Bra kattströ!?
Någon som kan rekommendera ett bra kattströ när man har kattungar? Ett så det inte luktar så mycket? Har just nu toalett men det luktar bara ammoniak i hela rummet även om jag försöker ta bort de blöta varje dag! Någon som har tips? :)
Använder ICA basic klumbildande, fungerar bra och lätt att hålla luktfri =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Det ska vara till kattungar… Vill ha levande kattungar ;)
Jag använder Eldorados klumpbildande, funkar bra på min katt. Har du fler kattungar som går på lådan blir det till och "skotta" flera gånger per dag 😃 Skicka gärna ut bild på sötisarna
#3 man kan inte använda klumpbildande till kattungar.. Ska lägga över nya bilder på datan på dem sen, lägger up då! :)
Jag använder Miss Cat som inte är klumpbildande, sen när de slutat smaka på sanden så går vi över på träpellets
http://www.öob.se/djur/katt/kattlador-kattsand/kattsand-miss-cat-4002834
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#5 vilken sorts träpellets använder du då? Tycker du det är bra? Luktar det mycket?
Aha det visste jag faktiskt inte, har ju dock inte haft kattungar hemma. Bara vuxna katter
Jag använder vanlig 6mm bränslepellets i peeweelåda.
Jag har inte haft sand på 8 år, tycker inte att det luktar när man sköter lådorna korrekt
Jag använder också eldningspelles 6 mm i peeweelåda och det har funkat bra även när ungarna är små.
Det finns icke klumpbildande sand som fungerar också. Bara byta lite oftare behövs.
#2 har använt detta sista 10åren - katterna lever än =P
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Jag har haft en kattunge som var nära på att kvävas då den satte en pellets i halsen, vi har även haft kraftigt förstoppade kattungar på kliniken pga klumpbildande sand så jag tycker att ickeklumpande sand (eller havregryn) är ypperligt till de små första tiden
#13 varför i hela friden skulle de äta kattsanden???
Det har jag aldrig hört om - eller varit med om! >.<

#13 Små kattungar 3-6 veckor som inte vet att mat är mat och sand och sand kan äta sand.
Jag använder havregryn till mina innan det lärt sig.
Sen blir det Olivers klumpbildande Kattsand.
Stolt ägare till tre La permer
#15 Detta har jag aldrig hört och kattungarna jag haft har inte ätit sanden - men antar att det kan hända ^^
#16 Alla mina 15 kullar har smakat på sanden, en del kattungar har ätit som om det vore manna från himlen. Jag skulle aldrig våga ha klumpbildande till små kattungar som ska lära sig gå på låda
Jag hade vanlig klumpbildande till mamman men eftersom job grisar så när hon varit på lådan så åker hälften av de ut. Och vi pratade med hon i djuraffären om vad man skulle ha och hon sa samma att hon inte varit med om att kattungar äter sanden. Meen såklart ska ska jag ha kattungar som ville äta sand.. Och jag vill ha de levande så jag bytande till toalett i alla lådor och de har funkat bra förutom att de luktar..
Jag använder Worlds Best Catlitter, helt miljövänligt och ekologiskt. Det består av enbart majs. Fungerar jättebra på mina 2 bengaler. 1in2million
Hur många lådor har du till hur många katter och hur många gånger per dag rensar du lådorna?
Sajtvärd Katter iFokus
#20 jag var två lådor just nu. Och fem katter. (4 kattungar) jag rensar så fort jag ser att dem har gjort något där i.
Jag kör PeeWee träströ samt PeeWee låda med hål i botten så det använda ströet faller ner till en botten under. Har 3 vuxna katter, funkar underbart. Billigt också!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#21 Hur gamla är kattungarna? Hur stor yta vistas de på? 2 lådor till 5 katter är inte optimalt. Kissar/bajsar de endast i lådorna?
#23 Pee-Wee och pellets innebär en ökad risk för felkissande eller felbajsande (förr eller senare) eftersom vare sig lådan eller innehållet överensstämmer med katters naturliga behov. Detsamma gäller kristallsand.
Sajtvärd Katter iFokus
#23 Jag håller inte med dig, och hur skiljer sig lådan? Den ser ut som vilken annan låda som helst. Med små pellets (4-6mm) har mina samma grävbeteende som med sand
Dessutom har jag en gammal strikt utekatt och jag har aldrig sett henne kissa i sand….
Cattia är min absoluta favorit, precis som Ever Clean men ack så mycket billigare. Finns att köpa i vanliga mataffärer.

Sista tiden med min katt så hade han torvströ (sånt man har till hästar). Lukten blir i princip obefintlig. Viss risk för att strö fastnar i pälsen dock men det gör sand också.
Skynda långsamt så går det fortare.