Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 869 ggr
Opalen
0

Katt hjälp

Hej! Nästa vecka flyttar jag, min mamma, min pappa och min storebror ut till landet :) när vi har packat upp och kommit i årdning osv så ska jag skaffa en katt. Jag har alltid älskat katter och är väldigt glad att jag ska få en helt egen liten krabat :) Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag kan förbereda, inköpslista och allmänt katt tips :) Bara så ni vet är jag 12 år, erfaren av både hund och kanin :)

MVH Lovisa och kaninerna.

kalindas
6

Ett tips är att ni skaffar en katt från ett katthem. Ofta är detta tama och mysiga katter som då redan är kastrerade. Samtidigt gör ni en god gärning. 🙂

/Elisa

Jessicahagstrom94
5

Vill du ha såna där självklara tips också så säger jag så här:

Inköpslista:
-Kattlåda, två st till en katt kan vara bra.
-Bra mat
-Bra sand till lådorna, inte såna med kristaller för jag vet att många katter ogillar det.
-Leksaker, eller så gör du egna leksaker
-Sele kanske?
-Klösträd/klösbräda

Allmänna tips:
-Ta reda på vad som är giftigt/dåligt för katter och håll det borta, så som choklad, vissa växter osv.
-Kastrering görs på de flesta djursjukhus först när katten är ett halvår gammal ungefär, om du ska ha kattunge. Och vaccinera & chippa/öronmärk katten :) 
-Ett bra tips är att ha ett konto där du sätter in pengar som endast ska gå till din katt :)
-Kolla på katthem i första hand, där brukar det alltid finnas härliga katter och kastrering, öronmärkning, vaccination och hälsokontroller m.m. brukar ingå (ej kastrering om du skaffar kattunge därifrån) men det är individuellt för varje katthem såklart.
-tänk på att din katt kan bli runt 20 år gammal så du vet att du kan ha katten så länge.
-ska familjen åka bort borde du ha någon som kan passa katten under tiden :)
-kattungar måste vara minst 12 veckor

Opalen
0

#1 tack!

#2 tack för mycket bra svar!!

Tjeja
3

Kattstatus.se där finns massa bra och enkel läsning inför att skaffa katt och hur man kan göra när olika problem dyker upp som det kan göra ibland osv. :)

Bläddra runt på de olika sidorna och lär på så mycket du bara kan i förväg så du är så bra förberedd som möjligt! 👍

Lycka till! -till både dig och den kisse som får komma till er ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Opalen
0

#4 det ska jag göra! tack :)

Opalen
0

Nå'n som har förlag på katt hemsidor? alltså fakta kattsidor, sidor man kan köpa katt tillbehör, osv osv..

Tjeja
0

Vart i landet bor ni? vilka större städer har ni i närheten där katthem skulle kunna finnas? 

sorry läste fel.. trodde du letade katthems sidor.. 

I all fall, förutom http://www.kattstatus.se som redan är nämnt innan, finns det även en massa bra läsning och endel länkar även på http://www.katter.nu

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Opalen
0

#7 tack :) vi bor utanför Göteborg, men jag har kollat upp katthemmen :)