Behöver hjälp :(
Hej
Min hane på snart 3år har blivit sjuk. Hans symptom är : väldigt dålig päls, blivit smal, jamar jätte mycket ( låter aldrig annars) och drar sig undan . Vi har varit hos veterinären som tog massor av prover och upptäckte att han hade väldigt hög nivå av kalcium vilket tyder på bakomliggande sjukdom. Nu har vi varit där tre dagar i rad då de har tagit massor av prover och röntgat och han har legat inne och fått massa vätska då han även var uttorkad ( trots att han druckit normalt ).
Problemet är att dem inte hittar felet, njurarna har kollats, tumörsjukdomar, och massor av andra prover. Nu ska han tillbaka för mer vätska imorgon men det är ju bara en tillfällig lösning. Är jätte orolig , vad ska man göra nu om inget fel hittas? Han har ju fortfarande för hög kalcium nivå och veterinären säger att hon inte kan säga varför då dem inte hittar felet trots alla prover och tester.
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Han är en kastrerad inne katt och får kvalitetsfoder. Han har aldrig varit sjuk innan. Jätte tacksam för svar.
Mvh
Depression, smärta i kroppen, förgiftning, mask, cystor.
En kompis hade en gammal katt som blev mager, jättetrött och verkade ha mycket ont. Veterinären hittade ingen specifik orsak även efter tester. Hon fick bara smärtstillande och åkte hem. Först efter att katten dog blev det konstaterat att det förmodligen var cystor(eller tumörer)
Tack för ditt svar!
De har röntgat honom och inte sett några cystor. Och även tagit massor av blodprov som bara visat på hög kalciumhalt. Men dem kanske måste kolla med ultraljud för att se cystor? För de har dem inte gjort än.
Han har så mycket tydliga symptom och även detta med hög kalciumhalt ändå hittar dem inte felet =/ känns jätte jobbigt om dem missar något stort trots alla tester och prover eftersom han är väldigt dålig .
Hur är det med hans kost?
Mask? Har han diarré; det kan leda till uttorkning fast man dricker normalt?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag hade tittat på fodret och bytt över till ett eller flera andra. Annars är det du beskriver vanligt om man tex ger RC
Glad Skåning
Fip?
Ingen mask har han. Fip har de kollat med.
Vi kollade hans torrfoder som han är uppvuxen på och som vi har fortsatt med, och det var rätt mycket kalcium i tror jag?! Nån som orkar kolla detta foder vore jätte tacksam! :
http://vetzoo.se/brit-care-cat-castrate
Han får även mjuk mat på kvällen. Jag frågade veterinären om det kunde vara fodret från början men det sa hon att det inte kunde vara men jag börjar undra, dem hittade inget idag heller :s vi ska tillbaka på måndag för fler prover men det känns inte alls bra att inget hittas när han är så pass dålig :(
Innehåll foder
Näringsinnehåll
Protein 36%, Fett 12%, Fibrer 5%, Aska 7,5%, Vatten 10%, Kalcium 0,8%, Fosfor 1%, A-vitamin 24 000 IE, Vitamin D3 2000 IE, E-vitamin (alfa tokoferol) 600 mg, Taurin 1500 mg, Folsyra 0,2 mg, Biotin 1 mg
Vår andra katt äter samma men mår bra. Skulle jätte gärna få råd om ett annat foder som kan vara bättre. Har testat fler olika kvalitetsfoder men båda har blivit dåliga i magen när vi har testat andra.,
Fodret innehåller mycket ris och majs. Ett bra torrfoder innehåller så lite kolhydrater/spannmål som möjligt och så få sorter som möjligt. Det enda torrfodret som är fritt från sånt är Ziwi Peak, men det kostar satan och jag hade i så fall hellre gett enbart blötmat eller barfat/färskfoder.
Jag är tveksam till att detta foder skulle leda till sjukligt höga kalcium-värden, tyvärr.
Har ni fått någon behandling mot det höga kalciumet?
Tack för svar!
Ja detta foder var det ena kattens uppfödare som tipsade om, även på zoo sa dem att det var såå bra men jag förstår ju att man ska kolla upp mer själv =/ men de har mått bra på det innan.
