Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1199 ggr
fossingen
0

Uvi/njur Torrfoder/blötfoder förslag?

Foderdjungeln är stor, det finns massvis med torrfoder, blötfoder och fryst barf.
Har två katter på 4-5 år en kastrerad en som snart är det. Och jag tänkte höra förslag om bra torrfoder för dels åldern, men även som ska vara bra så de inte får något åt urin/njurarna.
 Ingen av katterna har vart sjuk tidigare. Katterna kan vara kräsna på vissa saker, speciellt vissa torrfoder/blötfoder/barf

Ger de ofta blötfoder, men har alltid torrisar på sidan av.

Har testat olika blötfoder, vissa slinker knappt ner, medan andra slinker ner lätt. Fryst (köpt) barf kan ena äta ytterst lite av. Har testat Ziwipeak, det gick inte heller ner. Bozita gillar de knappt mer heller. Mjau ratar de totalt. Utan nu föredrar de typ Coop Paté, Gourmé gold osv.

Torrisar har jag testat RC, IAMS, Eukanuba, Mjau, Brit m.m

Mjau, Brit och Eukanuba föredrar de. Men Mjau framför allt.

Så tar tacksamt emot torrisar tips, även blötfoder tips för mina kräsna rackare.

fossingen
0

Finns det ingen som kan ge lite tips? Glömde säga att barf sorten de testade var en såndär  vom katt korv.  De har på samma butik frysta påsar för katter, ser ut som kött i chicken nuggets form, brukar de vara populära?

kalindas
4

Ska du undvika njurproblem så undvik torrfoder helt för risken är stor att en känsligt katt som dricker dåligt får problem med njurar.
Men ska du ge ett torrfoder så ge ett med högt kött och fettinnehåll och lite kolhydrater. Ge burkmat varje dag och det skadar inte att tillsätta lite extra vätska om du tycker katterna dricker dåligt.

/Elisa

fossingen
0

#0 Blötfoder får de varje dag, men har torrisar på sidan eftersom jag inte är hemma 24/7 och kan fylla upp ny burkmat flera ggr hela dagen.

Tips på foder med högt kött, fett och lite kolhydrater så jag vet vad jag ska gå efter för märken/sorter?

Twat
2

Mycket vätska i maten är nummer ett om du vill förebygga sådana problem, så då bör du försöka hitta mer blötfoder som katterna kan tycka om att äta. LerEller fryst färdig-BARF eller färskfoder. Emmzo har utvecklat färskfoder för katter utöver det som Mush och VoH har. Du kan gärna blanda ut blötfodret med extra vatten också som #2 säger, ju mer vatten katten får i sig desto bättre.

Vatten är viktigt för att urinen inte ska bli för koncentrerad utan vara så utspädd som det går, och för att njure och urinrör ska spolas igenom så mycket som möjligt.  Katter har en dålig törstreflex och är dåliga på att dricka så mycket som kroppen behöver, för att de i det vilda får i sig nästan all vätska genom sina bytesdjur (som innehåller ca 60-70 % vatten). Så om de inte får i sig nog mycket vätska i maten är det lätt att de får i sig för lite vatten över huvud taget.

Själv ger jag BARF till katterna. Jag har läst att för låga citratnivåer i maten kan vara en faktor vad gäller njurproblem. Citrat ska vad jag läst underlätta nedbrytningen av slaggprodukter i urinen för katter, samma som för människor. Så jag ser till att ge dem lunga som en del i deras BARF då lunga ska vara rikt på citrat.  Jag köper fryst mald lammlunga i djuraffär, märket Emmzo.  Du skulle ju kunna testa blanda i lite sådant i dina katters blötmat då och då.

Det finns olika slags urinsten också, struvitsten som bildas i en för basisk miljö, och oxalatsten som bildas i en för sur miljö. För båda sorterna är det i alla fall viktigt att kroppen får i sig mycket vätska.

http://gghk.se/artiklar/urinproblem-kan-orsaka-kristaller-och-urinsten/#.U6wc87Ex3d0

Hur envis är du när du introducerar nya sorters mat till katterna? Många katter är ju skeptiska till det som är nytt och kan tänka sig äta när de serverats en sorts mat några gånger. Sådana är mina katter iaf. Provat blanda ihop olika sorters blötmat? T ex blanda ihop sådan paté dina katter gillar med Mjau eller VoH. 🙂

Twat
2

Orijen och Porta 21 (spannmålsfria sorten, grön påse) är bland de bästa torrfodren tycker jag. Applaws också.

Sedan behöver katterna inte ha tillgång till mat absolut hela tiden, det är OK om de äter några gånger om dagen. Mina får mat tre gånger/dag.

kalindas
0

Ger mina Orijen och sen får de Mjau med lite extra vätska i. Tyvärr får jag dem inte att äta Barf, men försöker vänja husisbebisen bid kött och ben så jag ev. kan ge honom barf.

/Elisa

fossingen
0

Ska testa på det. Tack för tipsen :)

Caifig
0

En drickfontän kan också stimulera till att de dricker mer och på så vis får i sig mer vätska :)

fossingen
0

Blandade igår kväll i en korvskiva vom, Ziwipeak, bozita och gourme gold, hanen åt litegranna, fyllde på lite vatten då surpla han upp det, men mer än så åt ingen av katterna. Så vom och ziwipeak verkar de inte vilja ha. Bozitan löst verkar de inte gilla längre. Förr åt de jämt tetrorna av bozita och Mjau. Men nu föredrar de andra blötfoder.

#8 Hade en vattenfontän (för syns skull) på köksbordet en gång, de testade aldrig dricka från den, så vet inte om de skulle gilla en vattenfontän för vatten.