och att två huskatter skulle bära på choklad är osannolikt. Därför ör min gissning att de är blåspotted med vit och inte lilaspotted
Här är googlesökning på lilaspotted
https://www.google.se/search?q=lilaspotted&client=opera&hs=Vop&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=VqSpU6efIKj9ywPA9ILoDA&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1280&bih=697
Jodå, jag kan min genetik och vet hur choklad/lila nedärvs. 😉
Men den såg väldig brun ut för att vara blå. Dock kollade jag närmare på trampdynorna och de är mörka. Så mörka är de sällan eller aldrig på en lila. Så den är garanterat blåtigre/spotted. 🙂
/Elisa
Mitt svar var till #11
Är det samma kattunge som i #2 som du visar bild på i #19?
#19 ser nämligen ut att vara brunspotted, eller så har du bara lyckats få med oerhört mycket rufism i det ljuset
Det vore enklare med bilder tagna i dagsljus tror jag
Nej, det här är den adnre av de spottade ungarna, jag reagerade själv på att det ser väldigt brun/rött ut i bilden för det stämmer inte med verkligheten utan beror nog på blixten och ljuset. Jag tog bilder för att skicka till min kontakt hos Djurens vänner,de ville ha till annonserna, men tyvärr gör ju bilderna inte deras färg rättvisa..
#2 är helt klart blåspotted, men #19 är svår att bedöma då färgen på bakkroppen inte syns korrekt
De är faktiskt identiska i färgen, det enda som skiljer dess två åt är att honan har mer vitt på bakbenen och mindre svart på nosen..
Nu byter jag färg på dem. 😉
#24 Blåspotted och vit
#25 Blåtabby och vit (tror inte på spökmönster längre)
/Elisa
Jag tror också stenhårt på att det är en tabby, eftersom mänstren blir tydligare och de ser exakt ut som mönstren på min bruntabby. Det beige/bruna som lyser lite på #24 idet dyns jättetyfligt på fotot med blixt, är det rufism?
Svårt att säga, men jag tror inte hon är padda. Borde sett större fält av creme då hon har vitt på kroppen. Så jag "tror" det är rufism.
Mamman måste vara padda eller pappan röd, för att det ska bli paddor. Så är pappan den på bilden om mamman brunspotted som hon ser ut att vara så kan de inte vara paddor. 😮
/Elisa
Ser på de bruntabby kattungarna jag har här vilken skillnad det är i mönstret. En del är nästan helt svarta. Så han är tabby, det är jag 100% säker på nu. 🙂
/Elisa
Tack för hjälpen!!