Jo han har fått dropp och någon slags medicin med droppet i några dagar men det hjälper bara tillfälligt säger veterinären, och om dem inte hittar felet kan han ine få hjälp så det känns så otroligt hopplöst :(
Hittade lite om hyperkalcemi, visserligen hos hundar men det lär inte skilja mycket eftersom det även är samma som hos människor.
Kontakta andra kliniker. Vår älskade Benny gick bort för ett par år sedan av odiagnosticerade problem: magrade, verkade orolig, såg ut att ha ont men på ett diffust sätt. Fip trodde en del av personalen på djursjukhuset men det blev aldrig bekräftat. Klarade sig på antibiotika ett tag men när han till slut fick en panikattack som verkade nästan psykotisk gav vi upp, han var så rädd. Idag ångrar vi djupt att vi inte kontaktade andra veterinärer. Så gör det!
Tror fortfarande att det kunde vara Fip:(( Beklagar, alltid hårt när en familjemedlem går bort, helst när ingen kan förklara varför…….
#0 Ibland syns inte det på prover om vissa organ är påverkade, det kan vara en början på det. Har ni kollat om katten har hjärtsvikt, leversvikt, något åt sköldkörteln? Symptomen låter som någon typ av svikt av något organ eller vara bukspottskörteln.
Läst detta och ta upp detta med din veterinär:
http://www.bozita.com/sv/Allt-om-hund-och-katt/Manadens-amne/Sjukdomar-i-bukspottkorteln-pa-katt/
Tusen tack för era svar.
wunderbaum2 : Beklagar verkligen :( funderar på att kontakta andra veterinären, det värsta är att vi nyligen bytt pga att den andra var så dålig och denna har fått jätte bra rekommendationer och vi har ingen annan i närheten och saknar bil just nu :( men ska sätta mig och ringa runt till andra som finns ändå.
Caifig : Tack s¨mycket, ska läsa igenom detta.
fossingen : De har tagit massor av prover och gjort röntgen. Sköldkörteln hittades inget fel på . Jag vet inte vad nästa steg kan vara, bad om ultraljud men då måste de skicka oss vidare då deras maskin inte är tillräcklig?! Har du någon ide vad som skulle kunna vara nästa steg efter alla blodprover och tester?
Veterinären sa till mig att om dem inte kan hitta något och han bara blir sämre så måste vi fundera på hur vi vill göra, känns hemskt tänker inte avliva vår familjemedlem pga att dem inte kan hitta felet! Han har så tydliga symptom och jag förstår verkligen inte hur dem inte kan ha hittat vad det är. Vi har varit inne med honom 4 dagar i rad och imorgon ska han tillbaka igen. Det värsta är att vi redan betalat nästan 7000kr TROTS försäkring och dyrare lär det bli. Det är klart vi lägger så mycket kan men vad gör man när pengarna tar slut :(
#17 Ett ultraljud vore superänt. Kan vara bukspottkörteln om det inte är kollat.
FInns så otroligt många saker det kan vara. Kan även vara diabetes. Vet du exakt vad de har kollat för? Har katten mer symptom förutom det du har skrivit ner? Har den vart sjuk tidigare?
Fossingen : Tack för svar!Idag fick han mer vätska men kalciumet hade gått upp lika högt igen, dem har skickat in prover nu till england för att kolla bisköldkörteln. Sen ska vi skickas vidare för ultraljud om inte de visar något på proverna. Bukspottkörteln tror jag inte att dem har kollat, hur gör dem det? Diabetes tror jag inte heller. Men veterinären sa idag att de har tagit alla prover dem kan nu för att utesluta de mesta =/ men ändå verkar det finnas så mycket kvar att kolla?! Blir helt förvirrad. Hmm nej det har varit avmagringen och pälsen och jamandet, sen att han dragit sig undan. Kan inte komma och tänka på något mer.
Han har aldrig varit sjuk innan heller.
Det är frustrerande när djuren är sjuka och man själv inte är veterinär. Man hänger ju med på hölften av det de säger och man kan aldrig veta om de fått med allt. Har själv en katt som åker in och ut från djursjukhuset av oförklarlig anledning…. Jag håller tummarna att det blir bättre!
"På natten är alla katter svarta"
#19 En artikel om just bukspottskörteln. http://www.petmd.com/cat/conditions/endocrine/c_ct_pancreatitis
Kan ju även vara Cancer. Ibland hittas inte sjukdomar m.m fören vid obduktion 😭