Uppfödare med huskatts kull
Igår så fick jag reda på att en ytligt bekant som är uppfödare har en egen uppfödd kull med huskatter. Det är alltså inte fråga om att personen i fråga har tagit in en hittekatt då jag vet att hen har ägt kattmamman för länge för det. Jag har för mig att man faktiskt inte får föda upp huskatter som uppfödare med stamnamn men kan inte hitta det någonstans. Är det någon som vet och hur går man tillväga om så är fallet?
Varför skulle man inte få det?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
För att är man registrerad uppfödare förbinder man sig att följa sitt kattförbunds regler och inga kattförbund tillåter blandrasavel.

Om personen ifråga är medlem i en SVERAK ansluten klubb så kan du med info från SVERAKs hemsida se hur du går tillväga för att anmäla personen.
Stolt ägare till tre La permer
Från Sveraks förbundsinformation:
"Huskattskull inte tillåtet…
På förekommen anledning har styrelsen diskuterat frågan huruvida det är tillåtet för enskild klubbmedlem (uppfödare) att "registrera huskattkull" genom att beställa huskattbevis?
Enligt SVERAKs stadgar, 1.3 är SVERAKs syften att:
inte medverka till avsiktlig avel på katter där avkomman ej är berättigad till registrering i stamboken
Det är alltså under inga omständigheter tillåtet för SVERAK-medlem att medvetet para huskatt+huskatt eller huskatt+raskatt och därigenom få en huskattkull.
Skulle situation finnas där en SVERAK-medlem exempelvis från en annan icke SVERAK-medlem tar hand om en huskatt som redan är dräktig eller redan nedkommit med en kull är detta inte att betrakta som medveten avel.
REKs ordförande L Madej kommer att skriva riktlinjer för bakgrund och syftet med huskattbevis. Bland annat att huskattbevis inte betraktas vara registrerad i stambok och att primär avsikt med huskattbevis är att huskattägare ska få möjlighet att ställa ut sin huskatt."
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Men varför skulle man få göra det?
TS, jag skulle anmäla det till SVERAK och/eller hennes kattklubb.
Är det jag personligen som anmäler personen till sverak eller är det klubben som gör det? Personen kan vara lite knepig så jag vill gärna veta på förhand om hen kommer få reda på vem som har anmält…
Har försökt innan men utan resultat……händer inte så mkt….
Jag kontaktade sverak då jag inte visste vad för klubb en uppfödare hörde till. Den personen skulle ta reda på vilken klubb det var och skulle då skicka det till uppfödarens klubb. Och så får klubben själv anmäla.
Tycker att folk ska lägga krut på annat istället för att anmäla hit och dit. Skaffa sig lite annan sysselsättning
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det var ju bra onödigt AnnaFagrell? Klart som fasiken man ska anmäla personer som inte följer reglerna och är oseriösa!!
#9 det vore ju som att jobba på bank och fiffla undan pengar, eller som revisor och fiffla med skatten, eller vad som helst där du förbinder dig tillnågot, har vissa regler som ska följas men skiter i det. Ärligt talat så var din kommentar något av det dummaste jag någonsin sett. Antingen uttryckte du dig slarvigt eller så tänkte du inte genom vad du skrev.
Ta kontakt med SVERAK och ta reda på vilken klubb uppfödaren tillhör, sen anmäler du (alt SVERAK) regelbrottet till klubben
Oseriösa uppfödare ska inte hålla på, och är det helt i sin ordning så får uppfödaren dessutom ingen påföljd
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#9 Om en klart och tydligt bryter mot regler den bundit sig till att följa, ska man då bara titta åt andra hållet och varför i såna fall?
Ser du på samma sätt angående att bryta mot lagar? Ska man inte lägga sig i när man blir medveten om något som inte går rätt till?
#9 Och låta folk bryta regler och pyssla med oseriös avel? Oseriösa uppfödare har INGET i ett kattförbund att göra.

Jag tycker att man ska anmäla, men förstår inte varför det ska ske anonymt. Om man har en åsikt borde man kunna stå för den.
Jag har aldrig sagt att det ska ske anonymt? Bara att om det nu är så att man anmäler som person så vill jag veta det innan och vara beredd då uppfödaren är lite krånglig.