tritrichomonas foetus behandling hjälpte inte!!
Vi tog hand om en kattunge från en missbrukare och den började få kraftigt illaluktande diareer, vi gick till vetrinärn och skickade bajs prov och fick svar att det var parasiten tritrichomonas foetus. Det var så mycket problem att få medicinen, vetrinären beställde för mycket och räknade fel i hans vikt. Behandlingen funkade inte och jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, ska man behandla katten igen? Ronidazole är svin dyrt och licenserad medicin. Någon som har varit med om samma sak, skriver lite kort för det är så mycket som hänt med vetrinärer som är rent ut sagt för djävliga.

Det fanns någon på siames.ifokus som tog hand om och fick katterna friska. Men det är mycket jobb med medicin och rengöra ytor och lådor hela tiden
Har du uteslutit även Giardia? Har läst många om haft båda parasiterna och då blir det besvärligare. Har du tagit nytt träckprov för efter behandling för att se om tritrichomona finns kvar isf beror diarrén på något annat.
Vissa katter måste behandlas flera ggr men jag vet att sva hade ett pilotprojekt nyligen så d kan ha ny info om parasiten så om du inte varit i kontakt med dem rekommenderar jag de starkt.
Har ni behandlat en eller två omgångar med Ronidazole? Vilken dos har ni gett? 30 mg/kg/dygn är den rekommenderade dosen till vuxen katt, och 10 mg/kg/dygn till kattunge. Behandlingen ska ske i 2 veckor. Viktigt med mycket god lådhygien. Parasiten dör av vanliga rengöringsmedel, så det är inte svårt att sanera lådor, golv etc.
Tyvärr händer det att katter inte svarar på behandling med Ronidazole, på grund av att parasiten är resistent mot preparatet. Då finns inget att göra mer än att se om det hela kan självläka. Ronidazole är i dagsläget den enda medicin som anses ha effekt mot Tritrichomonas foetus.
Har läst på som en galning nu i över ett halv år och ska ringa SVA. Vi gav han 30 mg per kg varje dag i 2 veckor, städade lådan varje dag och har rent hemma, är så pedant så jag blir trött på mig själv, men hellre rent än smutsigt. Men vetrinären gjorde så många fel, tur att man kan läsa sig fram i dagens läge, annars hade han nog varit död. Hon skrev att det skulle behandlas i 30 dagar., och beställde dubbla doser med dyra medicien Ronidazole, och jag fick en räkning på 4500 kr, Men tillslut köpte hon tillbaka en del av medicien. Jag får göra om behandlingen i framtiden, just nu är det ganska okej, lite löst bajs men han det är 1-2 gånger per dag och inte som det var innan. Stress kan ju sätta igång det så han har det lungt och är våran bebis och blir behandlad som en kung!!
Tusen tack alla där ute