Priser på raskatter
Hej,
Jag har lite funderingar kring priset på olika kattraser.
Beror det bara på efterfrågan eller varför är vissa raser så mycket dyrare än andra?
Om det beror på tester så finns det ju flera raser som testas för i stort sätt samma saker, men ändå så skiljer sig priset ganska markant. Tex Norsk Skogkatt och Maine Coon, ca 5-6000 kr vs ca 8-9000 kr
Vill hålla en god ton i tråden tack. :)
Det är nog väldigt svårt att hitta en Norsk skogkattunge med stamtavla för mindre än 6000 om kattungen inte är äldre än 12 veckor eller strax över.
Att priset sänks beror oftast på att kattungen blivit kvar längre än beräknat p.g.a. återbud eller en för tillfället större tillgång än efterfrågan i regionen eller att uppfödarens planer för kattungen ändrats. En prissänkning kan också bero på att det upptäckts en defekt hos kattungen.
Främst handlar det dock om tillgång och efterfrågan. Är tillgången större än efterfrågan får man ta till det man kan för att konkurrera och då kan priset vara en avgörande faktor, även om det innebär en ren förlust för uppfödaren. Att behålla halvstora kattungar i en fertil kattgrupp är sällan oproblematiskt.
Sajtvärd Katter iFokus
Det kan kosta olika mycket att föda upp olika raser. Inom numerärt små raser kan man ha större omkostnader pga. omfattande import medan man hos t.ex. norsk skogkatt inte alls behöver importera i samma omfattning. Sedan vill man självklart ha tillbaks så mycket som möjligt så man sätter så höga priser som folk är villiga att betala. Idag ligger det allmänt på 6000-9000 kr.

Tillgång och efterfrågan styr priset.
Nu är detta visserligen över 9 år sedan men jag köpte båda mina Norska skogkatter för 4000 kr. Då med rätt fina stamtavlor på båda två, dock så var den ena uppfödaren en första gångs uppfödare så ena katten hade inget stamnamn då uppfödaren inte hade registrerat det än. Så under 6000 kr kan man definitivt få tag på en Norskis. Eller kunde åtminstone.
Ja, import kan jag förstå kan höja priset förstås. :)
#4 Mycket hinner hända med prisutvecklingen på 9 år, så att man kunde hitta skogisar för under 6000 är definitivt rätt ordval. 2014 kostar norska skogkatter mer än så. Mina 2 skogisar (från olika uppfödare) kostade 4500 kr 2004, men det är som sagt 10 år sedan. Den jag köpte 2009 kostade 6000. Min allra första norska skogkatt köpte jag 1986 och hon kostade då 1800 kr.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja tiderna ändras, heh. :) Ojoj, 1800 kr, det var billigt.
Jo, att priserna höjts vet jag. Därför jag skrev 5-6000 kr i första inlägget, men förstår ändå inte riktigt varför Skogisen säljs för tex 6000 kr medan man knappt kan hitta en Maine Coon för under 8000 kr. Testerna som görs skiljer sig ju inte så mycket åt, vad jag vet, och så många Maine Coon uppfödare importerar väl inte sina katter. Dock kan jag förstå om priset höjs på grund av import.
#6 Tillgång och efterfrågan. Maine Coon-uppfödare behöver dessutom inte tappa potentiella köpare till alla som säljer "norska skogSkatter" för någon eller ett par tusenlappar mindre…
Sajtvärd Katter iFokus
Den största inledningen till prisskillnaden måste ju ändå vara import av avelskatter. Norsk skogkatt är en av de mest populära raserna i Sverige alltså finns det många potentiella avelskatter i Sverige, det borde finnas mindre för Maine Coon.
De allra flesta uppfödare säljer ju för det mesta enkelt alla sina katter. Efterfrågan verkar ju vara större än tillgången eftersom man som köpare oftast hamnar på intresselistor.
Sedan angående prisskillnaderna för 10 och 30 år sedan. Jag vill påminna er om att 1800 kr på 80-talet knappast är 1800 kr idag, samma gäller för 4000 kr för 10 år sedan. Men inflation inräknat så borde priserna vara ungefär likvärdiga.