Skabbmedel till 4v kattunge?
Vet ni något bra skabbmedel man kan droppa i öronen på en kattunge på 4 veckor? Ser ingen skabb i öronen. Men han skakar på huvudet och kliar. Har provat olja, men tycker inte det fungerar.
Hade han varit äldre kunde man ju provat Frontline, men på en så här liten bebis är det för starkt.
Har ju fyra katter och en hund som riskerar få det om det inte går bort helt.
Förr vet jag de använde någon typ av droppflaska med antibiotika eller liknade i. Minns någon vad den hette?
Bild på det lilla charmtrollet. ❤️
/Elisa
DROPPA ALDRIG frontline i öronen på en katt! Frontline är en stoponlösning som sätts i nacken och den tar ej skabb!
Misstänker du skabb ska du ha stronghold som sätts i nacken… ta kontakt med veterinären.
Jo, jag vet detta. Har läst varningarna. Tyvärr har inte min veterinär det och det är han som förespråkar Frontline.
Men jag måste hitta nåt till kattungen, Stronghold funkar ju inte till en så liten bebis.
/Elisa
Ring en annan veterinär
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Ringt flera. Alla säger olja till en så liten.
/Elisa
#4 Rengör ofta och använd olja under 1 vecka, är det inte bättre så be en veterinär att titta i öronen - kan va något annat som irriterar isåfall =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#2 har veterinären kollat på katten öht och konstaterat skabb?
Om en har det ska väl alla djur i hushållet behandlas.
Ska ta ett prov på öronen och lämna in. Men är 99,9% säker på att det är skabb då katterna ute på logen är fulla av det. 😕
/Elisa
Räknar med att mina innekatter och hunden får behandlas längre fram också. Då lille plutten är här inne nu.
Katterna ute går inte att behandla, ev. ska jag se om veterinären kan ge de som ska kastreras en Ivomec-spruta.
/Elisa